וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל המחלוקות עם הסיעות השיעיות: רה"מ המיועד של לבנון התפטר

עודכן לאחרונה: 26.9.2020 / 16:05

מוסטפא אדיב הסוני היה אמור להוציא לפועל את היוזמה הצרפתית לחילוץ המדינה אחרי האסון בביירות, אך זו ספגה מכה קשה כשהודיע שהוא מוותר על "המשימה הקשה". זאת בעקבות מחלוקות עם חיזבאללה ושותפיו על הרכב התיקים. בפריז מסרבים להרים ידיים: "זה גדול יותר מלבנון"

בווידאו: ראש ממשלת לבנון המיועד מוסטפא אדיב מתפטר/צילום: רויטרס

ראש הממשלה המיועד של לבנון, מוסטפא אדיב, הודיע היום (שבת) שהוא מוותר על מועמדתו על רקע הקשיים בהרכבת ממשלה חדשה. בלחץ צרפת, הוא קיבל את המנדט אחרי שהממשלה הקודמת התפטרה בעקבות האסון בנמל ביירות בחודש שעבר, אך הסיעות השונות, בהן חיזבאללה, לא הצליחו להגיע להסכמה על הרכב השרים.

אדיב אמר שהוא מוותר על משימת הרכבת הממשלה לאחר פגישה עם הנשיא מישל עאון, שהשבוע הזהיר כי לבנון "תלך לגיהינום" ללא ממשלה חדשה. אחת המחלוקות העיקריות הייתה סביב תפקיד משרד האוצר, שאותו דרשו הסיעות השיעיות חיזבאללה ואמל. אדיב קיים בימים האחרונים כמה פגישות עם בכירי המפלגות השיעיות, אך הצדדים לא הגיעו להבנות.

"אני מפציר בכם בהמשך היוזמה", אמר אדיב אחרי שנועד עם הנשיא הנוצרי. הוא איחל לבא אחריו הצלחה ב"משימה הקשה" בהקמת ממשלה חדשה. אדיב רצה להקים ממשלת מומחים, ולא כזו המחלוקת לפי שיוך עדתי ודתי בין מוסלמים לנוצרים, אך המחלוקות הישנות הכשילו אותו.

אדיב, מוסלמי סוני שקיבל את המועמדות בהתבסס על מערכת חלוקת הכוח על בסיס עדתי בלבנון, אמר כי למרות התפטרותו, על לבנון להיצמד ליוזמה הצרפתית או להסתכן באיבוד הרצון הטוב של הנשיא עמנואל מקרון. בלחץ של מקרון, שביקר פעמיים בביירות מאז הפיצוץ בנמל, אדיב - השגריר בגרמניה - קיבל את המועמדות ב-31 באוגוסט.

ערך הלירה בשוק הלא רשמי צנח לאחר ההודעה של אדיב, והגיע ל-8,200 לירות לדולר, לעומת 7,700 אתמול.

ראש הממשלה המיועד של לבנון מוסטפא אדיב אחרי התפטרותו, 26 בספטמבר 2020. רויטרס
ויתר על מועמדותו בשל חוסר הסכמה על הרכב השרים. אדיב, היום/רויטרס

מנהיגי הסיעות בלבנון הבטיחו לצרפת להקים ממשלה חדשה עד אמצע החודש, ולא ברור אם מקרון, שאמר כי הוא הימר על כל הונו הפוליטי כדי לגבש פתרון, ירים ידיים. ממשלה חדשה אמורה הייתה לחדש את המשא ומתן עם קרן המטבע הבינלאומית על תכנית חילוץ, אחרי שהשיחות הגיעו למבוי סתום מוקדם יותר השנה בשל אי-קידום רפורמות.

ראש הממשלה לשעבר סעד אל-חרירי, שנחשב עדיין כפוליטיקאי הסוני הבכיר ביותר במדינה, הזהיר כי כל מי שחוגג את קריסת היוזמה הצרפתית "ינשך את אצבעותיו בחרטה".

בפריז טרם הגיבו באופן רשמי להתפתחויות האחרונות, אך מקור דיפלומטי צרפתי אמר לרויטרס כי "מדובר במכה, אך אנחנו לא מרימים ידיים. האנשים האלו צריכים להבין שזה גדול יותר מלבנון".

עוד בוואלה!

חיזבאללה תוקע את הקמת הממשלה החדשה: "לבנון בדרך לגיהנום"

לכתבה המלאה
נשיא לבנון מישל עאון וראש ממשלת לבנון המיועד מוסטפא אדיב, בארמון הנשיאות בבאדה, מזרחית לביירות. לבנון, 26 בספטמבר 2020. AP
הגיעו למבוי סתום. עאון ואדיב, היום/AP

בתחילת השבוע אמר עאון כי בשל המחלוקות הוא הציע פשרה, אך זו לא התקבלה. הוא תיאר את המבוי הסתום כעימות בין המפלגות השיעיות מצד אחד, לבין אדיב וראשי ממשלת עבר - כולם סונים - מן הצד השני.

הנשיא הציע לבטל את חלוקת התיקים בממשלה על פי מפתח עדתי, ואמר שעל ראש הממשלה המיועד להתייעץ עם הסיעות בפרלמנט על הרכבת הקואליציה החדשה. עאון הביע פסימיות לגבי האפשרות להקמת ממשלה חדשה, ואמר כי יהיה מדובר בנס.

מכשול נוסף להקמת הממשלה החדשה הוא הסנקציות האמריקניות שהוטלו לאחרונה על פוליטיקאים המקושרים לחיזבאללה. הארגון השיעי ובעלי בריתו הנתמכים על ידי איראן עשויים להמתין לבחירות בארצות הברית כדי לדעת לאן נושבת הרוח בוושינגטון.

יו"ר הפרלמנט, מנהיג מפלגת אמל השיעית נביה ברי, אמר כי הוא עדיין תומך ביוזמה הצרפתית. סולימאן פרנגי, ראש סיעה נוצרית הקרובה לחיזבאללה, אמר כי התכנית של מקרון היא "הזדמנות פז שללבנון אסור להחמיץ".

נזקי הפיצוץ העז שפקד את ביירות, לבנון 5 באוגוסט 2020. רויטרס
נזקי הפיצוץ בביירות, אוגוסט/רויטרס

המשבר בלבנון, שהוחרף בעקבות הפיצוץ הקטלני בנמל ביירות בתחילת החודש שעבר, הוא האיום הגדול ביותר שבפניו ניצבת המדינה מאז תקופת מלחמת האזרחים, שנמשכה מ-1975 ועד 1990.

הבנק המרכזי מסבסד דלק, חיטה ותרופות, ורזרבות הדולרים מתרוקנות. בחודשים האחרונים, הבנקים אף הקפיאו את חשבונות הלקוחות על מנת שלא ימשכו את כספיהם, והלירה צנחה, בעוד ששיעורי האינפלציה והעוני זינקו.

בפיצוץ ההרסני שאירע בנמל ביירות ב-4 באוגוסט, נהרגו כ-190 בני אדם ו-6,000 נוספים נפצעו. הרשויות במדינה אמרו כי הפיצוץ בנמל נגרם מ-2,750 טונות של אמוניום חנקתי, שממנו ניתן להכין גם חומרי נפץ, שהוחזקו במשך שנים ללא אמצעי בטיחות נאותים. התקרית השמידה שכונות שלמות והובילה לנפילת הממשלה בשל הזעם הציבורי על האסון ועל המשבר הכלכלי בכללותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully