וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשלחת הישראלית נחתה בבחריין: "לקראת הסכמים עם מדינות נוספות"

נציגי המדינות יחתמו על "הודעה משותפת" במנאמה, בה יכריזו על פתיחת שגרירויות וכינון יחסים דיפלומטיים. שר האוצר האמריקני אמר שהוא מקווה להכריז בקרוב על הסכמים נוספים. שר החוץ של בחריין: "המהלך יביא לשלום במזרח התיכון". ראש המל"ל: "אנו משנים את פני האזור"

בווידאו: דיווח של שליח וואלה! NEWS מבחריין/צילום: ברק רביד

משלחת ישראלית-אמריקנית גדולה נחתה הבוקר (ראשון) במנאמה בירת בחריין כדי לחתום על הסכם ביניים לכינון יחסים דיפלומטיים בין המדינות, כפי שפורסם בוואלה! NEWS ביום שישי האחרון. שר החוץ של בחריין עבד אל-לטיף א-זיאני שחתם על הצהרת השלום בבית הלבן בספטמבר, קיבל את המשלחת בשדה התעופה. "ברוכים הבאים, אהלן וסהלן", בירך א-זיאני. "אנו מתחילים ליישם את הצהרת השלום עליה חתמנו בוושינגטון. זו הגישה היעילה ביותר להשגת שלום במזרח התיכון".

לדבריו, "אנו עושים זאת מתוך אופטימיות שהמהלך יביא לשלום ויציבות לאזור, ויאפשר לצעירים להגשים את שאיפותיהם. אנחנו מניחים את היסודות ליחסים בינינו ולשותפות עם ארצות הברית. אני מקווה שביקור זה הוא צעד בדרך למזרח תיכון משגשג ויציב בו כל המדינות פותרות סכסוכים באמצעות דיאלוג".

המשלחת הישראלית נוחתת בבחריין, 18 באוקטובר 2020. ברק רביד
"צעד בדרך למזרח תיכון משגשג". נחיתת המשלחת במנאמה, היום/ברק רביד
מאיר בן שבת, היועץ לביטחון לאומי וראש המטה לביטחון לאומי, שר האוצר האמריקני סטיב מנוצ'ין במסגרת המשלחת הישראלית נוחתת בבחריין, 18 באוקטובר 2020. רויטרס
"אנחנו משנים את פני האזור". המשלחת הישראלית-אמריקנית נוחתת בבחריין, היום/רויטרס

המשלחת יצאה בטיסת אל על 973 - על שם קידומת החיוג הבינלאומית של בחריין, וזו הייתה הטיסה הראשונה של החברה למדינה. על המטוס היו שר האוצר האמריקני סטיב מנוצ'ין ושליח הבית הלבן אבי ברקוביץ', יחד עם משלחת ישראלית בראשות היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת, ומנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז. במשלחת הישראלית משתתפים שבעה מנכ"לים של משרדי ממשלה שונים שיקיימו שיחות עם מקביליהם בבחריין על הסכמי שיתוף פעולה, וישהו במדינה כשבע שעות בסך הכל.

מאיר בן שבת, היועץ לביטחון לאומי במסגרת המשלחת הישראלית נוחתת בבחריין, 18 באוקטובר 2020. רויטרס
"מקווים לארח אותכם בישראל בקרוב". ראש המל"ל בבחריין, היום/רויטרס

ראש המל"ל מאיר בן שבת אמר במהלך בטקס קבלת הפנים כי הוא מקווה שייבנו יחסים עמוקים, לא רק בין הממשלות - אלא בין העמים. "ישראל מושיטה יד לשלום לעם הבחרייני והנהגתו. אנחנו משנים את פני האזור", מסר. "ישראל ובחריין נמצאות בצומת אסטרטגי, שתיהן מקדמות סובלנות והטרוגניות". בן שבת הוסיף: "אנו מקווים לארח אותכם בישראל בקרוב".

לפני ההמראה למנאמה, אמר ראש המל"ל כי "אנחנו יוצאים לשיחות כדי להפוך את ההסכם לקונקרטי". לדבריו, "נקיים היום דיונים עם צוותים מקצועיים בקבוצות עבודה, על פיננסים, מסחר וכלכלה, תיירות, תעופה, תרבות, תקשורת, חקלאות ונושאים נוספים. אנחנו נרגשים וביחד נישא תפילה שתביא אותנו למחוז חפצנו בשלום".

מאיר בן שבת, היועץ לביטחון לאומי וראש המטה לביטחון לאומי, שר האוצר האמריקני סטיב מנוצ'ין במסגרת המשלחת הישראלית נוחתת בבחריין, 18 באוקטובר 2020. ברק רביד
"ישראל ובחריין מקדמות סובלנות והטרוגניות". בן שבת, מנוצקין וא-זיאני, היום/ברק רביד

בתדרוך לכתבים במהלך הטיסה, הוא ציין כי הבית הלבן ומשרד החוץ האמריקני עובדים על הסכמי נורמליזציה בין ישראל למדינות ערביות נוספות. "אנחנו מקווים שנוכל להודיע על כך בקרוב", אמר מנוצ'ין. "אנחנו מקווים שהנשיא דונלד טראמפ ינצח בבחירות ושנוכל להמשיך לקדם את העניין הזה. אני מקווה שתהליך הנורמליזציה לא ייפסק גם אם הנשיא לא ינצח בבחירות".

שר האוצר האמריקני אמר לפני ההמראה למנאמה כי זהו "כבוד גדול להיות כאן היום ברגע כל כך חשוב. אני רוצה להודות לראש הממשלה ולמלך על ניצול ההזדמנות".

מטוס אל על  לפני המראת הטיסה של המשלחת הישראלית לבחריין, 18 באוקטובר 2020. דוברות אל על, אתר רשמי
"זהו יום היסטורי". מטוס אל על לפני המראת המשלחת לבחריין/אתר רשמי, דוברות אל על
מטוס אל על עם המשלחת הישראלית נחת בבחריין, 18 באוקטובר 2020. רויטרס
מתגבשים הסכמי נורמליזציה בין ישראל למדינות ערביות נוספות. מטוס אל על בבחריין, היום/רויטרס

שגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן, הוסיף כי "אנחנו כאן כדי לקחת את הצעד הבא בהסכם אברהם. המדינות האלה היו אויבות, אבל כפי שאנחנו יודעים - הן הצליחו להתפייס". לדבריו, "זהו יום היסטורי נוסף מתוך הרבה ימים היסטוריים שממשל טראמפ הביא לאזור".

ראש המשלחת האמריקאית מזכיר האוצר סטיבן מנוצ'ין, יועץ הנשיא אבי ברקוביץ' ושגריר ארה"ב בישראל דיויד פרידמן, 18 באוקטובר 2020. חיים צח / לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
"יוצאים לשיחות כדי להפוך את ההסכם לקונקרטי". המשלחת לבחריין, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח / לע"מ

ההודעה המשותפת, שאורכה שני עמודים, תהיה מעין הסכם ביניים בין המדינות - שלב בדרך בין "הצהרת השלום" שנחתמה בבית הלבן ב-15 בספטמבר בידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ של בחריין עבד א-לטיף א-זיאני, לבין חתימה על "חוזה שלום" כולל.

ההסכם המרכזי שייחתם הוא ההסכם לכינון יחסים דיפלומטיים ופתיחת שגרירויות. זאת, בנוסף לחתימה על שישה-שמונה מזכרי הבנות בתחומים שונים כמו ויזות, תקשורת, חקלאות, תעופה, תרבות, מסחר וכלכלה ועוד.

מטוס אל על  לפני המראת הטיסה של המשלחת הישראלית לבחריין, 18 באוקטובר 2020. דוברות אל על, אתר רשמי
"כבר בתהליך של פתיחת שגרירות". מטוס אל על לפני המראת המשלחת, היום/אתר רשמי, דוברות אל על

פקיד ישראלי בכיר אמר כי עד סוף 2020 ישראלים יוכלו לטוס לבחריין ישירות ולהיכנס למדינה ללא הגבלה. לדבריו פתיחת שגרירויות תתרחש מאוד מהר. "אנחנו כבר בתהליך של פתיחת שגרירות", אמר הפקיד הבכיר.

מלבד כינון יחסים דיפלומטיים ופתיחת שגרירויות, בהודעה המשותפת ייכתב כי שתי המדינות לא יבצעו פעולות עוינות אחת נגד השנייה ויפעלו למנוע פעולות עוינות של צד שלישי. ההודעה תדגיש עוד כי שתי המדינות מחויבות לדו-קיום ולחינוך לשלום.

על פי החלטת אנשי המקצוע במשרד, המשלחת נוסעת בקפסולה אחת. לנסיעה מצטרף גם נציג משרד הבריאות שיפקח מקרוב על קיום ההנחיות. כלל חברי המשלחת הישראלית ואנשי בחריין שיבואו איתם במגע קיימו בדיקות קורונה ביום שישי, כשהנסיעה היא ללא לינה וארוחת הצהריים תוגש בקפסולות בנפרד מהמארחים.

נוכח הנסיעה בקפסולה אחת תוך הקפדה יתירה על ההנחיות והליווי הצמוד מצד משרד הבריאות, חברי המשלחת לא יחויבו בבידוד עם חזרתם לארץ.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ של בחריין בטקס חתימת הסכמ נרמול היחסים בבית הלבן, 15 בספטמבר 2020. רויטרס
נציגי המדינות יחתמו על "הודעה לכינון יחסי שלום". נתניהו וא-זיאני בבית הלבן, ספטמבר/רויטרס

לוואלה! NEWS נודע כי נציגי בחריין הם אלה שביקשו לחתום בשלב זה על הסכם ביניים בדמות "הודעה משותפת" ולא על "חוזה שלום" מלא. הסיבה לכך הייתה הביקורת הפנימית בממלכה על מהלך הנורמליזציה מול ישראל והרצון להתקדם בצורה הדרגתית יותר מאיחוד האמירויות. ישראל הסכימה לבקשה הבחריינית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ של בחריין עבד א-לטיף א-זיאני חתמו על "הצהרת שלום" בבית הלבן בוושינגטון בחודש שעבר. ההצהרה כללה אמירות כלליות על היחסים בין המדינות וכן בנושא הפלסטיני, וכעת על הצדדים לחתום על הסכם מפורט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully