וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל ובחריין חתמו על הסכם ביניים לכינון יחסים דיפלומטיים: "מאמינים בפיוס"

שר החוץ של הממלכה, מנכ"ל משרד החוץ והיועץ לביטחון לאומי חתמו במנאמה על ההסכם ועל 8 מזכרי הבנות בתחומי אשרות, תעופה וחקלאות. "יש להגיע לשלום כולל במזה"ת", אמר א-זיאני. בן שבת: "חתימה טובה של התחלה מבטיחה". אשכנזי פנה למקבילו בבקשה לפתיחת שגרירות ישראלית

בווידאו: ישראל ובחריין חותמות על הסכם לכינון יחסים דיפלומטיים/צילום: שגרירות ארה"ב בישראל

בחריין וישראל חתמו הערב (ראשון) על הסכם ביניים לכינון יחסים דיפלומטיים בין המדינות. שר החוץ של בחריין עבד א-לטיף א-זיאני, מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז והיועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת חתמו על ההודעה המשותפת לכינון יחסים דיפלומטיים בין ישראל לבחריין וכן על שמונה מזכרי הבנות בתחומים שונים, בהם אשרות, תעופה, חקלאות והשקעות.

"חתמנו על ההסכמים האלה כי אנחנו מאמינים בדו-קיום ופיוס", אמר שר החוץ הבחרייני בטקס החתימה. "יש להגיע לשלום כולל במזרח התיכון ולפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני במו"מ ישיר כדי להשיג את פתרון שתי המדינות על בסיס יוזמת השלום הערבית והחלטות האו"ם. אנו מברכים את ממשלת ישראל על גישתה החיובית לתכנית טראמפ". בתום הטקס העביר שר החוץ גבי אשכנזי למקבילו בבחריין בקשה רשמית לפתיחת שגרירות ישראלית במנאמה.

מזכרי ההבנות שנחתמו עם בחריין

  • שיתוף פעולה כלכלי
  • תעופה אזרחית
  • שיתוף פעולה בין משרדי האוצר
  • תקשורת ודואר
  • חקלאות
  • שיתוף פעולה בין משרדי החוץ
  • פטור מאשרות לדיפלומטים
  • מזכר הבנות אודות שת"פ בין איגודי לשכות המסחר בשתי המדינות
חיתמה על כינון יחסים דיפלומטיים בין ישראל לבחריין 18 באפריל 2020. רויטרס
א-זיאני ובן שבת בטקס החתימה במנאמה, הערב/רויטרס

שר החוץ האמריקני בירך על חתימת הסכם הביניים. "היום זו רק ההתחלה - עבור ארצות הברית ועבור בחריין וישראל זה צעד חשוב לחיזוק היציבות באזור. יש הזדמנות גדולה - בביטחון, בכלכלה, בתעופה ובתחומים נוספים", אמר.

בן שבת הצטרף לדבריו ואמר כי "זו חתימה טובה של התחלה מבטיחה". עוד הוסיף, כי "עשינו היום את הצעד הרשמי הראשון בהידוק היחסים. פתחנו את הדלתות למגעים נוספים. התקבלנו בזרועות פתוחות בחום ובלבביות ואנו מצפים לביקור של נציגי ממשלת בחריין בישראל בקרוב".

חיתמה על כינון יחסים דיפלומטיים בין ישראל לבחריין 18 באפריל 2020. רויטרס
"מקדמים את השלום בצעדי ענק". טקס החתימה בבחריין, הערב/רויטרס

הסכם הביניים הוא שלב בדרך בין "הצהרת השלום" שנחתמה בבית הלבן ב-15 בספטמבר בידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ של בחריין , לבין חתימה על "חוזה שלום" כולל. ההסכם המרכזי שנחתם הוא כינון יחסים דיפלומטיים ופתיחת שגרירויות. זאת, בנוסף לחתימה על שישה-שמונה מזכרי הבנות בתחומים שונים.

לקראת החתימה שוחח ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שר החוץ של בחריין ושר החוץ האמריקני. נתניהו אמר כי "אנחנו מקדמים את השלום בצעדי ענק".

נחיתת המשלחת הישראלית והמשלחת האמריקנית בבחריין 18 באוקטובר 2020. חיים צח/ לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
נחיתת המשלחת הישראלית-אמריקנית בבחריין, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח/ לע"מ

את המשלחת האמריקנית מובילים שר האוצר סטיב מנוצ'ין ושליח הבית הלבן אבי ברקוביץ', ובראש המשלחת הישראלית נמצאים היועץ לביטחון לאומי בן שבת ומנכ"ל משרד החוץ אושפיז. במשלחת הישראלית משתתפים שבעה מנכ"לים של משרדי ממשלה שונים שקיימו שיחות עם מקביליהם בבחריין על הסכמי שיתוף פעולה. המשלחת נחתה היום בבחריין בטיסת אל על, הראשונה של החברה למדינה.

שר החוץ של בחריין קיבל את המשלחת עם נחיתתה. "אנו מתחילים ליישם את הצהרת השלום עליה חתמנו בוושינגטון. זו הגישה היעילה ביותר להשגת שלום במזרח התיכון", אמר א-זיאני.

לדבריו, "אנו עושים זאת מתוך אופטימיות שהמהלך יביא לשלום ויציבות לאזור, ויאפשר לצעירים להגשים את שאיפותיהם. אנחנו מניחים את היסודות ליחסים בינינו ולשותפות עם ארצות הברית. אני מקווה שביקור זה הוא צעד בדרך למזרח תיכון משגשג ויציב בו כל המדינות פותרות סכסוכים באמצעות דיאלוג".

מטוס אל על עם המשלחת הישראלית נחת בבחריין, 18 באוקטובר 2020. רויטרס
טיסת אל על הראשונה לבחריין. מטוס המשלחת, היום/רויטרס

שר האוצר מנוצ'ין אמר בתדרוך לכתבים במהלך הטיסה כי הבית הלבן ומשרד החוץ האמריקני עובדים על הסכמי נורמליזציה בין ישראל למדינות ערביות נוספות. "אנחנו מקווים שנוכל להודיע על כך בקרוב", אמר מנוצ'ין. "אנחנו מקווים שהנשיא דונלד טראמפ ינצח בבחירות ושנוכל להמשיך לקדם את העניין הזה. אני מקווה שתהליך הנורמליזציה לא ייפסק גם אם הנשיא לא ינצח בבחירות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully