וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העלייה בתחלואה: קבינט הקורונה אישר הגבלות חדשות בקניונים ובמתחמי המסחר הסגורים

עודכן לאחרונה: 24.12.2021 / 17:24

בצל העלייה בתחלואה, השרים אישרו במשאל טלפונים מתווה הפעלה חדש, לפיו התפוסה במתחמי הקניות הסגורים תצומצם ליחד של אדם אחד ל-15 מטרים. במקביל, אושרה חובת הצגת תו ירוק בחנויות הגדולות בתוך הקניונים וכן במסעדות הממוקמות בתוכם

בווידאו: פתיחת חנויות הרחוב, השווקים והקניונים/צילום: ראובן קסטרו, סוניה גרודסקי ורשת קניוני ביג

חברי קבינט הקורונה אישרו היום (שישי) את המתווה החדש להגבלות בקניונים. זאת, בצל העלייה המדאיגה בתחלואה בקורונה בישראל והחשש מהתפשטות זן האומיקרון. התקנות אושרו במסגרת משאל טלפוני לאחר הקשיים באישור תקנות המחייבות בהצגת תו ירוק בכניסה לקניונים ולמתחמים הסגורים.

התקנה המרכזית עליה החליטו השרים היא החלת התו הסגול בקניונים. המשמעות העולה מכך היא צמצום התפוסת במרכזי הקניות הסגורים על פי יחס תפוסה של אדם אחד על ל 15 מטרים. להגבלה זו נלוות הגבלה נוספת - חובת הצגת תו ירוק בכניסה לחנויות ששטחן עולה על מאה מ"ר הנמצאות בקניונים ואינן מוגדרות כחיוניות. הגבלה זו תחול גם על עובדי חנויות אלו.

פיילוט פתיחת הקניונים, קניון איילון רמת גן, 27 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
תו סגול בקניונים, תו ירוק בחנויות מעל 100 מטרים רבועים/ראובן קסטרו

עוד החליט קבינט הקורונה על החלת הגבלות נוספות בנושא האוכל במרכזי הקניות. על פי ההגבלות דוכני המזון בקניונים יתנו שירות ללקוחות בכפוף להצגת תו ירוק. כמו כן, בדוכני המזון לא תתאפשר ישיבה, אלא איסוף עצמי בלבד. חובת הצגת התו הירוק תחול גם בכניסה למסעדות הממוקמות בתוך הקניונים.

כלל התקנות ייכנסו לתוקף בחצות הלילה שבין יום ראשון לשני.

מבצע אכיפה של משטרת ישראל על עטיית מסכה בדיזינגוף סנטר 10 באוגוסט 2021. ראובן קסטרו
אכיפת תקנות בקניונים במהלך השנה האחרונה/ראובן קסטרו

מן התקנות החדשות יוחרגו מקומות המספקים שירותים חיוניים כגון חנויות למוצרי היגיינה, חנות אופטיקה, חנות למכירת עזרים רפואיים, מרכול, מכולת או סופרמרקט. החלטה זו באה בעיקר לאור הביקורת שנמתחה על ניסיונם הקודם של השרים להנהיג תו ירוק בקניונים, ולספק צמידים בכניסה.

המהלך גרר ביקורת מצד מנהלי הקניונים, מאחר שהעסקים הפועלים בהם מספקים שירותים חיוניים ולאור טענותיהם של בעלי המתחמים על קשיים ביכולת לאכוף את התקנה. זאת ועוד, בעלי העסקים עצמם טענו לפגיעה אנושה בפעילותם בעודם מנסים להתאושש מהסגרים הקודמים. קושי אחר נבע מהרצון להחיל תקנה זו גם על ילדים. גם כעת, עם אישור התקנות החדשות - לא ברור כיצד הן יאכפו בתוך הקניונים עצמם.

דן פילץ, מנכ"ל ובעלים משותף דיזנגוף סנטר הגיב גם הוא להחלטות קבינט הקורונה: "מאוד הצטערנו להתעדכן לגבי ההחלטה שנפלה, מדובר בהחלטה מיותרת ומזיקה שלא תועיל למניעת התפשטות הנגיף. לא צריך להיות אפידמיולוג מומחה כדי להבין שהמטרה המשותפת לכולנו לא תושג בדרך הזו, האפקט המידי שהיא תשיג הוא נזקים כלכליים גדולים שיוסבו לבעלי החנויות ולמשפחות שתלויות בהן".

פיילוט פתיחת הקניונים, קניון איילון רמת גן, 27 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
"מצג שווא של מניעת תחלואה" יו"ר התאגדות רשתות המסחר/ראובן קסטרו

שחר תורג'מן, יו"ר התאגדות רשתות המסחר, האופנה וההסעדה מחה על התקנות החדשות ואמר בתגובה כי :"אין בתקנות למנוע גרם אחד של תחלואה, הן מצג שווא של מניעת תחלואה. הלקוחות שלנו מגיעים לעבודה בתחבורה ציבורית ללא דרישת תו ירוק. הולכים לבנקים, לבתי המשפט, לביטוח לאומי, לקופות החולים, למשרדי הדואר והממשלה - ללא שום תו ירוק. נכנסים למרכזי המסחר, לחנויות החיוניות ולחנויות מתחת ל-100 מ"ר בלי תו ירוק. לאחר כל המסע הזה שעושים יחד - המחוסנים והבלתי מחוסנים פתאום מופרדים רק בחנויות מעל 100 מ"ר".

עוד הוסיף תורג'מן בנוגע להשפעת התקנות על המחסור האקוטי בעובדים שקיים במשק :"הממשלה לא נתנה את הדעת מה יעלה בגורל העובדים הבלתי מחוסנים, למרות שידוע לה על המחסור בעובדים. כעת הבלתי מחוסנים ילכו כמובן לעבוד בחנויות החיוניות, או בחנויות מתחת ל-100 מ"ר ויעזבו את החנויות מעל 100 מ"ר".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully