וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרעי אחרי פסילתו: "יסגרו לנו את הדלת - ניכנס דרך החלון"

עודכן לאחרונה: 18.1.2023 / 23:50

בתגובה ראשונה לפסילת מינויו לשר, טען יו"ר ש"ס כי הפסיקה הסבה לו שמחה, משום שהתירה לו את הספקות שהיו בו. בהודעתו הבטיח דרעי שימשיך את "המהפכה" של המנהיגים שקדמו לו. "אם יסגרו גם את החלון - נפרוץ את התקרה"

ראש הממשלה, מועצת חכמי התורה וחברי הקואליציה מגיעים לביתו של אריה דרעי לאחר פרסום הכרעת הדין/רוני כנפו

יו"ר ש"ס אריה דרעי התייחס הערב (רביעי) לראשונה לפסילת מינויו לשר בבג"ץ. דרעי התחייב להמשיך ב"מהפכה" שהתחילו המנהיגים שקדמו לו, והצהיר: "יסגרו לנו את הדלת, ניכנס דרך החלון. יסגרו לנו את החלון - נפרוץ את התקרה".

לדברי יו"ר ש"ס, הוא לא היה מופתע מהכרעת בג"ץ, ואף הוסיף כי היא הסבה לו שמחה. "אין שמחה כהתרת הספקות", הסביר בתום כינוס התמיכה בביתו. "טוב שהם אמרו את דברם, וטוב שזה נגמר בצורה כזו של 10 מול 1. ישפוט העם ויראה".

אריה דרעי יוצא מביתו לאחר הכרעת הדין. 18 בינואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
"נפרוץ את התקרה". דרעי/פלאש 90, יונתן זינדל

מוקדם יותר היום פסל בג"ץ את מינויו של דרעי לשר. 10 מתוך 11 שופטי העליון שדנו בעתירה קבעו כי המינוי של דרעי אינו חוקי, למרות תיקון חוק היסוד, לפיו אין קלון בעבירות שביצע. נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות כתבה בנימוקיה: "דבק במינויו של דרעי פגם של חוסר סבירות קיצוני משום שהוא עומד בסתירה חמורה לעקרונות היסוד שמן הראוי כי ינחו את ראש הממשלה במינוי שרים".

מרבית שופטי ההרכב קבעו כי המינוי לוקה בחוסר סבירות קיצוני, ולכן על ראש הממשלה בנימין נתניהו לפטר את דרעי מתפקידו. השופטים נימקו כי את הפסילה בצבר הרשעותיו הפליליות, וכן המצג שהציג דרעי בפני בית משפט השלום שגזר את דינו בעבירות אלה, לפיו הוא פורש מהחיים הפוליטיים.

השופט יוסף אלרון, בדעת יחיד, סבר כי יש להותיר את מינויו של השר דרעי על כנו, אך כי על ראש הממשלה לפנות ליו"ר ועדת הבחירות, כדי שיקבע אם יש קלון בעבירות המס שבהן הורשע דרעי, לפי חוק היסוד לפני תיקונו. "החובה של ראש הממשלה לפנות ליו"ר ועדת הבחירות התגבשה לאחר שהוטלה עליו מלאכת הרכבת הממשלה ועוד קודם לתיקון חוק יסוד הממשלה", הסביר אלרון.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה. 15 בינואר 2023. רוני כנפו
צריך לפטר את דרעי. נתניהו/רוני כנפו

"נסיבות עניינו של דרעי הן חריגות ביותר, ואין מנוס מן הקביעה שאי-העברתו של דרעי מתפקידו חורגת באופן קיצוני ממתחם הסבירות", נימקו השופטים. "נקבע כי דבק במינויו של דרעי לשר בממשלה ה-37 פגם של חוסר סבירות קיצוני. זאת, משום שמינוי זה עומד בסתירה חמורה לעקרונות יסוד של שלטון החוק, טוהר מידות ונקיון כפיים שלהם מחויבים נבחרי הציבור ואשר מן הראוי כי ינחו את ראש הממשלה במינוי שרים".

שופטי העליון מתחו ביקורת על טיעונו של עורך דינו של דרעי, נבות תל צור, שטען כי יו"ר ש"ס חזר לחיים הציבוריים, בעקבות אי-הבנה בהסדר הטיעון עליו חתם. "אין מדובר בפליטת פה. דרעי מסר הצהרה זו בישיבה מכרעת של בית המשפט ובנוכחות סנגוריו, תוך שהוא מדגיש כי עשה כן, כלשונו, 'בלב לא קל אבל בעצתם ובהוראתם של הרבנים שאני מתייעץ איתם'", כתב השופט אלכס שטיין. "אשר על כן, מדובר בהצהרה ברורה וחד משמעית".

בנוסף, השופטים נמנעו מהתערבות בתיקון החוק שעזר לעקוף את הדיון בשאלת הקלון, אך הבהירו כי על החוק יש "כתם פרסונלי מובהק". עוד כתבו השופטים בנימוקיהם כי "מדובר בשיאה של תופעה פסולה, לפיה מנוצלת הקלות שבה ניתן לתקן את חוקי היסוד, לצרכים פוליטיים נקודתיים, באופן הגורם לשחיקה ולזילות מסוכנת במעמדם של חוקי היסוד".

  • עוד באותו נושא:
  • אריה דרעי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully