וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נציבת זכויות האדם של האו"ם: שירין אבו עאקלה נהרגה מירי צה"ל

עודכן לאחרונה: 24.6.2022 / 16:12

הנציבה, שמסיימת את תפקידה בתקופה הקרובה, הודיעה כי העיתונאית נהרגה בג'נין מכדור שנורה ע"י חיילי צה"ל וכי לא היו פלסטינים חמושים באזור. "העובדה שלא נפתחה חקירה פלילית עד כה - מטרידה", אמרה. צה"ל: "תחקיר מוטה, הסירוב הפלסטיני להעביר הקליע מעיד על שיקוליהם"

בווידאו: עיתונאית אל-ג'זירה נורתה למוות בחילופי אש בג'נין/צילום מסך, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א לחוק זכויות היוצרים

עיתונאית אל ג'זירה שירין אבו עאקלה נהרגה מירי צה"ל בג'נין לפני כחודש - כך הודיעה היום (שישי) נציבת האו"ם לזכויות אדם, רבינה שמדסאני, המסיימת את תפקידה בתקופה הקרובה. "הממצאים מראים כי כוחות הביטחון של ישראל ירו את הכדורים שפגעו בעיתונאית", אמרה. "על ישראל לפתוח בחקירה פלילית והעובדה שלא נפתחה אחת כזו עד עכשיו - מטרידה".

לפני כשבוע רשת אל ג'זירה פרסמה תמונות של הקליע, שלטענתם, הביא למותה של העיתונאית. על פי הדיווח, הכדור מסוג חודר שריון בקוטר 5.56 ס"מ, נורה מנשק M4 שבשימוש צה"ל. בתמונות נראה הקליע כשהוא מעוות, ולטענת אל ג'זירה, עיוות זה נגרם מהחדירה לקסדה של העיתונאית כתוצאה מהפגיעה בראשה. מנגד, הרשת לא דיווחה אם הקליע נמצאה בידיה או מה המקור לתיעוד שלו.

שירין אבו עאקלה. מתוך פייסבוק, אתר רשמי
"העובדה שלא נפתחה חקירה מטרידה". אבו-עאקלה/אתר רשמי, מתוך פייסבוק

לפני כחודש רשת CNN פרסמה תחקיר לפיו כוח צה"ל הוא זה שירה לעבר העיתונאית הפלסטינית והוביל למותה. "הם ירו ישירות על עיתונאים", אמרה עדת ראייה. הדיווח מתבסס על סרטון חדש שמכיל לדברי הכתבת קייטי פולגלייס ראיות משכנעות מספיק לכך שהעיתונאית נורתה במכוון על ידי צה"ל.

בתחקיר נטען כי אפשר לקבוע בדיוק מהן היריות שהרגו את העיתונאית. זאת מניתוח המרחק בין מקור הירי למקום שבו נהרגה. על פי מומחה, מרחק זה היה 170-200 מטר. עוד נטען כי העץ שלידו נפלה אבו-עאקלה הוא ראיה קריטית, משום שחורי הכדורים שפגעו בו מעידים על כך שאופי הירי היה מכוון. לדברי החוקר כריס קובס סמית, העובדה שיש מקבץ כה קרוב של שלוש-ארבע יריות מוכיחה כי הירי היה לעבר מטרה, ולא מקרי.

מצה"ל נמסר: "בהמשך לתחקירים המוצגים בימים האחרונים באופן מוטה - צה"ל שב ומציע לפלסטינים להעביר את הקליע ממנו נורתה העיתונאית הפלסטינית שירין אבו-עקאלה. הרשות הפלסטינית מקיימת מעת לעת חקירות משותפות בשיתוף ישראל. הסירוב הפלסטיני להעביר הקליע ולקיים חקירה משותפת מעיד על שיקוליהם".

הכדור שלכאורה פגע בעיתונאית שירין אבו עאקלה - 16 יוני 2022. מתוך שידורי אל ג'זירה, צילום מסך
הכדור שלכאורה פגע בעיתונאית שירין אבו עאקלה/צילום מסך, מתוך שידורי אל ג'זירה

שר הביטחון בני גנץ גם הגיב להודעת האו"ם ואמר: "ניתן יהיה לקבוע את נסיבות מותה של העיתונאית אך ורק על ידי בדיקה בליסטית של הקליע שממנו נפגעה, ולא על ידי תחקירים חסרי אחיזה במציאות כמו זה שהפיצה נציבות האו"ם לזכויות אדם. צה"ל פועל לילה ויום מול טרוריסטים צמאי דם המבקשים לרצוח ישראלים, תוך שהוא עושה מאמצים רבים בכדי למנוע פגיעה בבלתי מעורבים וחוקר כל אירוע באופן יסודי ומקיף".

"באירוע שבו נהרגה שירין אבו עאקלה נורתה אש רבה וחסרת הבחנה לעבר כוחות צה"ל שהשיב באש לעבר מקורות הירי", המשיך שר הביטחון. "גם היום אני קורא לרשות הפלסטינית להעביר לידי ישראל את הקליע שפגע בה. כך צריך לנהוג כל מי שרוצה לדעת את האמת. אני מגבה את חיילי צה"ל, שימשיכו לבצע כל מה שנדרש בכדי לשמור על ביטחון אזרחי ישראל".

ברשות הפלסטינית סירבו לקיים חקירה משותפת עם ישראל בנושא הרג העיתונאית. "ישראל ביקשה חקירה משותפת, אך אנחנו נשלים חקירה עצמאית ונעדכן את המשפחה, ארצות הברית וקטאר", אמר השר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית, חוסיין א-שייח'. עוד הוסיף שהפלסטינים מסרבים להעביר לישראל את הקליע שהוצא מגופה של אבו עאקלה וטען שכל הראיות ועדי הראיה מצביעים על כך שחיילים ישראלים הרגו אותה.

עיתונאית אל-ג'זירה נורתה למוות במהלך חילופי אש בין חמושים לכוחות צה"ל בג'נין לפני כחודש. בין ישראל לרשות הפלסטינית חילופי האשמות על אודות מקור הירי שפגע והרג את העיתונאית שלבשה אפוד מגן בעת שנורתה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully