וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפי מנות בדרך: מה שחשוב לדעת על התרופה של פייזר לקורונה

לאחר האישור ב-FDA, בישראל מקווים שהגלולה תספק חיזוק למאבק במגיפה באומיקרון. אמנם התרופה לא תוריד את ההדבקה, אך המחקרים מראים יעילות גבוהה במניעת אשפוז ותמותה. למה זאת בשורה, מי יקבל תעדוף ולמי היא בכלל מיועדת? וואלה! עושים סדר

בווידאו: מנכ"ל פייזר מתייחס לתרופה החדש של החברה לקורונה/צילום: רויטרס

שנתיים חלפו מאז פרצה המגיפה ששינתה את חיינו, וכעת מתווסף לחיסונים עוד כלי חשוב במאבק במגיפה וכן בווריאנט אומיקרון. "פקסלוביד", הגלולה נגד הנגיף של יצרנית התרופות פייזר, שזכתה אתמול (רביעי) לאישור ממינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA), הראתה תוצאות מבטיחות - יעילות של כמעט 90% במניעת אשפוזים ומוות בקרב אוכלוסייה בסיכון גבוה.

אז למי היא מיועדת, מתי ישראל תקבל אותה, איך לוקחים את הגלולה ולמה זאת בשורה? וואלה! עושים לכם סדר.

תרופה החדשה שייצרה חברת מרק לנגיף הקורונה. 1 באוקטובר 2021. רויטרס
יעילה מול האומיקרון. התרופה לנגיף הקורונה/רויטרס

למי מיועדת הגלולה?

ה-FDA אישר את הגלולה עבור חולים בני 12 ומעלה עם מחלה קלה עד בינונית. במינהל המזון והתרופות האמריקני אמרו כי יש לרשום את התרופה בהקדם האפשרי לאחר האבחנה, ותוך חמישה ימים מהופעת התסמינים.

אולם, בגלל שבהתחלה יהיו כנראה חוסרים, בישראל התרופה תינתן לחולים בעלי מחלות רקע או קשישים, וכן לאנשים שאינם מחוסנים, כיוון שלמחוסנים יש הגנה טובה יותר מפני מחלה קשה.

איך לוקחים את התרופה והאם יש תופעות לוואי?

הגלולה של פייזר, אותה לוקחים פעמיים ביום דרך הפה, יחד עם התרופה האנטי-ויראלית הוותיקה יותר "ריטונביר", תינתן בטבליה אחת של 150 מ"ג יחד עם טבליה של 100 מ"ג של הריטונביר. ה"פקסלוביד" צפויה להישאר פעילה בגוף בריכוז גבוה יותר לתקופה ארוכה יותר בזכות הריטונביר, שמסייעת להאט את חילוף החומרים של החולה.

מנתונים שנאספו בשלב 1 של הניסויים הקליניים, נראה שלתרופה אין תופעות לוואי מסוכנות.

תרופת Paxlovid של חברת פייזר נגד נגיף הקורונה. 15 בדצמבר 2021. רויטרס
תילקח פעמיים ביום. "פקסלוביד"/רויטרס

מתי נקבל אותה בארץ?

אלפי מנות של התרופה צפויות להגיע לישראל בשבועות הקרובים. בחודש שעבר אמר פרופ' נדב דוידוביץ, מ"מ יו"ר איגוד בריאות הציבור, כי "מתנהל משא ומתן בין משרד הבריאות לפייזר. לישראל יש קשרים חמים עם פייזר ולא תהיה לנו בעיית רכישה ברגע שהתרופה תאושר".

מתחם חיסונים לקורונה של קופ"ח כללית, בית הצנחן-רמת גן, 30 בספטמבר 2021. ראובן קסטרו
הגלולה תהיה קו שני - לאחר החיסונים/ראובן קסטרו

איך התרופה עובדת?

הגלולה עוצרת את התפשטות נגיף הקורונה בגוף, על ידי חסימת פעילותו של אנזים הנקרא "פרוטאז", שהנגיף צריך לשכפל. לטענת החוקרים, הם לא מאמינים שהאנזים עבר מוטציה באומיקרון, וזו הסיבה שהתרופה יעילה גם מול האומיקרון.

מפעל של חברת התרופות פייזר בבלגיה, 15 בינואר 2021. AP
התרופה - לגיל 12 ומעלה. מפעל של פייזר בבלגיה, ינואר/AP

האם התרופה יעילה? ואם כן, גם מול האומיקרון?

לפי מידע מהניסויים הקליניים של פייזר, התרופה יעילה ב-90% במניעת אשפוזים ומוות בקרב אוכלוסייה בסיכון גבוה. המידע העדכני מצביע על כך שהתרופה יעילה גם מול האומיקרון וכנראה מול וריאנטים נוספים.

האם התרופה תשנה את המאבק במגיפה?

התרופה לא תהווה תחליף לחיסון, אלא קו שני לחיסון, ותקדם את הרפואה צעד נוסף לעבר טיפול מקיף בקורונה. התרופה לא תוריד את ההדבקה, אלא תספק השלמה של הטיפול במקרה שהאדם כבר נדבק, ותאפשר טיפול ביתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully