וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ולדימיר פוטין מרוצה: מעמיקה המחלוקת באירופה בנוגע למשלוח טנקים לאוקראינה

עודכן לאחרונה: 23.1.2023 / 11:25

המחלוקת בין גרמניה לבעלות בריתה בנאט"ו, כולל ארצות הברית, לגבי העברת טנקים מתוצרת ברלין לקייב, מבליטה את הפער בין מנהיגי המערב לגבי הסכנות וההשלכות של המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. העימותים הפנימיים האלה מסייעים בעיקר לאדם אחד - נשיא רוסיה

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מדבר בפני משתתפי כנס דאבוס בשוויץ/רויטרס

לחץ דיפלומטי כבד מופעל על גרמניה לשלוח טנקים, או לכל הפחות לאשר למדינות שרכשו טנקים מתוצרת גרמניה לייצא אותם לאוקראינה, לטובת המלחמה ברוסיה. ברלין, יצרנית טנקי לאופרד 2 הנחשקים, הטילה וטו על העברתם לקייב.

בפסגה בינלאומית מיוחדת שנערכה ביום שישי בבסיס הצבאי האמריקני רמשטיין בדרום-מערב גרמניה, ברלין המשיכה להתעקש לא לקבל החלטה לגבי הענקת הטנקים לאוקראינה, מה שמעורר תסכול רב בקרב קייב ובעלות בריתה. אפילו מרוקו שלחה, על פי דיווחים, מספר לא ידוע של טנקי T-72B לאוקראינה. מרוקו רכשה את הטנקים מבלארוס, אך שוכנעה לשלוח אותם לאוקראינה.

קייב קיוותה שארצות הברית וגרמניה יאפשרו למדינות שמחזיקות בטנקי לאפורד 2, כמו פולין ופינלנד, להעביר אותם לאוקראינה. עם זאת, שר ההגנה הגרמני בוריס פיסטוריוס, אמר כי למרות הציפיות, "איננו יכולים לומר מתי ההחלטה תתקבל, ומה תהיה, כשמדובר בטנקים, אבל ככל הנראה זה יקרה בקרוב. שרי החוץ של ליטא, אסטוניה ולטביה פירסמו בשבת הצהרה משותפת, שבה דחקו בגרמניה לספק את הטנקים לאוקראינה מיד.

טנק לאופרד 2. ויקיפדיה, אתר רשמי
טנק לאופרד 2/אתר רשמי, ויקיפדיה
מפגינים קוראים לסנקציות על רוסיה במהלך ביקור של קנצלר גרמניה, אולף שולץ, בקייב, אוקראינה, 14 בפברואר 2022. רויטרס
הפגנות למען סנקציות על רוסיה/רויטרס
טילים על בירת אוקראינה קייב, 10 באוקטובר 2022. רויטרס
מתקפת טילים על קייב/רויטרס

"אוקראינה ואירופה ינצחו את המלחמה - עם או בלי גרמניה"

אתמול (ראשון), ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי מתח ביקורת חריפה על ההססנות הגרמנית לשלוח את כלי הרכב הקרביים לאוקראינה הנואשת. "העמדה של גרמניה אינה מתקבלת. עברה כמעט שנה מאז המלחמה החלה. אנשים חפים מפשע מתים כל יום. הפצצות הרוסיות הורסות את ערי אוקראינה. יעדים אזרחיים נפגעים, נשים וילדים נרצחים". הוא הוסיף: "אני מנסה לשקול את מילותיי אך אומר זאת בפשטות: אוקראינה ואירופה ינצחו את המלחמה - עם או בלי גרמניה".

בתגובה, אמרה שרת הביטחון הגרמנית אנאלנה ברבוק כי ברלין "לא תעמוד בדרכה של פולין", אם זאת תשלח טנקי לאופרד לאוקראינה, באיתות לכך שעמדתה השתנתה. פולין כבר הודיעה כי היא מוכנה לשלוח 14 טנקים לקייב. ראש הממשלה מורבייצקי אמר כי אם גרמניה תמשיך בסירובה, "נקים קואליציה קטנה של מדינות שמוכנות לתרום ציוד מודרני, טנקים מודרניים".

קנצלר גרמניה הנכנס מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית אולף שולץ וחברי מפלגתו לפני השבעתו בברלין 24 בנובמבר 2021. רויטרס
קנצלר גרמניה אולף שולץ/רויטרס
חייילם אוקראינים בבחמוט. רויטרס
חיילים אוקראינים בבחמוט/רויטרס
1 במרץ 2022 – חיילים רוסים רכובים על טנקים עם סימון האות Z באזור דונייצק. רויטרס
טנקים רוסיים בדונייצק/רויטרס

המחלוקת בין גרמניה לבעלות בריתה בנאט"ו, כולל ארצות הברית, מבליטה את הפער בין מנהיגי המערב לגבי הסכנות וההשלכות של המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. גם בקרב מומחים צבאיים יש מחלוקת לגבי הצורך בטנקי לאופרד 2, אך כעת טנקים אלה נהפכו לסמל פוליטי לרצון של אירופה לתמוך באוקראינה עד הניצחון.

גרמניה מרשה לעצמה לאמץ עמדה זהירה בנוגע לחימוש אוקראינה, בשל חששות מפני הסלמה גרעינית רוסית. עם זאת, מדינות בצפון ובמזרח אירופה מרגישות דחיפות גדולה יותר, וקיומית יותר, לאור האפשרות שרוסיה תתקוף לאחר החורף. יש מדינות שחוששות כי אירופה תלויה יותר מדי בתמיכה האמריקנית לקייב, שעלולה להשתנות עם השינויים בפוליטיקה הפנימית בוושינגטון הבירה.

הקונגרס האמריקני אישר כבר חבילת סיוע עצומה לאוקראינה בעבור 2023, אך התנגדות רפובליקנית לסיוע נוסף עלולה לסבך את המצב עוד יותר. בית הנבחרים עבר לשליטה רפובליקנית לאחר בחירות אמצע הכהונה בארצות הברית בנובמבר. בנוסף, הבחירות לנשיאות ב-2024 במדינה עשויות גם כן להוביל לשינוי מדיניות. זאת אחת הסיבות לכך שבריטניה, פולין ומדינות נוספות מגבירות את הלחץ לספק ציוד צבאי לקייב.

ההתעקשות הגרמנית להמתין להחלטה אמריקנית בנוגע לטנקי אברמס מתוצרתה, לפני שתחליט על טנקי לאופרד, מרגיזה גם את צרפת שטוענת כל הזמן שאירופה לא עושה מספיק למען ביטחונה שלה.

תיעוד כניעת טנק רוסי באזור חרסון. 5 באוקטובר 2022/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן בטקס השבעת הממשלה בפרלמנט בבודפשט, 16 במאי 2022. רויטרס
ויקטור אורבן/רויטרס
תושב חולף על פני טנקים של כוחות הבדלנים הפרו-רוסים בעיר מריופול, אוקראינה, 20 במרץ 2022. רויטרס
טנקים רוסיים במריופול/רויטרס

העימותים הפנימיים האלה בין בעלות הברית מסייעים בעיקר לאדם אחד - נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שתמיד שש לזרוע מחלוקות בין הדמוקרטיות באירופה בעוד מנסה לשקם את ההשפעה הגיאופוליטית ההיסטורית של רוסיה.

ואולם, הוא לא הצליח לחתור תחת התמיכה של הציבור בסיוע לאוקראינה. למרות האינפלציה הגואה, משבר יוקר המחיה, סכסוכי עבודה ושביתות ברחבי אירופה, רוב הבוחרים במדינות הגדולות של אירופה תומכים במדיניות חימוש קייב, מימון התקציב שלה והטלת סנקציות על מוסקבה, על פי סקר של 26 אלף משתתפים של חברת יורוברומטר, שנערך לבקשת האיחוד האירופי בדצמבר.

אפילו בהונגריה, שמנהיגה ויקטור אורבן, חסם משלוחי נשק לקייב והתנגד לסנקציות על מוסקבה, מרבית התושבים תומכים במאמצי האיחוד לחמש את קייב. על פי הסקר, שלושה מתוך ארבעה אזרחים של האיחוד מאשרים את הסיוע, רק 7% מתנגדים בחריפות, למשל ביוון ובסלובקיה.

עמדתה של גרמניה מבדדת אותה משאר מנהיגי האיחוד, אך הקנצלר אולף שולץ ממשיך להתעקש כי המטרה של הסיוע היא למנוע את ניצחון רוסיה - ולא להבטיח את ניצחון אוקראינה. יתרה על כך, הגישה הזהירה של גרמניה למלחמה באופן כללי מתדלקת את חוסר האמון המסורתי כלפיה מצד מדינות במרכז ומזרח אירופה, ואת הטענה כי ברלין מנסה לפייס את רוסיה במשך שנים, מה שתרם להחלטה לפלוש לאוקראינה. פרשנים רבים סבורים כעת כי ברלין תסיר את התנגדותה לאספקת הטנקים ברגע האחרון, תחת לחץ בינלאומי מסיבי, אחרת תסתכן במשבר משמעותי בנאט"ו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully