וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנשי ימין מפגינים מול ביתה של הנשיאה חיות: "עדיף להיות אחים שכולים ולא אחים שלכם"

עודכן לאחרונה: 24.1.2023 / 21:43

המפגינים מחו על הדברים שנשאה חיות לאחרונה בהתייחס לרפורמה המשפטית. פעיל אחד קרא "רבין ימח שמו", נעצר ושוחרר. "הניסיונות להלך אימים על הנשיאה יתקלו בנו, נעמוד כחומה בצורה ומשמר על הדמוקרטיה הישראלית", נמסר מקבוצת ההגנה על ביה"מש, שהגיעה להגן על חיות

בווידאו: השופטת אסתר חיות/צילום: שלומי גבאי

עשרות פעילי ימין הפגינו הערב (שלישי) מול ביתה של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בתל אביב. זאת, בהמשך לדברים שנשאה לאחרונה בהתייחס לרפורמה המשפטית שמקדם שר המשפטים לוין. "עדיף להיות אחים שכולים ולא אחים שלכם", צעקו חלק מהמפגינים נגד הנשיאה. "יצחק רבין יימח שמו", קרא פעיל הימין משה מירון.

למקום הגיעו גם תומכיה של חיות, ועימות החל בין שתי הקבוצות - על אף ההפרדה שהייתה ביניהן. בהמשך, פרץ עימות נוסף בין חלק מהמפגינים נגד חיות למשטרה, במהלכה נעצר מירון, שסירב להפסיק את העימות עם הקבוצה השנייה, אולם, זמן קצר לאחר מכן הוא שוחרר.

"כפי שהבטחנו, נהיה חומה בצורה של הגנה על בית המשפט", נמסר ממארגני קבוצת ההגנה על בית המשפט "הניסיונות להלך אימים על נשיאת בית המשפט העליון יתקלו בנו שנעמוד כחומה בצורה ומשמר על הדמוקרטיה הישראלית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אנשי ימין מפגינים מול ביתה של אסתר חיות. 24 בינואר 2022. ללא, אתר רשמי
עשרות מפגינים מול ביתה של נשיאת העליון חיות/אתר רשמי, ללא

לפני כשבועיים נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות מתחה ביקורת חריפה על הרפורמה שמבקש להעביר שר המשפטים יריב לוין, ותקפה את כל פרטיה. "מדובר במתקפה שלוחת-רסן על מערכת המשפט, משל הייתה אויב שיש להסתער עליו ולהכניעו. למרבה הציניות, הוגי התוכנית מכנים אותה תוכנית 'לתיקון' מערכת המשפט. אני אומרת - זו תוכנית לריסוקה", אמרה חיות. "היא מיועדת להנחית מכה אנושה על עצמאותה ואי-תלותה של הרשות השופטת ולהפוך אותה לרשות שותקת".

"השנה תציין מדינת ישראל 75 שנות עצמאות כמדינה יהודית ודמוקרטית. זהו ציון דרך חשוב בחיי המדינה, אך לצערי, ככל שתוכנית השינויים שהוצגה תתממש, תיזכר שנת ה-75 כשנה שבה נפגעה זהותה הדמוקרטית של המדינה פגיעה אנושה", המשיכה נשיאת העליון. "בימים האחרונים שמענו כולנו כי הנימוק המרכזי להצדקת התוכנית הוא רצון הרוב והכרעת הרוב. אכן, 'שלטון הרוב' הוא עיקרון יסוד העומד בבסיס המשטר הדמוקרטי - אך הדמוקרטיה אינה רק שלטון הרוב. כל הטוען כי הרוב שבחר את נציגיו לכנסת, נתן להם בכך 'צ'ק פתוח' לעשות ככל העולה על רוחם, נושא את שם הדמוקרטיה לשווא".

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בכנס המשפט הציבורי, חיפה, 12 בינואר 2023. שיר טורם, פלאש 90
"הדמוקרטיה אינה רק שלטון הרוב". נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות/פלאש 90, שיר טורם

חברי כנסת שונים הגיבו לביקורת שמתחה נשיאת בית המשפט העליון על הרפורמה. "דיבור מפוזיציה, הוכחה נוספת לכך שהרפורמה הכרחית", טענו חלק מחברי הקואליציה. חברי כנסת מטעם האופוזיציה הביעו את תמיכתם בנשיאה: "נתייצב איתה במאבק על נשמתה של המדינה".

לוין הגיב לאחר דבריה של חיות ואמר: "מסתבר שקיימת בישראל מפלגה נוספת. מפלגה שלא התמודדה בבחירות ששמה את עצמה מעל הכנסת, מעל להכרעת העם", פתח השר את דבריו. "שמענו הערב רטוריקה מוכרת מהפגנות הדגלים השחורים. זו אותה אג'נדה פוליטית, זו אותה קריאה להבעיר את הרחובות".

"לא שמענו ממלכתיות, לא שמענו ניטרליות. לא שמענו עמדה משפטית מאוזנת. שמענו אמירות של פוליטיקאים המתסיסים מפגינים", המשיך לוין. "ההצטרפות האוטומטית של כבוד נשיאת בית המשפט העליון, באותו המלל ממש, לדבריהם של יאיר את יאיר, יאיר לפיד ויאיר גולן, היא ההוכחה הטובה ביותר לאובדן הדרך של מערכת המשפט".

שר המשפטים יריב לוין בדיון ועדת החוקה, חוק ומשפט- הצגת תהליך העבודה של הוועדה בנוגע לחקיקה להסדרת מערכת היחסים שבין הכנסת והממשלה לבין מערכת המשפט, כנסת, 11 בינואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
"לא שמענו ממלכתיות". יריב לוין על אסתר חיות/פלאש 90, יונתן זינדל

שר המשפטים המשיך לתקוף את מערכת המשפט וטען כי אין דמוקרטיה מערבית שבה "השופטים בוחרים את עצמם ומתערבים בחוקי יסוד על דעת עצמם". לדבריו, "כפי שאמרה כבוד הנשיאה חיות, דמוקרטיה אינה רק שלטון הרוב. עיקרון חשוב זה והחובה להגן על זכויות המיעוט, עומדים גם עומדים ביסוד הרפורמה שהצגתי. אבל, דמוקרטיה אינה עריצות המיעוט, הכופה את ערכיו על הרוב באמצעות שליטתו במערכת המשפט. שלטון השופט הוא ההיפך מדמוקרטיה מתוקנת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully