וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"ש: ההפגנות יוגבלו ל-2,000 איש, סגירת המשק אינה תנאי משפטי להגבלות

מנדלבליט הודיע כי על הגבלת המשתתפים במחאה מול מעון רה"מ עד כניסת הסגר ולאחריו. במהלך הסגר יתאפשרו הפגנות בקפסולות ועד ק"מ אחד ממקום המגורים. היועמ"ש: "היקף התחלואה מצדיק משפטית להגביל התקהלות". זוהר איים: "אם כחול לבן יאפשרו להפגין - יש לפרק את הממשלה"

בווידאו: הודעת נתניהו על הטלת סגר מלא/צילום: מערכת וואלה! NEWS, עריכה: איתי עמרם

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע היום (חמישי) כי ההפגנות מול מעון ראש הממשלה בירושלים יוגבלו ל-2,000 משתתפים עד כניסת הסגר ולאחריו. במהלך הסגר הכללי, שיחל מחר בשעה 14:00 למשך שבועיים, יתאפשרו הפגנות בקפסולות של עד 20 בני אדם ובמרחק של עד ק"מ אחד ממקום המגורים. לאחר יום כיפור, הגבלות אלו יחולו גם על המתפללים.

המתווה של מנדלבליט גובש יחד עם המשטרה. להערכת המשטרה, מספר המפגינים שיכולים להיכנס למתחם בלפור תוך שמירה על כללי הריחוק החברתי עומד על 2,000. עם זאת, המתווה לא יחול בתנאים של סגר כללי.

הערב צפויה להתקיים הפגנה נגד השחיתות השלטונית וראש הממשלה בנימין נתניהו מול מעונו בירושלים. במחאה, שתיערך תחת השם "מחאת הכיסאות", ישתתפו בין היתר הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ, ראש השב"כ לשעבר כרמי גילון, פרופ' יורם יובל והמחזאי יהושע סובול.

הפגנה נגד בנימין נתניהו והשחיתות השלטונית סמוך למעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים. 20 בספטמבר 2020. קריים מיניסטר, אתר רשמי
הגבלה על מספר המשתתפים. הפגנה מול מעון ראש הממשלה בירושלים, השבוע/אתר רשמי, קריים מיניסטר

בהודעה מטעמו הבהיר מנדלבליט כי לא קבע "בשום שלב שסגירת המשק היא 'תנאי' לכך שניתן יהיה מבחינה משפטית להגביל את ההפגנות. היועמ"ש עמד על כך, שבמצב בו היקף התחלואה כה גדול עד כי יש צורך בסגר כללי, יהיה זה מוצדק משפטית להגביל משמעותית גם הפגנות, תפילות או כל פעילות אחרת שקשורה בהתקהלות. וזאת, על אף המעמד שהוקנה כאמור לזכות להפגין בפסיקה ובחוק הקורונה כאמור".

היועמ"ש פירט את שתי המדרגות הנוגעות להפגנות בהתאם למצב התחלואה המחמיר והערכות הגורמים המקצועיים. "במצב של הטלת הגבלות כלליות של ריחוק חברתי הנובעות ממצב החירום (המצב הקיים היום) - החוק הקיים מסמיך את הממשלה לקבוע את אופן קיומן של הפגנות, אבל לא למנוע אותן. בשים לב למצב התחלואה המחמיר גובשו גם תקנות חדשות המאפשרות למשטרה כלים משפטיים לאכיפת כללי הריחוק החברתי בהפגנות, לרבות הטלת קנסות", כתב.

היועמ"ש, אביחי מנדלבליט בוועידת המשפט. דוברות לשכת עורכי הדין, אתר רשמי
"היקף התחלואה מצדיק להגביל משמעותית כל התקהלות". מנדלבליט/אתר רשמי, דוברות לשכת עורכי הדין

מנדלבליט המשיך, "במצב של הטלת הגבלות מחמירות בכלל המדינה הנובעות מ'מצב חירום מיוחד' (מצב שיהיה אפשרי בעקבות החקיקה החדשה שאושרה הלילה בממשלה, על דעת היועמ"ש) - יתאפשר להפגין רק בהתאם למגבלות היציאה שחלות על כלל האוכלוסייה. כלומר, במרחק של עד 1,000 מטר מהבית ולא יותר מההתקהלות המותרת (כיום בקפסולה של עד 20 איש)".

זוהר: "אם כחול לבן יאפשרו להפגין - יש לפרק את הממשלה"

ראש הממשלה, נגדו נערכות מדי שבוע הפגנות מול מעונו הרשמי וביתו הפרטי בקיסריה, ביקש להגביל את המחאה במהלך הסגר. מנגד, שרים בכחול לבן מתחו ביקורת על ההחלטה.

יו"ר הקואיליציה מיקי זוהר איים היום כי "אם כחול לבן יכנעו לדרישת הדגלים השחורים ויאפשרו להם להמשיך להפגין למרות המצב המטורף אליו נקלעה המדינה, יש לפרק את הממשלה מיד". לדברי זוהר, "אין זכות קיום לממשלה שמובלת לתהום באמצעות פופוליזם שפל שפוגע בבריאות הציבור ומסכן את המדינה רק כדי לרצות מספר אנרכיסטים המונעים משנאה ורוע".

ח"כ מיקי זוהר במהלך דיון באחת מועדות הכנסת 9 בפסטמבר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
"אין זכות קיום לממשלה שמובלת לתהום באמצעות פופוליזם". זוהר/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

עו"ד גונן בן יצחק, ממובילי המחאה נגד נתניהו, אמר כי "אף אחד כרגע לא סגור על עצמו מהו מתווה ההפגנות, הבוקר נכנסתי לאתרים המשפטיים ולא ראיתי שום מתווה". בן גונן מתח ביקורת חריפה על ראש הממשלה, ש"לא ניסה לתקוף את ההפגנות בגשרים ולא בקיסריה, אלא הוא באופן אובססיבי מנסה למנוע את ההפגנות בבלפור כי הוא מבין את המשמעות האייקונית במיקום הזה".

בן יצחק הבהיר כי בכוונתו להמשיך להפגין. "אנחנו לא יודעים כרגע איך, אבל ההפגנות חד משמעית לא יפסיקו", הדגיש.

הממשלה אישרה הלילה מתווה אחיד לתפילות והפגנות לאחר יום כיפור, כחלק מהסגר הכללי שיחל מחר בשעה 14:00 ועד אחרי שמחת תורה. עד יום הכיפורים יורשו המתפללים לפקוד את בתי הכנסת בהתאם להנחיות שנכנסו לתוקפן עם תחילת הסגר לפי גודל המבנה ובקפסולות. המחאות מול מעון ראש הממשלה בירושלים יוגבלו ל-2,000 משתתפים שיורשו להפגין בקפסולות. לאחר יום כיפור בתי הכנסת ייסגרו. תפילות והפגנות יתאפשרו בשטח פתוח בלבד, בקפסולות של עד 20 איש ובמרחק של עד קילומטר מהבית.

מתווה הסגר שאושר בממשלה

  • סגר מלא מ-25 בספטמבר בשעה 14:00 עד 11 באוקטובר
  • השבתת העבודה במגזר הציבורי והמגזר הפרטי, למעט עובדים חיוניים
  • הגבלת ההפגנות מול מעון רה"מ ל-2,000 משתתפים, בקפסולות
  • צמצום פעילות התחבורה הציבורית
  • סגירת השווקים
  • סגירת כלל ענפי הספורט, למעט משחקים בינלאומיים רשמיים
  • ביום כיפור:
  • יותרו תפילות בבתי כנסת תחת מגבלות התקהלות
  • לאחר יום כיפור:
  • תפילות והפגנות יתקיימו בשטח פתוח, בקפסולות של 20 איש ועד ק"מ מהבית

במהלך הסגר הכללי, שיימשך לפחות שבועיים, לא תהיה עבודה במגזר הציבורי ובמגזר הפרטי, למעט עובדים חיוניים. השווקים ייסגרו, אך חנויות למכירת מזון, פארם ושירותים חיוניים יישארו פתוחות. כמו כן, התחבורה הציבורית תצומצם ומסתמן כי נמל התעופה בן גוריון ייסגר לטיסות יוצאות. בהתאם למגבלות הנוכחיות, מוסדות החינוך יישארו סגורים והיציאה מהבית תותר רק למחר של עד ק"מ אחד, למעט מקרים חריגים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully