וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע אחרי פגישת נתניהו עם בן סלמאן: ג'ארד קושנר יוצא לביקור פתע בסעודיה

29.11.2020 / 21:59

יועצו של טראמפ ייפגש עם יורש העצר הסעודי ויבקר גם בקטאר שם ייפגש עם האמיר. בכירים אמריקנים אמרו כי קושנר מנסה להשיג עסקה לסיום המשבר בין סעודיה לקטאר שתסייע גם לתהליך הנורמליזציה. קושנר יבקש מסעודיה לאשרר את הסכמתה למעבר מטוסים ישראלים במרחב האווירי שלה

בווידאו: פומפאו נוחת בסעודיה לפגישה עם יורש העצר ועם נתניהו/צילום: רויטרס

שבוע אחרי הפגישה הסודית בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, ייצא השבוע ג'ארד קושנר, יועצו הבכיר של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, לביקור פתע בערב הסעודית. בכירים בממשל האמריקני ציינו כי קושנר צפוי לבקר גם בקטאר.

הבכירים האמריקנים ציינו כי קושנר יוצא לערב הסעודית ולקטאר בניסיון אחרון להשיג עסקה לסיום המשבר בין המדינות, וכן להמשך קידום תהליכי הנורמליזציה בין ישראל לבין מדינות המפרץ. קושנר צפוי להיפגש עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן ועם אמיר קטאר תמים בן חאמד א-ת'אני.

ביוני 2017 ערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות ובחריין הודיעו על השעיית היחסים עם קטאר, ועל סגירת המרחב האווירי והימי שלהן בפני מטוסים וכלי שייט קטארים. ערב הסעודית, איחוד האמירויות ובחריין טענו כי הסיבה לסנקציות הינה הסיוע הקטארי לארגוני טרור והיחסים בין המדינה הקטנה לבין איראן. ממשל טראמפ ניסה לפתור את המשבר כמה פעמים בשנים האחרונות, אך ללא הצלחה.

יורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, נפגש עם יועצו הבכיר של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ג'ארד קושנר. 01 בספטמבר 2020. אתר רשמי, אתר רשמי
ביקור פתע. בן סלמאן וקושנר, בביקורו הקודם של קושנר בסעודיה, בספטמבר האחרון/אתר רשמי, אתר רשמי

במהלך כהונת טראמפ, קושנר גיבש יחסים מיוחדים עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ועם אמיר קטאר תמים בן חמד א-ת'אני. בכירים אמריקנים ציינו כי סיום המשבר בין ערב הסעודית לקטאר יחזיר את האחדות בין מדינות המפרץ, יגביר את היציבות באזור, יסייע לעגן את הסכמי הנורמליזציה בין ישראל לבין העולם הערבי ויהווה הישג לממשל טראמפ ולקושנר, לפני סיום כהונת הנשיא ב-20 בינואר.

קושנר ייצא לערב הסעודית ולקטאר עם שליח הבית הלבן אבי ברקוביץ', מנכ"ל זרוע הסיוע הבינלאומית של הבית הלבן אדם בואלר והשליח האמריקני לענייני איראן לשעבר בריאן הוק, ששב לבית הלבן כיועץ מיוחד בהתנדבות. הוק היה מעורב בצורה אינטנסיבית בשנים האחרונות במאמצי ממשל טראמפ לפתור את המשבר בין ערב הסעודית לבין קטאר.

עוד בוואלה!

משהו קורה בממלכה

לכתבה המלאה

ביקורו של קושנר מגיע שבוע אחרי הפגישה החשאית בין נתניהו לבין יורש העצר הסעודי בעיר ניאום שלחוף הים האדום הסעודי. דבר קיומה של הפגישה פורסם בפעם הראשונה בוואלה! NEWS. הביקור גם מגיע כמה ימים אחרי חיסולו של אדריכל תכנית הגרעין הצבאית של איראן, מוחסן פחריזאדה.

קטאר גינתה את החיסול, בעוד שערב הסעודית נתנה לו גיבוי שקט. נסיעתו של קושנר מגיעה כשממשל טראמפ מנסה לנצל את השבועות האחרונים של כהונתו לקידום הסכמי נורמליזציה נוספים בין ישראל לבין מדינות ערביות ומוסלמיות.

יחסיו של קושנר עם יורש העצר הסעודי היו קריטיים בחודשים האחרונים לקידום "הסכמי אברהם" שהביאו לנורמליזציה בין ישראל לבין איחוד האמירויות, בחריין וסודאן. בעקבות מאמציו של קושנר, הסכימה ערב הסעודית לאפשר למטוסים של חברות תעופה ישראליות להשתמש במרחב האווירי הסעודי לטיסות ישירות לבחריין ולאיחוד האמירויות.

אמיר קטאר תמים בן חאמד א-ת'אני בנאום בפרלמנט במדינה. 3 בנובמבר 2020. רויטרס, רויטרס
ייפגש עם קושנר. אמיר קטאר תמים בן חאמד א-ת'אני/רויטרס, רויטרס

קושנר גם היה מעורב בהסכמה הסעודית לתת "אור ירוק" לבחריין להתקדם לנורמליזציה עם ישראל. למרות שלא היתה עד כה פריצת דרך בין ערב הסעודית לבין ישראל, הפגישה בין נתניהו לבין מוחמד בן סלמאן בשבוע שעבר היתה תוצאה של גלי ההדף של "הסכמי אברהם".

בכירים בממשל האמריקני אומרים כי קושנר מקווה כי יוכל להגיע לעסקה שתפתור שורה של מחלוקות בין ערב הסעודית לקטאר, ותביא לסיום המשבר. לדבריהם, קושנר גם מעוניין לעגן באופן סופי את ההחלטה המדינית של ערב הסעודית, לאפשר לכל הטיסות מישראל לכיוון מזרח לחלוף במרחב האווירי הסעודי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully