וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרעי יפוטר - אך ימשיך לחפש דרכים לחזור; שרי הציונות הדתית מוחים על פינוי המאחז

עודכן לאחרונה: 22.1.2023 / 6:02

שרי הממשלה ייכנסו הבוקר לישיבתם השבועית, במהלכה יאשרו את הצעת החוק הראשונה והאחרונה של דרעי כשר הבריאות - ולאחר מכן, נתניהו ימסור לו את מכתב הפיטורים. במחאה על פינוי המאחז הלא-חוקי בשומרון, שרי מפלגתו של סמוטריץ' ייעדרו מהישיבה

ראש הממשלה, מועצת חכמי התורה וחברי הקואליציה מגיעים לביתו של אריה דרעי לאחר פרסום הכרעת הדין/רוני כנפו

באווירה משברית ורווית דרמות, שרי הממשלה ייכנסו הבוקר (ראשון) לישיבתם השבועית. במוקד תשומת הלב של הישיבה יעמוד יו"ר ש"ס אריה דרעי, שיגיע לישיבת הממשלה האחרונה שלו בתפקיד שר, על אף פסיקת בג"ץ שפסלה את מינויו בשבוע שעבר והורתה לפטרו לאלתר. במהלך הישיבה, הממשלה תאשר את ההצעה של דרעי, הראשונה והאחרונה שלו כשר הבריאות, לעדכון סל התרופות, ולאחר מכן - ראש הממשלה בנימין נתניהו ימסור לו רשמית את מכתב הפיטורים, שייכנסו לתוקף תוך 48 שעות.

למרות פסק הדין הגורף של בג"ץ, שחסם כמעט את כל דרכיו של דרעי בחזרה לממשלה, יו"ר ש"ס ממשיך לחפש אפשרויות לחקיקה שתאפשר לו להתגבר על הפסיקה ולחזור לכהן כשר בעתיד הקרוב. הפסילה של דרעי צפויה לחזק את נחישות הקואליציה לקדם את הרפורמה להחלשת מערכת המשפט במהירות בשבועות הקרובים, למרות ההפגנות המתרחבות משבוע לשבוע, ובש"ס ינסו לשלב במהלכים המשפטיים סעיף עוקף בג"ץ, שיכשיר את חזרתו של דרעי. לכן, הוא לא מתכוון למנות שרים קבועים למשרדי הבריאות והפנים, אלא להגדירם מראש ממלאי מקום זמניים.

אריה דרעי, שר הבריאות בהגשת המלצות הוועדה הציבורית להרחבת סל שרותי הבריאות לשנת 2023, בית שרמן מתחם בי"ח תל השומר, 18 בינואר 2023. תומר נויברג, פלאש 90
יפוטר. דרעי/פלאש 90, תומר נויברג

במקביל למסיבת הפרידה מדרעי, המשבר השני של הקואליציה יגולם דווקא במי שייעדר מישיבת הממשלה השבועית. שרי הציונות הדתית הודיעו אמש שיחרימו את הישיבה במחאה על פינוי המאחז הלא חוקי שהוקם לזכרו של הרב חיים דרוקמן בשומרון בסוף השבוע, שהוביל לקרב סמכויות ראשון בין שר הביטחון יואב גלנט ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', המשמש גם כשר במשרד הביטחון. סמוטריץ' ניסה להשתמש בסמכויותיו על המתפ"ש והמינהל האזרחי במשרד כדי לעצור את הפינוי, אך שר הביטחון יואב גלנט, בגיבוי ראש הממשלה, הורה לצה"ל לפנות את המאחז והעלה את קצפו.

לפי ההסכמים הקואליציוניים, סמוטריץ' אמור לקבל את הסמכויות על המתפ"ש והמינהל האזרחי, אך בפועל טרם הוסדרה העברת הסמכויות. ובכל מקרה, חוק סמוטריץ' שהסדיר את כהונתו כשר במשרד הביטחון בפירוש קבע שבכל מקרה של מחלוקת עמדתו של שר הביטחון תהיה הקובעת. עם זאת, בציונות הדתית מאשימים את גלנט בהפרת ההסכמים ובעיכוב העברת הסמכויות והודיעו אמש שהם "לא מתכוונים לעבור על כך לסדר היום" ושוקלים צעדים נוספים בהמשך השבוע כדי ללחוץ על נתניהו להתערב בנושא.

בצלאל סמוטריץ' במהלך נאומו במסגרת כינוס מליאת הכנסת לציון יום הזיכרון ליצחק רבין 
6 בנובמבר 2022. דני שם טוב, דוברות הכנסת
מוחה על פינוי המאחז. סמוטריץ'/דוברות הכנסת, דני שם טוב

גם בעוצמה יהודית התנגדו לפינוי המאחז הלא חוקי בשומרון ומתכוונים לעשות שרירים בישיבת הממשלה בתגובה. יו"ר עוצמה יהודית, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, הודיע אתמול כי ידרוש שהממשלה תחליט על פינוי מידי של חאן אל-אחמר, היישוב הבדואי הלא חוקי ממזרח לירושלים. עד סוף החודש המדינה צריכה להשיב לעתירות לבג"ץ הדורשות את פינוי היישוב, ובעוצמה יהודית דורשים לשנות את המדיניות הממשלתית שהונהגה בשמים האחרונות כלפי היישוב מסיבות ביטחוניות ומדיניות ולפנות את היישוב מיד. הקבינט המדיני-ביטחוני צפוי לדון בסוגיית חאן אל-אחמר בכל מקרה בשבועות הקרובים לקראת הגשת תשובת המדינה לבג"ץ.

לצד הדרמות והמתחים, הממשלה תמשיך מחר במינוי מנכ"לים למשרדים הבכירים. על סדר היום הונחו המינויים של מנכ"ל משרד הביטחון החדש של גלנט, סגן הרטמכ"ל לשעבר, האלוף (מיל') אייל זמיר, ושל המנכ"ל המיועד של שר החוץ אלי כהן, רונן לוי, בכיר לשעבר בשב"כ ובמל"ל.

שר החדשנות והמדע אופיר אקוניס יאשר את המינוי את המנכ"ל שלו, גדי אריאלי, לאחר שהמועמדת הראשונה לתפקיד, ח"כ לשעבר אסנת מארק, משכה את המועמדות שלה. אריאלי שימש בעבר מנכ"ל הליכוד ומנכ"ל מכון הייצוא, ומינויו אושר בשבוע שעבר בנציבות שירות המדינה. גם השרה להגנת הסביבה עידית סילמן תאשר מחר את מנכ"ל משרדה גיא סמט, שכיהן בשורת תפקידים בכירים במשרדי הגנת הסביבה והאנרגיה בשנים האחרונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully