וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החנויות פתוחות, הקניונים ריקים: "אנשים מבולבלים בגלל הקורונה ומפחדים להגיע"

עודכן לאחרונה: 11.1.2022 / 16:15

רק אתמול הכריזו על מתווה קורונה חדש לקניונים, אבל בינתיים חנויות הבגדים ריקות, בתי הקפה דלילים, המוכרים מדווחים על ירידה של עשרות אחוזים בתנועת הלקוחות - ורק בבתי המרקחת מדווחים על עלייה, בעקבות הביקוש לבדיקות ביתיות. "תמיד הייתה עבודה, עכשיו - קטסטרופה"

בווידאו: פרויקטור אומר בתדרוך כי אנחנו בגל משולב וכי אין מדיניות של הדבקה המונית/צילום: לע"מ

הממשלה אמנם הכריזה אתמול על מתווה חדש לקניונים ולחנויות הגדולות, שנועד לתת מענה למצוקת בעלי העסקים, אך גל הקורונה החמישי מכה בעוצמה במתחמי המסחר. בקניונים ברחבי הארץ נראו היום (שלישי) חנויות כמעט ריקות, עם תנועה דלילה של קונים וכלי רכב בחניונים.

בגרנד קניון בחיפה בחנויות כמעט ואין תנועה של קונים. בתי הקפה לא מלאים, ויש בהם אמנם לקוחות - אך אלו בעיקר לקוחות קבועים, הפוקדים אותם מדי יום למפגש חברתי. את משמעויות התפשטות התחלואה וריבוי המבודדים ניתן לאמוד מיד כבר בחניון: קומות שלמות, שבדרך כלל קשה לאתר בהן חניה גם בימי אמצע השבוע, נראות כמעט נטושות.

גרנד קניון חיפה, 11 בינואר 2022. יואב איתיאל
תנועה דלילה. הגרנד קניון בחיפה, היום/יואב איתיאל

"הירידה במספר הקונים מורגשת מאוד", אומרת לוואלה! אנסטסיה, מוכרת בחנות הגדולה של PULL&BEAR בקניון. היא מעריכה שמדובר בירידה של כמחצית ממספר הלקוחות ביחס ללפני שבוע ושבועיים, ומזכירה גם כי "הירידה בגלל הקורונה גם באה על גבי ירידה עונתית של חגי סוף השנה".

גם נשואה, מוכרת בחנות של "אמריקן איגל", מודה כי יש ירידה משמעותית במספר הקונים. "ברור שיש נפילה גדולה. בשעת צהרים של יום שלישי יש פה בדרך כלל מלא קונים. היום בין 11:00 ל-12:00 נכנסו אולי שלושה-ארבעה. זה כלום. נקווה שיחזור למה שהיה", אמרה. גם במתחמי המזון המהיר מרגישים את ההתרוקנות. סברין, שעובדת בדלפק של מקדונלדס בקניון, אומרת שמיום ראשון יש ירידה של 80% במספר הסועדים. היום, בשעת צהריים, ישבו שם בשלושה שולחנות בלבד.

גרנד קניון חיפה, 11 בינואר 2022. יואב איתיאל
אפילו החניונים ריקים. הגרנד קניון בחיפה, היום/יואב איתיאל

העובדים מסבירים כי החשש מהידבקות, כמו גם הבלבול בכל הנוגע לתקנות, משאיר את הציבור בבית. "אנשים גם מפחדים לבוא לקניון וגם מבולבלים", אומרת המוכרת בחנות צומת ספרים, שאף היא הייתה ריקה לגמרי. "אנשים לא מבינים מה התקנות שכל הזמן משתנות, לא יודעים אם מותר לבוא עם ילדים ובאיזה תנאים, וכנראה שהתוצאה היא שבסוף נשארים בבית".

המוכרת היחידה בקניון שמדווחת על עלייה במספר הלקוחות היא סוזאנה, שעובדת בסניף של סופר פארם. גם הסיבה לכך קשורה במצב התחלואה הנוכחי. "זה בעיקר לקוחות שבאים לקנות מארזים של בדיקות אנטיגן ביתיות", היא אומרת, ומסבירה שבשלב זה היא נאלצת לדחות אותם. "מדי יום מביאים לנו 300 מארזים, הכול נחטף. גם אתמול בערב נגמרו לנו ועוד לא קיבלנו עוד". מחוץ לחנות מפעילה הרשת בדיקות אנטיגן מהירות ב-59 שקלים לבדיקה, אבל היום אין שם תור. אלו שכן באים להיבדק עושים זאת בעמדה נוספת בקניון שמפעילה מד"א, המספקת בדיקות בחינם.

הדברים נכונים גם לקניונים נוספים ברחבי הארץ. עובדים בחנויות בקניון במרכז מספרים על דעיכה בפעילות בכל המדדים. "יש ירידה בלקוחות, רואים את זה גם בהכנסות. אין מה להשוות", הם אומרים, "עד לפני כמה שבועות היה פה תורים ארוכים בבתי קפה גם, עכשיו ריק. יש הבדל משמעותי, גם בבקרים וגם בערבים. תמיד הייתה עבודה, עכשיו - קטסטרופה".

גרנד קניון חיפה, 11 בינואר 2022. יואב איתיאל
ירידה של עשרות אחוזים במספר הלקוחות. הגרנד קניון בחיפה, היום/יואב איתיאל

המצוקה מורגשת גם בקניונים באזור הדרום. "המחזור ירד ב-50% מאז שהתחילו לדבר על האומיקרון. אנחנו במצב הזוי. אני לא עושה הזמנות כי אני לא יודע אם יהיה סגר", אומר בעל בית קפה באחד הקניונים בדרום, שההסביר כי הוא מתלבט "אם לסגור או לפתוח - כי אם אין פיצויים אנחנו משלמים הכל: ארנונה, משכורות - ואין מספיק הכנסות".

"שר האוצר סוגר את הברז כאילו זה כסף של אבא שלו. הוא חייב לפצות את בעלי העסקים. זה שהוא [ליברמן] היה בבית קפה במודיעין זה לא אומר כלום. שיבוא לכאן ויראה מה קורה לנו", האשים בעל בית הקפה, שהזהיר כי אם לא יהיה פיצוי "הרבה עסקים פשוט ייסגרו".

בדיזנגוף סנטר, לעומת זאת, אמרו כי כבר בסוף השבוע ראו עצירה של מגמת הירידה בכמות הלקוחות. ובימים האחרונים אף מזהים התאוששות - לדבריהם בזכות התו הסגול. "אמנם אנו מרגישים שינוי באווירה ורואים שהקהל מצביע ברגליים בעד ביטול התו הירוק, אבל לצערי עוד לא חזרנו למספרים שאנחנו צריכים להיות בהם", אומר דן פילץ, מנכ"ל ובעלים משותף של דיזנגוף סנטר, "מיום ליום אנחנו מבחינים במגמת השיפור שהתחילה בשבוע שעבר, ביום בו השיח התקשורתי והציבורי עסקו בביטול התו הירוק. אנו מקווים שהמגמה הזו תתחזק וכמות המבקרים אכן תחזור לקדמותה, מה שיבוא לידי ביטוי גם בתמיכת הציבור בעסקים המקומיים".

הצפי לשבוע הבא - כשליש מכוח העבודה ייעדר מהמשק

תקנות הקורונה החדשות בכל הנוגע לחנויות הגדולות והקניונים נכנסו לתוקפן אתמול, ומעתה הם לא יפעלו עוד במסגרת תנאי התו הירוק אלא לפי תו סגול מהודק.

במסגרת התקנות החדשות, תתאפשר כניסה של אדם אחד לכל 15 מ"ר בקניונים ובחנויות הגדולות, בעוד בחנויות ששטחן קטן מ-100 מטרים רבועים היחס יעמוד על אחד מכל שבעה מטרים רבועים. כל השוהים יחויבו בעטיית מסיכות.

הנחות סוף עונה, קניון איילון, 11 בינואר 2022. ראובן קסטרו
גם חנויות הבגדים ריקות. קניון איילון, היום/ראובן קסטרו

בנוסף, התקנות החדשות מטילות על מפעילי הקניונים את האחריות לגדר את מתחמי המזון ולהציב סדרנים מטעמם שיבחנו תו ירוק בכניסה אליהם כתנאי לישיבה בשולחנות. אם מפעילי הקניונים לא יעשו זאת, תיאסר לחלוטין ישיבה לשולחנות במתחמי המזון המהיר, ואילו הלקוחות שירצו בכל זאת לרכוש מזון יידרשו להציג תו ירוק במעמד הרכישה. על מפעילי הקניונים גם להציב סדרנים שיפקחו על עטיית המסיכות והשמירה על הנחיות הקורונה.

השינוי בהנחיות מגיע ברקע ההתפשטות המהירה של זן האומיקרון ושיאי התחלואה, כמו גם אחרי ביקורת נרחבת מצד בעלי העסקים בקניונים, שכעסו על כך שהאחריות על בדיקת התו הירוק מעמיסה עליהם, והאשימו כי התקנות מבלבלות וכי הן הובילו לפגיעה קשה בעסקים. בשלב מסוים, בעלי העסקים אף איימו בשביתה.

גרנד קניון חיפה, 11 בינואר 2022. יואב איתיאל
הגרנד קניון בחיפה, היום/יואב איתיאל

משרד הבריאות עדכן הבוקר כי 37,887 בני אדם אובחנו ביממה האחרונה כחולים בקורונה, כששיעור הבדיקות החיוביות הוא 11.38%, ומקדם ההדבקה עלה ל-2.05. בצד אלה, נרשמה עלייה עקבית במספר החולים במצב קשה. הנתון גדל ביממה החולפת מ-223 ל-247, ובסך הכל בכמעט 50 בתוך יומיים. מספר המונשמים הוא 59. 8,271 בני אדם מתו לאחר שנדבקו בקורונה מאז פרוץ המגיפה בישראל.

לפי הנתונים, 148,503 בני אדם נמצאים בבידוד. רשות החירום הלאומית העריכה אמש כי 10% מכוח העבודה ייעדר היום מהמשק, כשהצפי לשבוע הבא הוא ש-30% ייאלצו להיעדר מעבודתם. עם זאת, על פי התחזית, לא צפוי מחסור משמעותי באספקת מוצרים חיוניים לציבור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully