וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שגריר לבנון בגרמניה מונה לרה"מ החדש: "ההזדמנות שלנו קטנה"

עודכן לאחרונה: 1.9.2020 / 10:26

מוסטפא אדיב זכה לתמיכתן של הסיעות הגדולות בפרלמנט ואמר כי יפעל להקים ממשלה במהירות שיא כדי שתעביר רפורמות מידיות. הממשלה קרסה בעקבות האסון בנמל ביירות, ומינויו של הדיפלומט לתפקיד מגיע לקראת ביקורו הנוסף של מקרון

בווידאו: נאום ראש ממשלת לבנון הנכנס/צילום: רויטרס

שגרירה של לבנון בגרמניה, מוסטפא אדיב, קיבל היום (שני) את המנדט להרכיב את הממשלה החדשה, אחרי שזכה לתמיכתן של הסיעות הגדולות בפרלמנט. "ההזדמנות עבור המדינה שלנו היא קטנה", אמר אדיב , אחרי שקיבל רשמית את המנדט מהנשיא מישל עאון, שנדרש לבחור את המועמד בעל התמיכה הרבה ביותר בקרב חברי הפרלמנט.

המינוי של אדיב, בן 48, מגיע לקראת ביקורו של נשיא צרפת עמנואל מקרון בביירות מחר, השני מאז האסון בנמל העיר בתחילת החודש. מקרון יגביר את הלחץ על השלטונות לקדם רפורמות משמעותיות במדינה, כדי שתוכל לקבל סיוע כלכלי בינלאומי.

לאחר הפגישה עם עאון, קרא אדיב להקים ממשלה במהירות שיא וליישם רפורמות במהירות המרבית כדי להגיע להסכם עם קרן המטבע הבינלאומית. ראש הממשלה המיועד, שהיה שגריר בברלין במשך שבע שנים, אמר כי הוא רוצה שהממשלה החדשה תורכב ממומחים.

"המשימה שקיבלתי על עצמי מבוססת על ההכרה של כל הכוחות הפוליטיים שההזדמנות של ארצנו היא קטנה", אמר אדיב. בכירים בלבנון אמרו כי מאמצי התיווך של מקרון היו חיוניים לטובת ההסכמה על אדיב, אחרי מבוי סתום בשבועות האחרונים. "אין זמן לדיבורים ולהבטחות, זה הזמן לעבוד בשיתוף פעולה של כולם".

השיחות עם קרן המטבע הבינלאומית לא התקדמו מאז החודש שעבר, ובעבר נדרשו חודשים להקמת ממשלה. בקרן המטבע בירכו על המינוי של אדיב, ד"ר למשפטים ולמדעי המדינה, והביעו תקווה לקידום מהיר של הרפורמות.

מוסטפא אדיב, המועמד לראשות ממשלת לבנון, אחרי קבלת המנדט, 31 באוגוסט 2020. רויטרס
הבטיח למנות ממשלת מומחים. אדיב אחרי קבלת המנדט, היום/רויטרס

באסון בנמל ביירות, שנחרב ב-4 באוגוסט אחרי פיצוץ של כ-2,750 טונות של אמוניום חנקתי, נהרגו 190 איש. יותר מ-6,500 נוספים נפצעו. שלושה בני אדם עדיין מוגדרים נעדרים. כ-300 אלף איש נותרו ללא קורת גג, ולפי דוח של מועצת השרים שפורסם אתמול, הנזק הישיר נאמד ב-15 מיליארד דולר. לפי הדוח, 50 אלף בתים, תשעה בתי חולים מרכזיים ו-178 בתי ספר ניזוקו.

לאחר שקיבל את המינוי, אדיב סייר באזורים שנפגעו קשה מהפיצוץ. "הילדים שלנו מתים, אנחנו לא מכירים בך", הטיח בו עובר אורח. אחר הציע ללחוץ את ידו של ראש הממשלה המיועד, שחבש מסיכה, לאור השתוללות נגיף הקורונה במדינה.

בין התומכים במועמדותו של אדיב הוא ראש הממשלה לשעבר סעד אל-חרירי, שנחשב לפוליטיקאי הסוני הבכיר ביותר בלבנון. הוא עצמו סירב לקבל על עצמו את התפקיד פעם נוספת, ואמר כי יש להקים במהירות ממשלה חדשה שתורכב מאנשי מקצוע. לדבריו, על הממשלה לבנות מחדש את הנמל בבירה.

גם חיזבאללה, שהיה חלק מהממשלה הקודמת, הביע תמיכה בדיפלומט בתור מחליפו של ראש הממשלה הנוכחי חסן דיאב, שהתפטר בעקבות הפיצוץ בנמל והמשבר הכלכלי החריף. דיאב לא נהנה מהתמיכה של אל-חרירי, מה שיכול לאפשר לממשלה החדשה, אם תקום, לעבוד בצורה יעילה יותר.

תחת המערכת הפוליטית בלבנון, המבוססת על חלוקה לעדות, ראש הממשלה חייב להיות סוני. אתמול קרא עאון לשינוי השינה ולביסוס "מדינה חילונית".

"הממשלה עשתה את זה" - כתובת גרפיטי ליד נמל ביירות לאחר הפיצוץ. רויטרס
נזק של מיליארדים. נמל ביירות ההרוס/רויטרס

מאז אוקטובר, המשבר הכלכלי גרם לצניחת הלירה הלבנונית, מנע הוצאת חסכונות מהבנקים המשותקים והחריף את העוני והאבטלה. המצב הנוכחי נעוץ בעשרות שנים של שחיתות ובזבוז של האליטה הפוליטית.

ביקורו של מקרון יתרחש בזמן שלבנון מציינת מאה שנות עצמאות, ברקע ספקות עמוקים לגבי עתידה כמדינה יצבית תחת שרביטם של אנשי צבא ומנהיגים עדתיים הנתמכים על ידי כוחות אזוריים, כמו איראן וערב הסעודית.

מקרון ערך בימים האחרונים סדרת שיחות טלפון עם מנהיגי לבנון, שהובילו להשגת קונצנזוס סביב אדיב. "זה היה בגגל לחץ השיחות שלו לכולם, הלחץ עם בואו ללבנון, הלחץ מצד כולם שלא רוצים להרגיז אותו", אמר פוליטיקאי בכיר בלבנון.

גורם בלשכת נשיאות צרפת אמר כי מקרון דורש "ממשלת שליחות, נקייה, יעילה, המסוגלת ליישם את הרפורמות הדרושות ללבנון".

מקרון אמר לעיתונאים ביום שישי כי התקופה יוצאת הדופן שעוברת לבנון גרמה לו להגביר את הלחץ. "צרפת שכנעה את השותפים שלה באירופה ובאמריקה וחלק ניכר מהשותפים שלה באזור שאנחנו מתווכים הוגנים", אמר נשיא צרפת.

לבנון קיבלה הבטחות לסיוע 11 מיליארד דולר בכנס תורמים שנערך ב-2018, אך זה הותנה ברפורמות שטרם יצאו אל הפועל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully