וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלבול, תסכול וחוסר ודאות: כך נראה היום הראשון למתווה המסחר

עודכן לאחרונה: 27.12.2021 / 21:06

עם כניסת תקנות הקורונה החדשות, דוכני האוכל מדווחים על הנחיות סותרות, בחנויות הבגדים מתוסכלים מכך שהעובדים העמוסים נדרשים עכשיו גם לבדוק תו ירוק, וגם הקונים נשארו בבית: "הציבור לא מבין לאן הוא יכול ללכת ולאן לא. עשרות טלפונים שואלים אם אנחנו פתוחים בכלל"

בווידאו: קניון עופר פתח תקווה/צילום: ראובן קאסטרו

עם כניסת תקנות הקורונה החדשות בקניונים הבוקר (שני), בעלי העסקים מתארים בלבול וחוסר ודאות - לצד תסכול.

התקנות שהוכרזו בשבוע שעבר נועדו לסייע בבלימת התפשטות זן האומיקרון. במסגרת ההגבלות, מתחמי המסחר הסגורים יעבדו לפי תו סגול על פי יחס תפוסה של אדם אחד בכל 15 מטרים, ובחנויות גדולות במיוחד, ששטחן גדול מ-100 מ"ר והן אינן מוגדרות כחנויות חיוניות, הכניסה תתאפשר רק לבעלי תו ירוק. גם דוכני מזון ומסעדות בקניונים יספקו שירות רק לבעלי תו ירוק, וגם זאת - באמצעות איסוף עצמי, ללא ישיבה במקום. גם עובדי העסקים האלה חייבים להיות בעלי תו ירוק.

תו ירוק בקניון עופר, פתח תקווה, 27 בדצמבר 2021. ראובן קסטרו
"הלקוחות מבולבלים, לא מבינים ומאוד מאוד כועסים"/ראובן קסטרו

מן התקנות החדשות יוחרגו מקומות המספקים שירותים חיוניים, כגון חנויות למוצרי היגיינה, חנויות אופטיקה, חנויות למכירת עזרים רפואיים, מרכול, מכולת או סופרמרקט. התקנות החדשות באו לאחר הביקורת שנמתחה על ניסיונם הקודם של השרים להנהיג תו ירוק בקניונים, ולספק צמידים בכניסה.

בדוכני אוכל בקניונים קיים בלבול וחוסר ודאות לגבי ההנחיות החדשות. חלקם טוענים שהקניונים הנחו רק בתי קפה לבדוק תו ירוק, בעוד אחרים נערכו כנדרש. ברשת "בי-פרש", למשל, מסרו כי הם הנחו את כלל הסניפים לבקש תו ירוק מכל לקוח בקופה. "מבחינתנו זה לשמור על בריאות האזרחים", נמסר. בסניפי הרשת פינו את הכיסאות שבאזור הדוכנים, וכן הוצבו שלטים המורים להקפיד על התקנות, עטיית מסכות ושמירת המרחק.

בקניון הגדול בפתח תקווה, מוצבים עובדים בפתח החנויות הגדולות שבודקים תו ירוק אצל כל לקוח לפני כניסתו. ב"משביר לצרכן" הקצו עובד ייעודי שבודק את התו וסורק את הקוד. "זה לא נעים לבדוק את האנשים, למי שאין תו ירוק שצריך להגיד לו לא להיכנס - זה לא ילך כל כך בקלות לדעתי. זה הקטין בצורה משמעותית את כמות הלקוחות. זה לא נראה לי הולך לעבוד, אבל אנחנו שומרים על כל ההנחיות", אמרו בחנות. חלק מהלקוחות מתמרמרים על כך שצריכים להציג שוב ושוב בכל חנות את התו מחדש, אך לא נרשמו עימותים של ממש, והאווירה בקניון רגועה למדי.

תו ירוק בקניון עופר, פתח תקווה, 27 בדצמבר 2021. ראובן קסטרו
"נעשה מה שמבקשים". קניון בפתח תקווה, היום/ראובן קסטרו

גם בחנות בת שתי הקומות של H&M בקניון בודקים תו ירוק אצל כל לקוח בכניסה, באמצעות עובד שהוקצה במיוחד לנושא. לא כל הלקוחות מרוצים. "אני בורחת לתאילנד היום, אני לא הייתי יכולה לחיות ככה. העולם השתגע", אמרה אחת מהן, בעוד אחת אחרת דווקא חושבת שהמהלך מוצדק. "לי אין בעיה, שיבדקו, אני בעד".

בחנויות הבגדים מביעים תסכול מהתקנות, ומתלוננים כי הן מעמיסות מאוד על העובדים. קטלין, אחראית משמרת ב"עדיקה" שבקניון עזריאלי, אומרת כי ברשת שלחו תקנות לכלל החנויות להציב עובד בכל משמרת שיהיה אחראי על בדיקת התו הירוק, מה שמקשה על העבודה. "צריך לגייס עובד במיוחד בשביל זה, זה זמן של העבודה, ולא תמיד יש זמן לזה אם יש לחץ וכשיש פיצוץ", היא אומרת.

"אם מראים לנו תו ירוק - אנחנו לא יודעים איך לדעת אם זה אמיתי או זיוף. איך נדע שזה לא חרטא? אז לא יודעת אם זה בכלל יעזור ברמה הבריאותית. אנחנו נעשה מה שמבקשים", היא מסכמת.

יום ראשון למתווה הקניונים לאחד התפשטות וארינט אומיקרון 27 בדצמבר 2021. מערכת וואלה!, אתר רשמי
שלט שהוצב בקניון עזריאלי בתל אביב, היום/אתר רשמי, מערכת וואלה!

"הציבור שלנו והלקוחות בכל המדינה מבולבלים, לא מבינים ומאוד מאוד כועסים", אומר גם אלכס קפלן, מנהל שיווק דיזנגוף סנטר, שמתאר כיצד התקנות מובילות לעתים לאבסורד. "רוב החנויות בסנטר הן קטנות מתחת ל-100 מ"ר - הן לא צריכות תו ירוק, אבל גם עליהן יש השפעה. יש כעס על האפליה - אם הייתה איזו הבנה שמה שעושים ימנע התפרצות של האומיקרון או סגר עתידי אז היה שיתוף פעולה מלא - אבל עשו אפליה שרירותית, שתי חנויות של אותה רשת שנמצאות סמוך, אחת גדולה מהשנייה בכמה מטרים - אז אתה יכול להיכנס לחנות משמאל ולא לחנות מימין. אז יש כעס על האפליה מול החנויות עצמן, וכעס מול ענפים אחרים - אין הגבלות על טיסות, על תחבורה ציבורית, על מקומות עבודה".

לדבריו, התקנות מעלות שורה שלמות של בעיות בהתנהלות העסקים. "יש חשש כלכלי - זה דבר אחד, מהצורך להתעמת עם הלקוחות ולהוסיף כוח אדם, שזה הרבה מאוד כסף שנופל רק על הכתפיים של העסקים. והדבר השני - יש פגיעה בלקוחות שלא יכולים להגיע. הציבור לא מבין לאן הוא יכול ללכת ולאן הוא לא יכול ללכת", הוא אומר, ומסביר כי גם הציבור לא לגמרי מבין מה השלכות המתווה החדש.

"אנחנו מקבלים מהבוקר עשרות טלפונים ופניות ששואלים - אתם פתוחים בכלל? אפשר לבוא? בסנטר יש רק 20 עסקים גדולים שתקנת התו הירוק חלה עליהם, אבל אנחנו כבר רואים בכל הסנטר מהבוקר ירידה סכמות הנכנסים הכללית - כי הציבור לא מבין", אומר קפלן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully