וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש מנקמת נסראללה לצד מו"מ על הגבול הימי: כך נראית רצועת הביטחון החדשה

17.10.2020 / 16:04

בצה"ל סופרים 90 ימי כוננות בגבול לבנון מאז שחיזבאללה ייחס לחיל האוויר הרג של פעיל בארגון. למרות כשלונות העבר, נסראללה מתעקש להמשיך לשמר את "משוואת הנקמה", והצליח להביא לשחיקה בצד הישראלי. "אם ינסה לפגוע, זה לא ייגמר בירי פגזים", העריכו קצינים בגזרה

בווידאו: דיווח של הפרשן הצבאי של וואלה! NEWS מגבול לבנון על השיחות לשרטוט הגבול/צילום: רויטרס

גבול לבנון משנה את פניו ומקבל סממנים חדשים בתקופה האחרונה, ברקע תחושה שבקרוב עלול להתרחש פיגוע שיסחוף את האזור לסבב ימי קרב. "אם נסראללה יעז לפגוע בחייל צה"ל מחיר הדמים יהיה קשה וכואב מבחינתו", אמר קצין בגזרת החרמון. "זה המסר שלנו לחיילים - שיהיו מוכנים לכל התפתחות. הפעם הבאה שינסו לפגוע בנו לא תיגמר בירי פגזים".

הסיפור מתחיל בגבול סוריה-לבנון באזור חודש יולי. מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה ייחס לחיל האוויר הרג של פעיל הארגון, נהג משאית אלמוני שעסק בהברחות נשק ללבנון, בסוריה. מאז, בניגוד לכל ההערכות בצה"ל, חלפו 90 ימים של כוננות בצד הישראלי בעקבות החשש מנקמה. קצינים בכירים בצה"ל העריכו שתוך כמה ימים, לכל היותר עשרה, יחלוף המתח. אך נסראללה התעקש לעמוד מאחורי "משוואת הנקמה".

בפעם הראשונה שלח נסראללה מחבלים למוצב גלדיולה בגזרת הר דב כדי לבצע פיגוע צליפה, אך הרמטכ"ל אביב כוכבי בחר שלא לפגוע בהם אלא להבריח אותם חזרה לשטח לבנון ללא פגע. "אם היינו הורגים אותם היינו נכנסים לכמה ימי קרב ולאחר מכם נסראללה היה מאיים לנקום בהרג של חמישה חיילים", הסבירו קצינים בכירים בצה"ל, כשברקע נשמעה ביקורת רחבה על "שיטת ההכלה".

בניסיון הנקמה השני ביצעה חוליית חיזבאללה ירי צליפה לעבר קצין לוחם איסוף קרבי ליד מנרה ופספסה. הדיווח על הירי התקבל רק כ-20 דקות לאחר האירוע כי הכוח לא היה משוכנע שפתחו לעברו באש.

אייטם סופ"ש אמיר בוחבוט - מוצב צבא לבנון שמשמש את חיזבאללה. אמיר בוחבוט
צה"ל הרחיק את הפעילות מגדר המערכת. מוצב צבא לבנון המשמש את חיזבאללה/אמיר בוחבוט

קצינים בפיקוד הצפון משוכנעים שהניסיון השלישי להרוג חייל צה"ל יגיע תוך ניצול נקודת תורפה של הצבא בשטח, בהתאם להצהרות נסראללה בנאומים השונים. לכן נשמרת רמת הדריכות הגבוהה לאורך כל הגבול. צה"ל הרחיק את כלל הפעילות שלו מגדר המערכת כדי להימנע מחשיפה לירי נ"ט וצליפה ורידד כוחות בחלק מהמוצבים. במקביל תוגברו נקודות תורפה והוקמו מחסומים כדי למנוע מכלי רכב צבאיים להגיע בטעות אל הגבול.

"נסראללה אמר במפורש שהוא ינקום עין תחת עין. משמעות הדבר שהוא מכוון לפגוע בחייל אחד ולא באזרחים, לכן שומרים בגזרה על מתח מבצעי וזה מאוד קשה לאורך זמן", הסביר השבוע קצין מפיקוד צפון.

בגובה השטח הדברים נראים אחרת לגמרי. צה"ל מתאמץ לשמור על רמת הדריכות והכוננות כבר שלושה חודשים, והמפקדים הזוטרים מספרים שיש שחיקה טבעית.

בכניסה לרוב צירי התנועה המובילים אל הגבול הלבנוני הוצבו מחסומי חיילים כדי למנוע מכלי רכב צבאיים להפוך למטרה כשמעבר לגבול אורבות, לפי החשש בפיקוד הצפון, חוליות חיזבאללה, מחפשות אחר הזדמנות. מעת לעת מפיץ חיזבאללה תמונות של כלי רכב או מפקדים בהם יכול היה לפגוע. משחק הלוחמה הפסיכולוגית הידוע של הארגון.

המחסומים שהוצבו עמוק בעורף השטח הישראלי ויצרו פקקי תנועה ארוכים במיוחד, הוסרו לאחרונה מאחר שהיקף המטיילים ירד באופן קיצוני בזמן הסגר. ניתן להעריך שהעומס בצירים יחזור אחרי הסרת הסגר שהטיל קבינט הקורונה.

הסדקים בכוננות בגבול לבנון: עייפות ואדישות

בסיור בין ראש הנקרה בגזרה המערבית ועד למג'דל שמס בגזרה המזרחית, נראה שהרמה המבצעית אינה גבוהה ויש לא מעט נקודות הטעונות שיפור. מבצבצים סדקים ברמת הכוננות והשמירה על המבצעיות נוכח הזמן הארוך שחלף, וללא ערנות מפקדים הם יתרחבו.

החיילים במחסום בדרך אל הכפר הבדואי ערב אל-עראמשה, שממוקם על גבול לבנון, עייפים, מעוטרי זיפים ומוטרדים בעיקר מהתוכן שראו במכשיר הסלולרי. בהמשך הציר המוביל למושב שתולה, שני החיילים מחיל ההנדסה היו ללא מסיכה למרות שהם באים במגע עם אזרחים. ערימת הזבל והפח הגדוש במקום הצביע על כך שמפקדים לא ביקרו זה זמן מה במקום או שהתעלמו מתנאי התברואה ורמת המשמעת. חיילי חטיבת הנח"ל לעומתם נראו רעננים ודרוכים במחסום נוסף באזור.

אייטם סופ"ש אמיר בוחבוט - גבול ישראל לבנון. אמיר בוחבוט
"אוכלים לנו את הראש על המתח והאיומים". גבול ישראל-לבנון/אמיר בוחבוט

"זה לא פשוט. המפקדים אוכלים לנו את הראש על המתח והאיומים אבל המשימה ברורה לנו", אמר אחד הלוחמים. בהמשך הציר מהמחסום אל המוצב חנה בצד הדרך דחפור ממוגן של צה"ל שעסוק בשיפור ההגנה במרחב. לא הרחק משם ניתן היה לשמוע את כלי ההנדסה הכבדים שעסקו בהקמת גדר עבה סביב המושבים בגבול. עיבוי רכיבי ההגנה.

את שאר הסדקים במבצעיות של הגזרה הכי קטלנית של צה"ל בימים אלו שנמצאת תחת התראה אשמור במערכת.

מחסני הנשק שחשף נתניהו והשקרים של נסראללה

זה לא המתח היחיד שמנהל פיקוד הצפון, בפיקודו של אלוף אמיר ברעם, מול חיזבאללה. במסגרת המערכה נגד התעצמות הנשק של חיזבאללה בתחום הטילים המדויקים, ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא נאום מוקלט ב-29 בספטמבר בעצרת הכללית של האו"ם והציג שלושה מחסני נשק של הארגון השיעי בביירות ובהם פסי ייצור של טילים אלה.

שעות ספורות לאחר מכן נאם נסראללה בשידור חי. הרטוריקן השיעי בבונקר אמור היה לדבר על סוגיות פוליטיות בלבד, אך בשל החשיפה המודיעינית נאלץ לחשב מסלול מחדש ולהגיב. נסראללה התייחס רק לאתר אחד, הכחיש מעורבות בנשק ובחר להתעלם משני האתרים האחרים. זה לא היה אופייני לנסראללה. הוא שידר לחץ ופאניקה, ונאם בעיקר כדי להכחיש בפני העם את הנרטיב שניסה לבנות לו נתניהו כ"מחריב לבנון".

שעתיים אחרי, הזמין נסראללה את העיתונאים בלבנון לבקר באתר שהוגדר על ידי המודיעין הישראלי כפס ייצור לטילים מדויקים ולראות שמדובר במפעל גז ותו לא.

את פניהם קיבל מנהל האתר הצבאי שהציג את עצמו כאזרח תמים. כשנדלק האור והמצלמה החלה לצלם הוא נשאל: "אתה פעיל חיזבאללה?", והשיב בשלילה. פרטיו המלאים ידועים לאמ"ן. מדובר בפעיל בכיר, בעל תפקיד ביחידה לייצור טילים מדויקים שעובד באופן הדוק עם האיראנים. המנהל ביקר באיראן לא פעם בשנים האחרונות, מלווה בפעילי חיזבאללה.

המפה שהציג ראש הממשלה, בנימין נתניהו בפני עצרת האו"ם 29 בספטמבר 2020. -, אתר רשמי
צה"ל קבע כי מדובר במתקן צבאי של חיזבאללה. המפה שהציג נתניהו בעצרת האו"ם/אתר רשמי, -

נסראללה שוב הכשיל את עצמו ונמצא משקר. צה"ל קבע כי מדובר במתקן צבאי של חיזבאללה וקיבל סימוכין למודיעין שנאסף על ידי אמ"ן באמצעות תמונות שצולמו על ידי העיתונאים הלבנונים שבאו להתרשם מהמפעל. בעבודת נמלים של אמ"ן תויגה כל מכונה למשימה שלה בתהליך ייצור הטיל, שמסוגל לפגוע במטרות בעומק השטח הישראלי ברדיוס של פחות מ-50 מטרים מהנקודה שנקבעה מראש על ידי חוליית השיגור. מכונה אחת מייצרת את מעטפת המנוע, ואחרות את ראש הנפץ הקרבי, הכנפונים וחלקים נוספים. גורמי מודיעין בישראל נהנו להגיד שנסראללה, שנתפס בחברה הישראלית בעבר כדמות אמינה, "שיקר במצח נחושה".

החשיפה הפתיעה את נסראללה ולא בכדי דוברי הארגון סירבו לבקשות העיתונאים לבקר בשני האתרים הנוספים שנחשפו על ידי נתניהו. יממה אחרי הפרסום עקב אמ"ן אחר רכב של חיזבאללה, שהגיע לאתרי צבא תת-קרקעיים נוספים שנבנו מתחת למבנים אזרחיים - בהם מתגוררות בממוצע 50 משפחות. ברכב היו פעילי חיזבאללה שדאגו להעלים מהאתרים רכיבים חשודים שלא יסבכו את הארגון אם מישהו יקיש בדלת בהפתעה ויחשוף אתר צבאי.

גורמי ביטחון הסבירו כי הצבת מתקני צבא מתחת לבנייני מגורים, בלבנון בכלל ובביירות בפרט, היא פעולה אופיינית של הארגון השיעי. "דמיין את הבית שלך או את החניון של הקניון ששם יש מפעל לייצור רכיבי טילים מדויקים", אמר אחד מגורמי הביטחון שבקיאים בפרטי החשיפה המודיעינית.

חסן נסראללה, מזכ"ל חיזבאללה, 7 באוקטובר 2020. ללא, צילום מסך
שוב הכשיל את עצמו ונמצא משקר. נסראללה/צילום מסך, ללא

שבוע וחצי לפני החשיפה של נתניהו בעצרת הכללית אירע פיצוץ עז בלב אזור מגורים בכפר עין קנא שבלבנון. בונקר תת-קרקעי רחב היקף של חיזבאללה התפוצץ ועלה באש, ככל הנראה עקב תאונת עבודה. התמונות שצולמו בשטח והועלו לאחר מכן לרשתות החברתיות הוכיחו בבירור כי הבונקר נבנה לעומק כמה מטרים וחולק לפי חדרים. לכל אחד מהם היה דלת ברזל, שלא הצליחה לבודד את ההתלקחות.

במערכת הביטחון הכחישו כל קשר לאירוע, לאחר שלפי פרסומים בלבנון דקות אחדות קודם לפיצוץ חלף כלי טיס ישראלי במרחב. תוך כדי הפיצוץ נהרג פעיל חיזבאללה. הארגון ניסה להסתיר את מותו אך הרשתות חיברו את כל הנקודות בשטח.

במערכת הביטחון נזהרים מאוד בתיאור תהליך ההתעצמות של חיזבאללה, אך היו גורמים בכירים שאמרו בחודשים האחרונים כי הנחת העבודה היא שחיזבאללה מחזיק ברשותו כמה טילים מדויקים בודדים. עם זאת, על רקע הפעילות החשאית הארגון לא הצליח להגיע ליכולות ייצור סדרתי על אדמת לבנון כפי שתכנן במשותף עם האיראנים ובסיוע הסורים. גורמי מודיעין מעידים כי זו תקופה מרתקת לבחון את חיזבאללה ומזכ"ל הארגון שנתונים ללחצים אדירים ונאלצים להתאים את עצמם בגמישות מעוררת פליאה לשינויים בשטח.

אחד ממקרי הבוחן היה פיצוץ האמוניה בנמל ביירות לפני כחודשיים, שגרם לנזק עצום, מאות הרוגים ואלפי פצועים. נדמה היה שהלבנונים הליברלים ינסו לנצל את הכאוס ששרר באותם ימים בלבנון כדי להתנער מחיבוק הדוב של חיזבאללה ופטרונו האיראני, אך התקווה נעלמה מהר מאוד. חיזבאללה, כארגון דינמי שמתמקצע בלוגיסטיקה וחיבור לקהילה, נכנס לנעלי הממשלה החלשה וחוסר האונים של הציבור והציע עזרה לכל, כפי שעשה בראשית הגל הראשון של הקורונה. הביקורת נגדו נעלמה ואין היום גורמים רשמיים ובכירים שמפנים לעברו בגלוי אצבע מאשימה בכל מה שקשור לאחסון האמוניה בנמל.

אייטם סופ"ש אמיר בוחבוט - גבול ישראל לבנון. אמיר בוחבוט
קצינים בכירים מעריכים כי נסראללה מתוסכל ומאוכזב. גבול ישראל-לבנון/אמיר בוחבוט

תוספת נוספת לעוצמת חיזבאללה היא החיבור שלו לנימי ארץ הארזים והיכולת לשרוד את האתגרים שהולמים במרחב. כך למשל הוא דילג מעל קביעת הטריבונל בהאג, שהרשיע פעיל בארגון ברצח ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק אל-חרירי. ולמרות זאת נסראללה לא ממהר ליטול סיכונים מיותרים. הוא מעדיף, לפי הערכות גורמים בכירים בצה"ל, לעסוק בענייניה הפנימיים של לבנון ולהביא ליציבות שלא תערער את מעמדו - פחות להיכנס לנעליו של מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימני ויותר לדאוג לשרידות הארגון והמדינה.

בנו של נסראללה, האדי, נהרג בידי יחידת אגוז. ג'יהאד מורנייה נהרג אף הוא בסיכול ממוקד ואחריו חוסל סמיר קונטר. הרשימה המלאה הרבה יותר ארוכה. ועם זאת, המנהיג עדיין מחמם את הגבול. בשנים האחרונות הוא והמדיניות שהוא מוביל מול ישראל עברו שינוי, ברצון לנקום ולהימנע מכישלון. בעבר כשנכשל הוא הרפה והוריד הילוך. הסתפק בתמונות של רכבים בוערים וטילים מתפוצצים. גם כשלא נפגע אף חייל.

קצינים בכירים מעריכים כי נסראללה מתוסכל ומאוכזב מכישלון חוליות הטרור ששלח אל הגבול הישראלי כדי לגבות מחיר על הרג נהג המשאית. לכן ההתרעה מפני פיגוע מרחפת באוויר. בשונה מהנקמה על חיסולו של מורניה אותה הגדיר "חשבון פתוח", הפעם הוא מנסה ליצור משוואה לפיה כל הרוג לבנוני על אדמת סוריה יגרור אחריו תגובה בגבול הישראלי. "כהרגלו ובחולשתו הוא נוהג לחשק את עצמו. לטפס על עץ גבוה ולהתקשות לרדת ממנו. בדיוק כמו שחייב את עצמו להגיב למותו של אזרח לבנוני שהופעל ללא ידיעתו בניסיון פיגוע רחפנים נגד ישראל משטח סוריה", אמר גורם ביטחוני בכיר.

ההתפתחויות באזור והמו"מ על הגבול הימי

ברקע יש כמה התפתחויות מעניינות באזור לבנון: הראשונה, הבולטת והמידית, היא הסנקציות שהטילה ארצות הברית על חיזבאללה שמקשה מאוד על אנשיו לתמרן ברחבי העולם ולגייס כספים בתקופה שבה איראן מקצצת בתקציב הסיוע לארגון. חיזבאללה רחוק מהתקציב השנתי שתכנן.

ההתפתחות השנייה היא ההתבטאות של נשיא צרפת עמנואל מקרון, שהאשים את כלל המפלגות בלבנון אבל בעיקר את הזרם השיעי ובתוכם את נסראללה, חיזבאללה ונביה ברי, יו"ר הפרלמנט הלבנוני ויו"ר מפלגת אמל במשבר הפוליטי שנוצר במדינה. מדובר בפעולה מדינית חריגה שעוד יהיו לה ספיחים, למרות שגם בלבנון 2020 יודעים כולם שללא חיזבאללה אין יציבות ואין ממשלה.

מסוק טס מעל בסיס האו"ם בנאקורה, לבנון, 14 באוקטובר. רויטרס
כוכבי רואה בתהליך ההסדרה כבעל פוטנציאל אסטרטגי. מסוק מעל בסיס האו"ם בנאקורה/רויטרס

ההתפתחות השלישית שיכולה להצר את צעדיו של נסראללה ולרסן אותו היא המשא ומתן ההיסטורי בין ישראל ללבנון על קו הגבול הימי, שלמעשה יקבע את חלוקת היקף מאגרי הגז העתידיים בין המדינות. התמורות הכלכליות האדירות עבור לבנון אילצו את נסראללה, שבעורפו נושפים האיראנים, לאשר את התהליך. בשיחות ההכנה לפגישה הראשונה בין הצדדים בראש הנקרה הבהיר שר הביטחון בני גנץ כי הוא רואה במשא ומתן גם הזדמנות לייצב את גבול הצפון ו"לקבע מחיר הפסד ללחימה באזור".

גנץ לא סבור שזה ימנע מחיזבאללה למצע פעולות טרור נקודתיות או יביא לקידום השלום, אך מעריך שיכול להיות לתהליך המו"מ השפעה על מרחב השיקולים של ממשלת לבנון והעם הלבנוני בטווח הרחוק ויצירת מנגנון להסדרות ביטחוניות נוספות במרחב. לפי גורמים בצה"ל גם הרמטכ"ל כוכבי רואה בתהליך ההסדרה עם לבנון כבעל פוטנציאל אסטרטגי להשגת יציבות ביטחונית יחסית באזור על הבסיס הבנות שיתקבלו בתחום המדיני והכלכלי.

כך למעשה הרצון של הרמטכ"ל לאפשר לנסראללה לרדת מהעץ ולוותר על הנקמה, יצר מציאות שבה צה"ל ימשיך להיות מתוח לאורך כל גבול לבנון בשגרה עד להודעה חדשה, כשהערכה מודיעינית על פיגוע ממשיכה לרחף באוויר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully