וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו ידרוש מהקבינט לאשר: סגר כללי נרחב וסגירת ענפים במשק

עודכן לאחרונה: 24.9.2020 / 11:32

קבינט הקורונה מתכנס כדי לאשר הידוק משמעותי במגבלות שהוטלו על ידי הממשלה. מוקדם יותר כינס רה"מ צוות מצומצם כדי לדון במתווה על הגבלת התפילות וההפגנות. השרים העלו את האפשרות להכריז על מצב חירום לאומי שיאפשר לממשלה לעקוף את הכנסת

בווידאו: מסעדות, חנויות ומקומות בילוי סגורים במהלך הסגר/צילום: AP ורויטרס

ראש הממשלה יבקש להעביר בקבינט הקורונה המתכנס היום (רביעי) החלטה על סגר כללי נרחב והידוק משמעותי במגבלות באופן מידי, וכן סגירת ענפים נרחבים במשק. מלשכת ראש הממשלה נמסר לאחר התייעצות שקיים נתניהו עם צוות שרים מצומצם בנושא מתווה הפגנות ותפילות כי "אנו נמצאים בשעת חירום בעקבות העלייה החדה בתחלואה".

קבינט הקורונה מתכנס כדי להכריע באפשרות הידוק הסגר, כולל הטלת מגבלות נוספות על התקהלויות בבתי כנסת ובהפגנות. פורום השרים נועד אתמול במשך כשמונה שעות, במהלכן לא התקבלה החלטה בעקבות מחלוקת על סוגיית התפילות והמחאות ברחבי הארץ.

בתוך כך, חברי הכנסת מהקואליציה התבקשו להישאר במשכן הכנסת או בסמיכות אליו, זאת למרות שסדר היום הסתיים. הנהלת הקואליציה הודיעה כי ייתכן ותדרש הצבעה על סגר כללי, בהתאם להחלטות קבינט הקורונה.

המלצות גמזו להידוק הסגר

  • צמצום פעילות מקומות העבודה: מגזר פרטי - 50%, מגזר ציבורי במתכונת חירום
  • סגירת בתי הכנסת ואיסור התקהלויות חג רחבות
  • סגירה מלאה של שווקים (כולל שוק ארבעת המינים)
  • צמצום סיכונים ביום כיפור - אכיפה מוגברת לאיסור מקוואות
  • במידה ויוחלט להחמיר - יש לבצע את כל ההחמרות יחד בהקדם האפשרי
ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הפנים אריה דרעי במהלך כינוס בלוק הימין בכנסת 4 במרץ 2020. ראובן קסטרו
דורשים מגבלות אחידות לתפילות ולהפגנות. דרעי ונתניהו/ראובן קסטרו

במהלך ההתייעצות שכינס נתניהו עם כמה מהשרים לפני ישיבת קבינט הקורונה עלתה האפשרות להכריז על מצב חירום לאומי - או באמצעות תיקון חוק הקורונה או באמצעות הכרזה של השר לביטחון פנים, כך אמרו פקידים בכירים שעודכנו בפרטי הישיבה. לדבריהם היועץ המשפטי לממשלה מכין חוות דעת בנושא.

הכרזה על מצב חירום תאפשר לממשלה לעקוף את הכנסת ולקבוע הגבלות בתקנות ולא בחקיקה ראשית.

הפקידים הבכירים ציינו כי במהלך הישיבה התריע ממונה הקורונה גמזו מעליה נוספת בתחלואה ואמר כי יש לבצע החרפה של ההגבלות. בעקבות דבריו ידון הקבינט בסגר מוחלט במסגרתו לא תהיה עבודה במגזר הציבור והפרטי למעט עבודות חיוניות ותיאסר יציאה מהבית למעט לרכישת מזון ותרופות.

מחסום משטרה האוכף את הסגר בתל אביב, 21 בספטמבר 2020. אבשלום ששוני, פלאש 90
אכיפת הסגר בתל אביב, בשבוע/פלאש 90, אבשלום ששוני

בהתייעצות טלפונית שקדמה לישיבת קבינט הקורונה, שר המשפטים אבי ניסנקורן ביקש להגביל גם קיום תפילות במרחב הציבורי, זאת אם יוטל סגר כללי עוד לפני יום כיפור. ניסנקורן טען כי נדרשת שוויוניות, ואם אוסרים לקיים הפגנות, אז אין מקום להחרגות. דרעי בתגובה זעם ולפני שנטש את השיחה אמר: "לא אתן למנוע תפילות במדינת ישראל, גם במרחב הציבורי".

גורמים במשרד המשפטים אומרים כי ניסנקורן תומך בהמלצת גורמי המקצוע להטיל סגר מוחלט עד לסוף החגים כדי להוריד דרמטית את רף התחלואה. לדבריהם סגר מוחלט כזה יחייב שינויי חקיקה וימנע גם תפילות בקבוצות מרחב הציבור וגם הפגנות וגם פעילות של עסקים. הם הוסיפו כי ניסנקורן הבהיר שאם הסגר לא יהיה מוחלט ועל כל סוגי הפעילויות לא ניתן יהיה למנוע הפגנות.

פרופ' גמזו, המליץ להחמיר את מגבלות הסגר כחלק מהניסיון לבלום את התפשטות הנגיף, ובין היתר הציע לסגור באופן מידי את בתי הכנסת ולאפשר תפילות בשטח פתוח בלבד. זאת בעוד על פי מתווה ההפגנות הנוכחי, שטרם אושר בידי השרים והכנסת, ניתן לקיים מחאה בקפסולות. כך, המפגינים יתחלקו לקבוצות של 20 אנשים תוך שמירת מרחק בין הקבוצות, וכן ויחוייבו לעטות מסיכות. כמו כן, הוחלט כי מארגני ההפגנות יחוייבו למנות סדרנים שיאכפו את שמירת הכללים.

שר הביטחון בני גנץ קיים ביקור עבודה במפקדה המשימתית לקטיעת שרשרת ההדבקה בבסיס פיקוד העורף. 7 בספטמבר 2020. תומר אפלבאום , הארץ- פול רשמי, אתר רשמי
"נגבה את החלטתם של גורמי המקצוע". גנץ/אתר רשמי, תומר אפלבאום , הארץ- פול רשמי

יו"ר כחול לבן בני גנץ כתב כי "היום יוצגו בקבינט הקורונה מתווים מצומצמים לתפילות והפגנות על ידי גורמי המקצוע במשטרה, במשרד הבריאות ובייעוץ המשפטי לממשלה. אנחנו נגבה את החלטתם, ננהג באחריות וברגישות בכדי לשמור על חיי האזרחים ובריאותם". לדבריו, "אלו לא ימים רגילים ואני בטוח שכולם יקבלו זאת בהבנה".

בדיון המקדים על מתווה הפגנות והתפילות משתתפים שר הבריאות יולי אדלשטיין, שר החוץ גבי אשכנזי, שר המשפטים אבי ניסנקורן, השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, שר המדע יזהר שי, היועמ"ש אביחי מנדלבליט, ממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו, מ"מ מפכ"ל המשטרה מוטי כהן, ומנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי.

משרד הבריאות עדכן הבוקר כי 6,923 בני אדם אובחנו בקורונה ביממה החולפת - שיא במספר המאובחנים היומי מאז פרוץ המגיפה בישראל. בכך, עלה כי מספר הנדבקים המאומתים בישראל ל-200,041. אתמול התקבלו תוצאות עבור 61,165 בדיקות, כשאחוז החיוביים לנגיף הוא 11.7%. מספר החולים הפעילים הוא 54,322. בבתי החולים מאושפזים 1,341 חולים, בהם 634 חולים קשה, מתוכם 171 מונשמים. נכון להיום מתו 1,316 בני אדם מנגיף הקורונה בישראל - זינוק של 24 מקרי מוות מאז אתמול.

שר המשפטים, אבי ניסנקורן במהלך נאומו בכנסת 16 בספטמבר 2020. יהונתן סמייה, דוברות הכנסת, אתר רשמי
מתנגד להגבלות על המפגינים. ניסנקורן/אתר רשמי, יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

שר האוצר ישראל כ"ץ יציג היום לחברי קבינט הקורונה את תכנית "הלב הפועם של הכלכלה" שנועדה לאפשר למגזר העסקי להמשיך לפעול גם בתקופת הסגר, לצד שמירה קפדנית על הנחיות הבריאות. התכנית מתבססת על שלושה עקרונות מרכזיים שנועדו למזער את ההדבקה במקומות העבודה: הגברת אכיפה והסברה, חתימת אמנה מחייבת עם המגזר הפרטי, ותמיכה בהתאמות נדרשות.

הפגנה נגד בנימין נתניהו והשחיתות השלטונית סמוך למעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים. 20 בספטמבר 2020. קריים מיניסטר, אתר רשמי
הפגנה נגד נתניהו מול מעונו בירושלים, ראשון/אתר רשמי, קריים מיניסטר

לקראת החלטת הקבינט, מארגני ההפגנות נגד ראש הממשלה הבהירו הם אינם מתכוונים להפסיק את המחאה נגדו, ותולים בו את האשמה למשבר הבריאותי-כלכלי.

יו"ר עמותת "חוזה חדש - תנועת קריים מיניסטר", ישי הדס, הדגיש כי המפגינים מחויבים לשמירה על בריאות הציבור, ושלל את הטענה שהמחאות הן מוקד הדבקה. "לעולם לא נאפשר את נרמול הטירוף. אנחנו מתכוונים להמשיך להפגין, אנחנו נמשיך לשמור על בריאות הציבור, נעטה מסיכות ונשמור על ריחוק. ההפגנות בחוץ אינן גורמות להדבקה כפי שהוכח במחקרים בכל העולם", מסר.

ירדן שוורצמן, מראשי "הדגלים השחורים", הצטרף לדבריו של הדס. לדבריו, "ההפגנות הן לא הבעיה והפסקתן היא לא הפתרון. יש פתרון אחד ויחיד לקורונה: החלפת ההנהגה הישראלית בהנהגה שעסוקה מבוקר עד ערב בפתרון הבעיות. המאבק נגד נתניהו ימשיך בגשרים בצמתים ובשיירות".

תפילה בבית כנסת במאה שערים, 18 בספטמבר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
תפילה בבית כנסת במאה שערים, ערב ראש השנה/פלאש 90, יונתן זינדל

ההגבלות במהלך הסגר

  • אסורה תנועת אנשים למרחק של יותר מקילומטר ממקום המגורים
  • חל איסור על שהייה בבית מגורים של אדם אחר
  • איסור על שהייה בחוף ים, למעט פעילות ספורט מותרת
  • איסור התקהלות - עד 10 אנשים במבנה ו-20 בשטח פתוח
  • עד 3 אנשים ברכב, למעט אנשים הגרים יחד
  • איסור על פתיחת עסקים ומקומות הפתוחים לציבור וקבלת קהל במקומות עבודה
  • תפילות בשטח פתוח בקבוצות קבועות של עד 20 אנשים
  • תפילות במבנה בקבוצות קבועות של עד 10 או 25 אנשים, לפי דירוג התחלואה ביישוב
  • עד 10 עובדים או 50% מכוח האדם בו זמנית במגזר הציבור
  • עד 50 נוסעים באוטובוס מפרקי, 32 באוטובוס עירוני ו-30 בבינעירוני
  • עד 50% מתפוסת הנוסעים האפשרית בכל כלי תחבורה ציבורי אחר, כולל ברכבת

במסגרת הסגר, שיימשך שלושה שבועות, אסורה תנועת אנשים למרחק של יותר מקילומטר ממקום המגורים, למעט חריגות במקרים מסוימים, בהם הגעה של עובד או חייל למקום עבודתו, הצטיידות בתרופות ובמזון, סיוע לאדם בעל קושי או מצוקה, טיפול רפואי והפגנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully