וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נסראללה נגד מקרון: "הוא לא השליט של לבנון"

אחרי שנשיא צרפת תקף בחריפות את הארגון השיעי בעקבות קריסת המו"מ על ממשלה חדשה, השיב לו המנהיג: "מברכים על היוזמה, אבל יש לבחון את ההתנהגות הפטרונית". מקרון אמר שעל חיזבאללה להחליט אם הוא ארגון חמוש או כוח פוליטי

בווידאו: מזכ"ל חיזבאללה מכחיש כי ארגונו מחזיק טילים ליד ביירות/צילום: רויטרס

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה אמר אמש (שלישי) כי הוא מברך על היוזמה הצרפתית לעזור ללבנון, אולם זה לא אומר שהנשיא עמנואל מקרון יכול להתנהג כאילו שהוא שליט המדינה. בנאום ששודר בטלוויזיה, אמר מנהיג הארגון השיעי כי חיזבאללה עדיין נכון לדיאלוג תחת היוזמה הצרפתית, אבל הוא קרה לבחון את "ההתנהגות הפטרונית" של צרפת, שבעבר שלטה על לבנון.

מקרון, שקידם את מועמדתו של ראש הממשלה המיועד מוסטפא אדיב, הטיל את מירב האחריות לקריסת המשא ומתן על חיזבאללה ועל אמל השיעיים. המשבר בלבנון החריף אחרי שמוסטפא אדיב הודיע בשבת כי הוא נכשל בהקמת ממשלת מומחים. מקרון תקף אתמול את הנהגת לבנון ואמר כי הוא "מתבייש" בה, וציין את המכשולים שהציבו הסיעות השיעיות במהלך השיחות.

הן דרשו כמה תפקידים חשובים, בהם משרד האוצר. הממשלה החדשה הייתה אמורה להוציא לפועל רפורמות ולהיאבק בשחיתות, תנאים שהציבה צרפת כדי להעביר סיוע בינלאומי למדינה שכלכלתה קרסה.

אדם צופה בנאום של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בחנות בחולה, דרום לבנון, 29 בספטמבר. רויטרס
מקרון הצליח להרגיז אותו. נאום נסראללה, אתמול/רויטרס

מקרון, שביקר פעמיים בלבנון מאז האסון בנמל ביירות בתחילת החודש שעבר, תקף את חיזבאללה גם בנוגע לארסנל הנשק שלו. הוא אמר כי על הארגון הנתמך על ידי איראן להחליט אם הוא "צבא הנלחם בישראל - או כוח פוליטי". הוא אמר כי ההנהגה הפוליטית בלבנון "בגדה" באזרחיה.

"מי אומר שזאת בגידה?", תקף נסראללה את דבריו של מקרון. "לא התחייבנו להסכים לממשלה בכל צורה או בכל הרכב. בירכנו את הנשיא מקרון כשהוא ביקר בלבנון ובירכנו על היוזמה הצרפתית, אבל הוא לא יכול להיות השופט, המושבעים והמוציא להורג, והשליט של לבנון".

נסראללה האשים את ראש הממשלה לשעבר סעד אל-חרירי, וראשי ממשלות קודמים אחרים, בבחישה בעניינים בניסיון לנצל את ההתערבות הצרפתית לצרכים פוליטיים. הוא האשים אותם בניסיון לדחוק הצדה את חיזבאללה ובעלי בריתו, שלהם יש רוב בפרלמנט. על פי השיטה הפוליטית בלבנון, תפקיד ראש הממשלה שמור לסונים.

המשבר, הקשה ביותר שלבנון חוותה מאז מלחמת האזרחים של 1975-1990, הוביל את המדינה אל סף קריסה וערך המטבע שלה צנח. מקרון נכנס לעובי הקורה אחרי האסון בנמל ביירות, שבו נהרגו כמעט 200 איש. הממשלה הקודמת נאלצה להתפטר, אך המגעים להחלפתה לא צלחו.

אמל, ששר האוצר האחרון היה משורותיה, אמרה אתמול לפני נאומו של נסראללה כי היא מכבדת את תפקידו של מקרון, אך "מופתעת" מדבריו על אחריותה למבוי הסתום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully