וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

CNN: העיתונאית הפלסטינית נורתה בכוונת תחילה על ידי צה"ל

עודכן לאחרונה: 25.5.2022 / 0:39

תחקיר של רשת CNN, המבוסס על עדי ראייה וסרטוני וידאו, טוען כי גילה את היריות המדויקות שמהן נהרגה עיתונאית אל ג'זירה בג'נין לפני שבועיים. התחקיר כולל ניתוחים של מומחים שלפיהם חיילי צה"ל ירו במכוון לעבר העיתונאים. צה"ל: "הטענה על ירי מכוון משוללת כל יסוד"

בווידאו: הלווית כתבת אל-ג'זירה שירין אבו עאקלה שנורתה בג'נין/צילום: רויטרס

רשת CNN פרסמה הערב (שלישי) תחקיר לפיו כוח צה"ל הוא זה שירה לעבר העיתונאית הפלסטינית שירין אבו-עאקלה בג'נין - והוביל למותה. "הם ירו ישירות על עיתונאים", אמרה עדת ראייה.
צפו בתחקיר המלא של רשת CNN

על פי הדיווח, לפני כשבועיים מצאה CNN סרטון חדש שמכיל, לדברי הכתבת קייטי פולגלייס, ראיות משכנעות מספיק לכך שהעיתונאית נורתה במכוון על ידי צה"ל. הרשת גם שוחחה עם עדי ראייה שלדבריהם הירי היה מכוון.

שירין אבו עאקלה. מתוך פייסבוק, אתר רשמי
העיתונאית שירין אבו אעקלה/אתר רשמי, מתוך פייסבוק

שאטה הניישה, עדת ראייה, אמרה שצה"ל ירה בה ובאבו-עאקלה בכוונה תחילה. "הם רוצים להרוג אותנו. בגלל זה הם ירו...הם ידעו שאנחנו עיתונאים... זה הרגיש מכוון, הם ירו בי וסביבי".

בתחקיר נטען כי מסרטון וידאו שמתעד את התקרית ומדברי עדי הראייה ניתן לקבוע בדיוק מהן היריות שהרגו את העיתונאית. זאת מניתוח המרחק בין מקור הירי למקום שבו נהרגה. על פי מומחה, מרחק זה היה 170-200 מטר.

עוד נטען כי העץ שלידו נפלה אבו-עאקלה הוא ראיה קריטית, משום שחורי הכדורים (המסומנים בסרט ראיות), שפגעו בו מעידים על כך שאופי הירי היה מכוון. לדברי החוקר כריס קובס סמית, העובדה שיש מקבץ כה קרוב של שלוש-ארבע יריות מוכיחה כי הירי היה לעבר מטרה, ולא מקרי.

עוד בוואלה!

בכיר ברשות: מסרבים לבקשת ישראל לקיים חקירה משותפת בנושא הרג עיתונאית אל ג'זירה

לכתבה המלאה
פעילות כוחות צה"ל בג'נין 13 באפריל 2022. דובר צה"ל
פעילות כוחות צה"ל בג'נין, בחודש שעבר/דובר צה"ל

התחקיר גם טוען שמהמשאית הצבאית שנראית בסרטון, וגם בסרטון של צה"ל, היו חיילי צה"ל ובהם צלף שירה לעבר העיתונאים. לדברי CNN, המשאית עמדה כ-200 מטר מהעיתונאים, וממנה נורו היריות הקטלניות.

בניגוד לטענת צה"ל כי את ייתכן שהירי בוצע בידי פלסטיני, עדת הראייה הניישה אמרה לרשת כי זה בלתי אפשרי. "אני לא מסכימה עם הטענה שהיה שם פלסטיני עם נשק", אמרה. "כעיתונאית וכבן אדם את לא מסכנת את עצמך כך ללא צורך".

בתחקיר נאמר גם שברחוב עצמו לא התחולל באותם הרגעים עימות ולא היו חילופי אש, שאולי מהם נהרגה העיתונאית, כפי שצה"ל טוען.

ראש הממשלה, נפתלי בנט, במהלך הערכת מצב בחטיבה המרחבית אפרים ביהודה ושומרון, יחד עם הרמטכ"ל, מפקד פיקוד המרכז ובכירים נוספים 17 במאי 2022. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
"בלי חקירת אמת, לא נגיע לאמת". בנט/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר כי קיים חשד שהעיתונאית הפלסטינית שנורתה למוות בג'נין, שירין אבו עאקלה, נהרגה כתוצאה מאש הפלסטינים. בנט אמר את הדברים לאחר שיו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן האשים את ישראל במותה.

בנט פרסם הודעה בה גיבה את לוחמי צה"ל ואמר כי אבו מאזן "מטיח בישראל האשמות ללא בסיס מוצק". לדבריו, "על פי הנתונים שבידינו כרגע, יש סיכוי לא מבוטל שפלסטינים חמושים, שירו באופן פרוע, הם שהביאו למותה המצער של העיתונאית. הפלסטינים אף תועדו אומרים 'פגענו בחייל, הוא שכוב על האדמה', למרות שאף חייל לא נפגע".

במליאת הכנסת בנט הוסיף כי "במהלך פעולה נרחבת בצפון השומרון, ירו חמושים פלסטינים אש לא מבוקרת, כוחותניו השיבו לעבר מקורות האש והם ירו בצורה מדויקת ואחראית ככל הניתן". הוא התבטא נגד הפלסטינים, שלטענתו מונעים חקירה. "בלי חקירת אמת, לא נגיע לאמת", אמר.

שגריר ארצות הברית בישראל, טום ניידס, אישר כי אבו עאקלה היתה אזרחית אמריקנית וקרא לחקור את האירוע. "אני קורא לקיים חקירה יסודית לגבי נסיבות מותה", אמר ניידס.

חילופי ירי בין חמושים לכוחות צה"ל, ג'נין, 11 במאי 2022. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים, צילום מסך
צילום מסך מתוך הסרטון שפרסם צה"ל/צילום מסך, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים

מגורם צבאי נמסר כי מהתחקיר עולות שתי אפשרות למקור הירי שפגע בעיתונאית. "כחלק מהניסיון לפגוע בכוח הצבאי בוצע ירי מאסיבי של חמושים פלסטינים, בו נורו מאות כדורים ממספר מוקדים" אמר הגורם, "כחלק מהניסיון של החמושים הפלסטינים לפגוע בכלי הרכב הצה"ליים נורו עשרות רבות של כדורים באופן לא מבוקר לכיוון כלי הרכב הצבאיים, שהוא גם הכיוון בו שהתה הכתבת וייתכן שזהו מקור הירי שפגע בה".

הגורם הוסיף כי האפשרות השנייה היא שבמהלך הלחימה ביצע אחד הלוחמים ירי של כדורים אחדים מתוך חרך מיוחד בג'יפ ודרך כוונת טלסקופית, לעבר מחבל שירה על כלי הרכב בו היה הלוחם. "המחבל ירה צרורות לעבר לוחם צה"ל מספר פעמים וישנה האפשרות שהכתבת, שעמדה בסמוך למחבל החמוש ומאחוריו, נפגעה מירי הלוחם לעבר המחבל",הסביר הגורם, "המרחק מכלי הרכב לכתבת היה כ-200 מטרים".

כמו כן, טוען הגורם כי ישראל אף הציעה לנציגים הפלסטינים, וכן לנציג אמריקאי, להיות נוכחים ולהשתתף בתהליכי הבדיקה המקצועיים, הפתולוגיים, הבליסטיים ואף בבדיקה הפורנזית של הקליע, אולם הצעות אלו נתקלו בחוסר שיתוף פעולה וללא מענה.

במקביל לדבריו של בנט, דובר צה"ל פרסם סרטון בו נראים חמושים פלסטינים מבצעים ירי ללא הבחנה בטענה כי בתקרית זו נורתה העיתונאית. שר החוץ יאיר לפיד אמר כי ישראל הציעה ‏לפלסטינים חקירה פתולוגית משותפת למות העיתונאית וכינה את האירוע מצער. "יש להגן על עתונאים בשטחי קרבות ומוטלת עלינו החובה להגיע לחקר האמת. כוחות הבטחון של ישראל ימשיכו לפעול בכל מקום כדי למנוע טרור ורצח ישראלים", אמר לפיד.

דובר צה"ל, תא"ל רן כוכב, אמר כי מתאם פעולות הממשלה בשטחים הציע לרשות הפלסטינית לערוך חקירה משותפת - אך נענה בשלילה. "לא קיבלנו תשובה, הם לא רוצים חקירה משותפת. אם הקליעים והנפגעת לא נמצאת יהיה לנו קשה לדעת מה קרה שם", אמר.

פעילות כוחות צה"ל בג'נין 13 באפריל 2022. דובר צה"ל
"הם לא רוצים חקירה משותפת, קשה לדעת מה קרה שם"/דובר צה"ל

בעקבות טענות CNN, מצה"ל נמסר כי "מאז קרות האירוע, צה"ל מתחקר ומברר את נסיבות מותה של הכתבת באופן מעמיק ויסודי. בתחקיר הביניים אשר פורסם עלה כי לא ניתן לקבוע מהו מקור הירי שפגע והרג את הכתבת. הטענה כי הירי הינו מכוון משוללת כל יסוד"

"במסגרת מבצע מעצרים אליו יצא צה"ל כחלק מההתמודדות אל מול הטרור, נורתה אש נרחבת ולא נשלטת לעבר כוח צה"ל, לצד ירי מדויק והשלכת מטענים אשר פגעו בכלי הרכב הצבאיים ובסמוך ללוחמים", מסר צה"ל, "לקראת סיומו של המבצע, נפגעה עיתונאית פלסטינית אשר שהתה בתוך מרחב הלחימה בזמן חילופי האש. קבלת הקליע לבדיקה בליסטית מקצועית עשויה להכריע בין האפשרויות. נכון לרגע זה הפלסטינים לא נענו לבקשתנו לקיים תחקיר משותף או להעביר לנו את ממצאי החקירה שלהם ובין היתר גם את הקליע".

"הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי הנחה להמשיך ולפעול, לברר ולתחקר את האירוע תוך שימוש בכלל הכלים שברשותנו ותוך מחויבות לשקיפות ולחשיפת האמת.אנו מביעים את צערנו על מותה של שירין, רואים חשיבות רבה בחופש העיתונות ופועלים לשמרו. צה"ל ימשיך לפעול לסיכול טרור בכל מקום שיידרש ולעמוד במשימותיו, תוך מאמץ להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים".

  • עוד באותו נושא:
  • ג'נין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully