וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ של בחריין לוואלה! NEWS: ביידן צריך להתייעץ עמנו לפני הסכם עם איראן

18.11.2020 / 19:23

בריאיון בלעדי אמר א-זיאני כי הוא מקווה שהנשיא החדש מבין את השינויים שחלים במזה"ת, ברקע החשש מחזרה להסכם הגרעין. לדבריו, ההחלטה של המלך על ההסכם עם ישראל היא "אמיצה". על הפלסטינים: "אין בינינו משבר, תמיד קראנו לפתרון שתי המדינות בגבולות 67'"

שר החוץ של בחריין: ממשל ביידן צריך להתייעץ איתנו לפני הסכם עם איראן/צילום: שי מכלוף וניב אהרונוסון

שר החוץ של בחריין, עבד אל-לטיף א-זיאני, אמר הערב (רביעי) בראיון בלעדי לוואלה! NEWS כי בחריין מקווה שממשל ביידן יבין שהמציאות במזרח התיכון השתנתה בארבע השנים האחרונות. א-זיאני הוסיף כי הוא גם מקווה שהנשיא החדש יתייעץ עם בחריין ושאר מדינות המפרץ לפני חתירה להסכם גרעין חדש עם איראן. הוא אמר את הדברים ברקע הביקור המשולש בירושלים, לצד שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו וראש הממשלה בנימין נתניהו.

ממלכת בחריין יחד עם ערב הסעודית, איחוד האמירויות וישראל, מודאגת מאוד מכך שממשל ביידן יפעל להחזיר את הסכם הגרעין עם איראן משנת 2015 על כנו - בלי להכניס בו תיקונים או שינויים. בכירים ישראלים סבורים שהסכמי הנורמליזציה עם איחוד האמירויות ובחריין יאפשרו להציג לאמריקנים קו מאוחד בנושא האיראני - הן בשיחות שקטות והן בפומבי.

"המצב במזרח התיכון השתנה בארבע השנים האחרונות. הדינמיקה השתנתה. אנחנו בטוחים שהאינטרס האמריקני הוא אזור בטוח ויציב לכולם", אמר שר החוץ של בחריין. "אנחנו מקווים שאיראן תתנהג כאזרחית אזורית אחראית... אין לנו עימות עם העם האיראני, זו ההתנהגות של הממשלה והמשטר האיראני (שמפריעה לנו). האיראנים הם שכנים ואנחנו מקווים שכולנו נגיע להסכם שיבטיח שהאזור יהיה בטוח לכל עמי האזור כולל איראן", הוסיף.

ראיון עם שר החוץ הבחרייני, עבד א-לטיף א-זיאני 18 בנובמבר 2020. ניב אהרונסון
"המצב השתנה בארבע השנים האחרונות". א-זיאני, הערב/ניב אהרונסון

א-זיאני ציין כי בחריין מתייעצת עם ישראל ועם מדינות המפרץ האחרות בנושא האיראני וכי הוא סבור שברגע שהנשיא ביידן ייכנס לתפקידו יתקיימו התייעצויות גם עם הממשל החדש. "ממשל ביידן צריך להתייעץ איתנו אם יש הסכם או ניסיון להגיע להסכם עם איראן", אמר שר החוץ הבחרייני.

הוא נחת הבוקר בנתב"ג בטיסה ישירה ממנאמה. עמו במטוס היה שליח הבית הלבן אבי ברקוביץ', שהיה אחד הארכיטקטים של הסכם כינון היחסים בין ישראל לבחריין. זו הפעם הראשונה בה מתקיים ביקור רשמי ופומבי של שר מבחריין בישראל.

במהלך פגישה שקיים עם שר החוץ גבי אשכנזי במשרד החוץ בירושלים, נתן א-זיאני את הסכמתה של ארצו לפתיחת שגרירות ישראלית במנאמה. הוא גם הגיש בקשה לפתוח שגרירות בחריינית בישראל. ההערכה במשרד החוץ היא שעד סוף השנה ייפתחו שתי השגרירויות. א-זיאני גם הזמין את אשכנזי לכנס הביטחון במנאמה שייפתח ב-4 בדצמבר. אשכנזי נענה בחיוב ויהיה שר החוץ הישראלי הראשון שיבקר בבחריין.

עוד בוואלה!

ישראל ובחריין חתמו על הסכם ביניים לכינון יחסים דיפלומטיים: "מאמינים בפיוס"

לכתבה המלאה
הפרלמנט האיראני. AP
"אין לנו עימות עם העם האיראני, זו ההתנהגות של המשטר". הפרלמנט בטהראן/AP

"אני גאה מאוד שהוד מלכותו המלך חמד קיבל את ההחלטה האמיצה הזאת לעשות שלום עם ישראל", אמר א-זיאני בריאיון. "אני מגיע ממדינה שלווה, אומה שמאמינה בשלום, שמאמינה בדיאלוג, בדו קיום, מאמינה בלכבד אחרים וזה מה שגרם למלך לקבל את ההחלטה האמיצה הזאת. הערכים אלה, אנחנו חושבים ששווה שכל העולם יידע עליהם".

א-זיאני הדגיש כי הוא סבור כי ממשל ביידן ימשיך את תהליך "הסכמי אברהם" בו התחיל ממשל טראמפ. "השקנו את השלום עם ישראל בתמיכת ארצות הברית. זה נושא שכולם מאמינים בו. לא רק העם הבחרייני, אלא גם העם האמריקני, הממשל וכל העולם מאמינים ששלום הוא הדרך, זה לא עניין מפלגתי בארצות הברית. העניין הזה עולה בקנה אחד עם הערכים שהעם האמריקני מאמין בהם - דו-קיום וסובלנות".

"תמיד קראנו לפתרון שתי המדינות בגבולות 1967"

לפני מינויו לשר החוץ של בחריין כיהן א-זיאני כמזכ"ל הארגון לשיתוף פעולה במפרץ בו חברות ערב הסעודית, איחוד האמירויות, בחריין, עומאן, כווית וקטאר. הוא מכיר היטב את מנהיגי המדינות הללו וכשנשאל האם עוד מדינות ינרמלו יחסים עם ישראל - הוא השיב כי הוא מקווה שאכן כך יהיה. "כל מדינה היא מדינה עצמאית ומקבלת את ההחלטות שלה אבל עמי האזור מבינים ששנאה ועימותים לא יובילו למטרות שכולנו רוצים", אמר. "כולנו רוצים שלום, רוצים ביטחון, יציבות ואזור בטוח והזדמנות להתפתחות ושגשוג. זה מה שעמי האזור רוצים".

ההצהרות המשותפות של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר החוץ האמריקני מייק פומפאו ושר החוץ של בחריין עבד אללטיף בן ראשד אלזיאני במשרד רה"מ בירושלים 18 בנובמבר 2020. עמוס בן גרשום לע"מ, אתר רשמי
ביקור פומבי ראשון של שר מבחריין בישראל. הפסגה המשולשת בי-ם, הערב/אתר רשמי, עמוס בן גרשום לע"מ

כשנשאל מהו הדבר החשוב ביותר לבחריין בתהליך הנורמליזציה עם ישראל השיב א-זיאני כי מבחינתו מדובר במסר למיליוני צעירים ערבים באזור. "אנחנו מקווים שעל ידי רדיפה אחר שלום אנחנו מביאים תקווה לכל האזור. למיליוני הצעירים שמחפשים השראה, תקווה, יציבות ושגשוג. די עם המריבות. די עם העימותים. די עם הכאוס, בואו ניתן לשלום ולדו קיום הזדמנות. אנחנו יודעים שזו לא תהיה נסיעה חלקה שיהיו הרבה אתגרים במהלך הדרך אבל אנחנו מקווים שהרכבת הזאת נוסעת ושרבים יצטרפו", הוסיף.

הפלסטינים כעסו מאוד על המהלך של בחריין בעניין ישראל. בכירים פלסטינים טענו שהבחריינים הבטיחו להם שלא ינרמלו יחסים עם ישראל ולמעשה תקעו להם סכין בגב כשעשו זאת. א-זיאני מנסה להוריד את גובה הלהבות. "אין משבר כזה גדול עם אחינו הפלסטינים", הוא אמר. "עמדתנו בעניין הישראלי-פלסטיני היא איתנה. אנחנו תמיד קראנו לפתרון שתי המדינות בגבולות 1967 ואנחנו קוראים לאנשים בשני הצדדים לשבת לשולחן המו"מ ולהגיע לפתרון ישראלי-פלסטיני שמוסכם על כולם. אנחנו מקווים זה יסתיים בפתרון של שתי מדינות. הסכם הוגן ומדינה בת קיימא לפלסטינים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully