וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פייזר: המנה השלישית של החיסון מגנה מפני אומיקרון

עודכן לאחרונה: 8.12.2021 / 14:29

בהצהרה ראשונה של פייזר וביונטק על בסיס בחינות מעבדה נמסר כי הווריאנט החדש מחליש משמעותית את כמות הנוגדנים של שתי מנות, אך מנה שלישית יעילה מולו. הן הוסיפו כי הן יוכלו לפתח חיסון חדש נגדו, במקרה הצורך, עד מרץ

בווידאו: ביידן מתייחס לזן האומיקרון החדש/צילום: רויטרס

חברות פייזר וביונטק הודיעו היום (רביעי) כי שלוש מנות חיסון נגד נגיף הקורונה הראו יעילות בנטרול השפעת זן אומיקרון. זאת ההצרה ראשונה של שתי החברות על היעילות של החיסון שלהם נגד הווריאנט החדש, שציינו כי הוא מחליש משמעותית את החיסוניות של שתי המנות הראשונות, אולם המנה השלישית מגדילה את הנוגדנים פי 25. הן ציינו כי במקרה הצורך, הן יוכלו לפתח חיסון יעודי עד מרץ.

שתי החברות איששו למעשה את המחקר של מכון דרום אפריקני, שפורסם אתמול והעלה כי האומיקרון יכול להתחמק חלקית מההגנה של החיסון. מתוצאות מחקר שערך המכון עולה כי חשיפה לזן החדש מפחיתה פי 40 את כמות הנוגדים לקורונה בדם של אדם שהתחסן רק בשתי מנות חיסון של חברת פייזר.

במחקר שנערך במעבדה בדרום אפריקה, נאספו דגימות דם של 12 אנשים שהתחסנו במנת החיסון השנייה של חברת פייזר. מטרת המחקר הייתה לאמוד את ריכוז הנוגדנים הדרושים בדם על מנת שלא להדבק בווריאנט. נמצא כי רמות הנוגדים הגבוהות ביותר כנגד וריאנט אומיקרון היו בקבוצה של מחלימי קורונה, ולא באלו שהתחסנו בחיסוני פייזר.

התוצאות הללו הן ראשוניות ומחקרים נוספים צריכים להיערך בנושא במטרה להגיע למסקנה יותר חד משמעית. יחד עם זאת, התוצאות שהתקבלו מהמחקר במעבדה לצד תוצאות מחקרים ממעבדות שונות ברחבי העולם, יסייעו לקבוע האם יש לשנות את חיסוני הקורונה הקיימים על מנת לקבל הגנה מיטבית יותר מפני וריאנט אומיקרון.

הכנת מנת חיסון של חברת פייזר ביוהנסבורג, דרום אפריקה 4 בדצמבר 2021. רויטרס
הכנת מנת חיסון של חברת פייזר ביוהנסבורג, בשבוע שעבר/רויטרס

ההתפשטות המהירה של וריאנט אומיקרון בדרום אפריקה עוררה חשש שההגנה של החיסונים היא חלקית מפני הנגיף וכי קיים סיכוי להידבקות חוזרת בקרב מחלימים כמו גם לגל חדש של תחלואה. ארגון הבריאות העולמי אף הזהיר כי לאומיקרון עלולות להיות השלכות חמורות משום שהוא מופץ במהירות ומדבק יותר מהזנים הקודמים של הנגיף. למרות זאת, עד כה בתי החולים עומדים בטיפול בנדבקים בווריאנט אומיקרון, מה שגורם לאופטימיות כי הזן גורם לרוב למחלה קלה.

מאז שהתגלה וריאנט אומיקרון בדרום אפריקה ב- 25 בנובמבר, כ-450 חוקרים מכל העולם החלו ללמוד את הנגיף. זאת באמצעות בידוד דגימות של הזן מנדבקים, גידולו במעבדה וביסוס שיטות לבדיקתו בדגימות פלזמה מהדם.

ארגון הבריאות העולמי הגדיר את וריאנט האומיקרון כ"וריאנט מדאיג" אך עם זאת, הוסיף כי אין כרגע צורך בחיסונים חדשים המיועדים להתמודדות עם וריאנט אומיקרון והמוטציות הרבות של וריאנט זה.

ראש מחלקת המחקר במעבדה, אלכס סיגל, אמרה כי אובדן ההגנה החיסונית שמסב האומיקרון הוא "משמעותי, אך לא מלא". לדבריה, "תהיה פריצת דרך נוספת" של חסינות הנגרמת על ידי חיסון, ומנת הבוסטר "כנראה תקטין את הסיכוי לחלות, במיוחד באופן כזה המוביל למחלה חמורה". עוד היא אמרה כי אנשים שלא קיבלו בוסטר צריכים לקבל את המנה השלישית, ואנשים שנדבקו בעבר צריכים לקבל מנת חיסון.

פאוצ'י: "אומיקרון מדבר יותר"

במדינות העולם ממשיכים לבחון את השפעות הזן החדש ואת דרכי ההתמודדות עמו. כך למשל, בארצות הברית מתבצעות בדיקות כדי לבדוק את מידת ההגנה של החיסונים מפני הזן הדרום אפריקני. המומחה למחלות זיהומיות בארצות הברית, אנתוני פאוצ'י, אמר כי "וריאנט אומיקרון ככל הנראה מדבק יותר" והוסיף כי התוצאות של אותן בדיקות יגיעו ככל הנראה בשבוע הבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully