וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוקראינה: נתקוף כל איראני שיתפס מסייע לרוסים בחצי האי קרים

עודכן לאחרונה: 26.11.2022 / 1:13

גורם ביטחוני בכיר באוקראינה אישר את הפרסומים לפיהם יועצי צבא איראניים נהרגו בחצי האי קרים "הכבוש" בזמן שסייעו לרוסים. הוא הזהיר גם שכל איראני אחר שיהיה בשטח זה יהיה גם הוא מטרה לסיכול

תקיפת מל"טים מתאבדים תוצרת איראן בקייב, בירת אוקראינה/רויטרס

אולקסי דנילוב, מזכיר המועצה לביטחון לאומי ולהגנה של אוקראינה, אישר את הפרסומים לפיהם יועצי צבא איראניים נהרגו בחצי האי קרים "הכבוש" בזמן שסייעו לרוסים. הוא אמר שהאיראניים נכחו שם בכדי לסייע לרוסים להטיס את המל"טים החמושים "שאהד 136" שסופקו להם מטעם ממשלת איראן. דנילוב לא פירט כמה איראנים הרגו, אך לפי הדיווחים, 10 נהרגו בתקיפות הצבא האוקראיני. בנוסף, הבהיר שכל נוכחות איראנית נוספת תוביל לתקיפות נוספות.

"אתה לא צריך להיות איפה שאתה לא צריך להיות", אמר דנילוב בראיון בקייב. "הם היו בשטח שלנו. לא הזמנו אותם לכאן, ואם הם ישתפו פעולה עם טרוריסטים וישתתפו בהשמדת האומה שלנו- אנחנו חייבים להרוג אותם".

גלי תקיפות אוויריות של רוסיה, כולל של מל"טים וטילים, כוונו מאז אוקטובר לתשתית החשמל האזרחית של אוקראינה והכניסו אותה להפסקות חשמל עצומות. זאת בזמן שהקור החורפי החל לרדת ברחבי המדינה. נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, אמר בפגישה במועצת הביטחון של האו"ם ביום רביעי כי הפיגועים האלה הם "פשע ברור נגד האנושות".

דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, האשים אתמול את אוקראינה בסבל שעוברים אזרחיה. לטענתו, אם יענו על דרישות הרוסים הם יוכלו לשים לכך סוף.

לאחר שהכחישה תחילה את נוכחותם של מל"טים איראניים באוקראינה, איראן טענה כי היא סיפקה "מספר קטן" מהמטוסים הבלתי מאוישים לרוסיה חודשים לפני שולדימיר פוטין פתח בפלישה כוללת לאוקראינה בפברואר. כמו כן, היא מכחישה ששלחה מאמנים לעזור לרוסים להטיס את המל"טים. האוקראינים הטילו ספק לגבי גרסת איראן ולבקשת האיראניים, מומחים משתי המדינות נפגשו כדי לדון בראיות שנאספו על ידי אוקראינה.

עוד בוואלה!

ישראל העבירה לעשרות מדינות "תיק מודיעין" על העברות הנשק מאיראן לרוסיה

לכתבה המלאה
מרכז העיר בקייב ללא חשמל לאחר שתשתית החשמל נפגעה ממתקפת טילים רוסית, 24 באוקטובר 2022. רויטרס
גלי תקיפות פגעו במכוון בתשתית החשמל של אוקראינה. מרכז העיר קייב ללא חשמל/רויטרס

"האיראנים ממשיכים להתעקש שהם לא סיפקו נשק לרוסיה אבל אנחנו צריכים אישור. אין לנו את האישור הזה נכון להיום." אמר דנילוב האוקראיני. "אנחנו מבינים שכטב"מים לא עפים בלי שאנשים ילמדו איך להפעיל אותם, ולרוסים אין את המוח להבין את זה בעצמם... בעולם המודרני אי אפשר להסתיר שום דבר. זה רק עניין של זמן מתי זה יתפרסם". לדבריו, לא ברור אם איראן העבירה גם טילים בליסטיים לרוסיה. "אבל אם זה נכון, זה יגיד לנו שני דברים". אמר דנילוב. "ראשית, שלרוסיה אין יכולת לייצר טילים בעצמה, לפחות במספרים שיאפשרו לה להמשיך במלחמה רחבת היקף. שנית, אם למדינה שנמצאת בסנקציות מאז 1979 יש יכולת לייצר נשק כזה, על איזה סוג של סנקציות אנחנו מדברים? זה מעלה שאלה גדולה לגבי האכיפה".

במשרדו של דנילוב הניירות בשולחן מכוסים בדפים ריקים מסיבות ביטחוניות. ביניהם מונח לוח שחמט עם רגלי בודד שהוקדם. לטענתו, זוהי מטאפורה על עולם שבו הכללים הישנים אינם תקפים יותר. "זה מראה שכולם מתחילים עכשיו עם שחור", אמר, "או מה שהוא שחור יכול להיות גם לבן, או אולי אפור".

היחסים של אוקראינה עם ישראל הם דוגמה לתחום אפור. ישנה רשימה ארוכה של ציוד צבאי ישראלי שממשלת אוקראינה הייתה רוצה לרכוש, אך ממשלת ישראל ביקשה להימנע מתגובה של רוסיה וניסתה להציג את עצמה כנייטרלית. הניצחון של יו"ר הליכוד בנימין נתניהו בבחירות עלול לסבך את התמונה עוד יותר בשל מערכת היחסים החמה שלו עם פוטין, אך מעורבותה של איראן בצד רוסיה תשפיע גם על החישובים.

"העמדה של ישראל כלפי המלחמה הזו ידועה ומובנת", אמר דנילוב. "שוב אציין שבעולם המודרני אי אפשר להסתיר שום דבר, תמיכה או היעדר תמיכה. האם אתה פרו דמוקרטי או פרו סמכותי? באיזה צד אתה?"

נסיגת צבא רוסיה מחרסון, 12 בנובמבר 2022. רויטרס
נסיגת צבא רוסיה מהעיר חרסון. 12 בנובמבר 2022/רויטרס

דנילוב נאם לאחר שחרור העיר חרסון על ידי הכוחות האוקראינים, "הכוחות שלנו נמצאים בכל מקום שהם נדרשים. הוכחנו את זה יותר מפעם אחת במעשינו - כשמשהו התפוצץ בשטחינו הכבושים או משהו התפוצץ, כשדברים מתקלקלים, גשרים נופלים, שדות תעופה נשרפו ועוד הרבה חוץ מזה". הוא התנער מההנחות לפיהן קצב התקיפות שלהם עשוי להיות מואט בעקבות מזג האוויר החורפי, או הלחץ בקרב המדינות המערביות שהאובדן הפוטנציאלי של קרים יביא את פוטין לצעדים נואשים, קטסטרופליים.

"עלינו להגן על המדינה שלנו ולשחרר אותה מטרוריסטים בכל עונות השנה. העונה לא משנה", אמר דנילוב, "עם הציוד המודרני והנשק המודרני, זו רק משימה שצריך לבצע. עד שכל השטח שלנו יהיה חופשי - הצבא שלנו לא יכול לעצור, וזה כולל את קרים ושאר השטחים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully