וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר סעודי: נתניהו ובן סלמאן דנו באיראן ובנורמליזציה; לא הושגו הסכמות

עודכן לאחרונה: 23.11.2020 / 20:03

הגורם אמר לוול סטריט ג'ורנל כי בפגישה המשולשת, שבה השתתף גם פומפאו, עלתה סוגיית הסכם הגרעין שבכוונת הנשיא ביידן לחדש, ושינוי היחסים בין ירושלים לריאד. לדברי הבכיר, שדיבר בעילום שם, לא הושגו הסכמות בפגישה הסודית. עם זאת, שר החוץ הסעודי מכחיש את דבר הפגישה

בווידאו: פומפאו נוחת בסעודיה לפגישה עם יורש העצר ועם נתניהו/צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, דנו במהלך פגישתם החשאית בעניין איראן והנורמליזציה עם ישראל - כך אמר היום (שני) בכיר בערב הסעודית, שצוטט בוול סטריט ג'ורנל בעילום שם. לפי אותו גורם, לא הושגו הסכמות בפגישה, שבה נכח גם שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו. עם זאת, שר החוץ של ערב הסעודית הכחיש כי התקיימה פגישה שכזו.

נתניהו טס אתמול בחשאי לעיר ניאום, אולם בלשכתו של נתניהו סירבו להתייחס לידיעה. ראש המוסד יוסי כהן ליווה את אותו בנסיעה, שהתבצעה במטוסו של איש העסקים אודי אנג'ל. לפי נתוני אתרים למעקב אחרי טיסות, המטוס המריא מישראל לערב הסעודית בסביבות 20:00 אמש, טס ישירות לניאום שלחופי הים האדום והמריא חזרה ארצה לאחר חמש שעות.

בשעה שבה טס נתניהו הייתה אמורה להתקיים ישיבת קבינט הקורונה. במוצאי שבת הודיעה לשכת ראש הממשלה כי הישיבה תידחה ליום שני כיוון שהשרים זאב אלקין ויזהר שי לא סיימו להכין המלצות לשימוש באמצעים דיגיטליים לבלימת התחלואה. בכירים ישראלים אומרים כי היה מדובר בסיפור כיסוי לנסיעת נתניהו. כמו כן, גורם בכיר אמר כי נתניהו לא עדכן את שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי בטיסתו. זמן קצר לאחר פרסום הדברים, יועץ של נתניהו, טופז לוק, צייץ בטוויטר: "גנץ עושה פוליטיקה בזמן שראש הממשלה עושה שלום".

שר החוץ האמריקאי, מייק פומפאו במהלך פגישתו עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלאמן בריאד 22 בנובמבר 2020. רויטרס
ביקר בירושלים, ובריאד. פומפאו ובן סלמאן, אתמול/רויטרס

שר החוץ של ערב הסעודית פייסל בן פרחאן הכחיש שיורש העצר מוחמד בן-סלמאן נפגש אתמול בסעודיה עם ראש הממשלה נתניהו. מנגד, בירושלים לא מכחישים ואף רומזים כי אכן היתה פגישה כזו. הודעת ההכחשה הסעודית היא איתות לכך שבריאד לא מרוצים מההדלפות בישראל על קיומה של הפגישה, או לכל הפחות מנסים להרחיק עצמם מהנושא כדי לבלום ביקורת מצד הפלסטינים או גורמים אחרים.

"ראיתי דיווחים בתקשורת על פגישה שהתקיימה לכאורה בין יורש העצר לבין בכירים ישראלים במהלך ביקורו של שר החוץ פומפאו", כתב שר החוץ הסעודי בציוץ בטוויטר. "לא התקיימה פגישה כזו. הבכירים היחידים שנכחו בפגישה היו אמריקנים וסעודים".

מנגד, נתניהו לא הכחיש את דבר קיומה של הפגישה. בפתח ישיבת סיעת הליכוד בכנסת הוא נשאל על כך ישירות על ידי יו"ר הקואליציה מיקי זוהר. בתגובה אמר נתניהו: "אני מעולם לא התייחסתי לדברים האלה, ואני לא מתכוון להתחיל לעשות זאת עכשיו. רק יכול להגיד שלאורך שנותיי כראש ממשלה לא חסכתי שום מאמץ כדי להרחיב את מעגל השלום. אני מקווה שהמעגל הזה יילך ויתרחב".

עוד בוואלה!

נתניהו טס בחשאי לערב הסעודית ונפגש עם בן סלמאן ופומפאו

לכתבה המלאה

שר הביטחון, בני גנץ, אותו נתניהו לא עידכן על נסיעתו לסעודיה, התייחס לכך בפתח ישיבת סיעת כחול לבן בכנסת, והאשים כי נתניהו הדליף את דבר קיומה של הפגישה. "הדלפת הטיסה החשאית של ראש הממשלה הינה צעד חסר אחריות", אמר גנץ. "לא כך אני נוהג. מעולם לא נהגתי כך ומעולם לא אנהג כך, ואני חושב שבהקשר הזה אזרחי ישראל צריכים להיות מוטרדים".

המפגש החשאי בין המנהיגים מגיע ברקע הסכמי הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות, בחריין וסודאן, והדיווחים על הסכמים עתידיים נוספים עם מדינות ערביות אחרות. כמו כן, הסוגייה האיראנית תופסת מקום מרכזי בסדר היום של המנהיגים בצל חילופי הממשל הקרבים בארצות הברית, לאחר ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות.

ההצהרות המשותפות של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר החוץ האמריקני מייק פומפאו ושר החוץ של בחריין עבד אללטיף בן ראשד א-זיאני במשרד רה"מ בירושלים 18 בנובמבר 2020. עמוס בן גרשום לע"מ, אתר רשמי
נתניהו ושר החוץ של בחריין במעון רה"מ, שבוע שעבר/אתר רשמי, עמוס בן גרשום לע"מ

האינטרסים המשותפים של ישראל וערב הסעודית נגזרים מראייה משותפת בסוגיות הקשורות לאוייבת איראן. במהלך השנים נוצרו בין שתי המדינות שיתופי פעולה בתחומים שונים, אך מרביתם נותרו חשאיים. בשנים האחרונות חלה תפנית ביחסים, כשיורש העצר בן סלמאן הצהיר כי הוא מכיר בזכות קיומה של ישראל. ואכן, לאחרונה ניתן לראות התחממות יחסית שבאה לידי ביטוי בתקשורת, באקדמיה, בכלכלה ואף בענייני ביטחון.

על אף הקשרים הקרובים מאחורי הקלעים, והדיווחים שלפיהם יורש העצר דוחף לכינון יחסים עם ישראל, באופן פומבי מסרבת הממלכה - שבה נמצאים המקומות הקדושים ביותר לאסלאם - לנורמליזציה ללא פתרון הסוגייה הפלסטינית.

לפני כשבוע סלמאן מלך ערב הסעודית, אביו של יורש העצר, קרא למעצמות לנקוט "עמדה תקיפה" נגד איראן, לאור הצפי לחידוש המגעים הדיפלומטיים עם טהראן אחרי הניצחון של ביידן בבחירות. הוא חזר בנאום שנתי שנשא בפני מועצת השורא על תמיכתו בפתרון שתי המדינות בסכסוך הישראלי-פלסטיני, אך לא הזכיר את הסכמי הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות, בחריין וסודאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully