וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מובילי המחאה נגד נתניהו על הגבלת ההפגנות: "לא נפסיק לצאת לרחובות"

המארגנים האשימו את רה"מ, שקרא לקבוע "דין אחד להפגנות ולתפילות", בשיסוי מגזרים זה בזה, והבהירו שאין בכוונתם לעצור: "ההפגנות הן לא הבעיה והפסקתן היא לא הפתרון. נשמור על בריאות הציבור. הפתרון למגיפה - החלפת ההנהגה". קבינט הקורונה ידון במתווה לנושא

בווידאו: אלפים הפגינו סמוך למעון רה"מ בי-ם/צילום: רוני כנפו, רויטרס, AP, עריכה: איתי עמרם

מארגני ההפגנות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו מבהירים כי חרף דרישתו להגביל את המחאה במסגרת תקנות הקורונה - הם אינם מתכוונים להפסיק את המחאה נגדו, ותולים בו את האשמה למשבר הבריאותי-כלכלי. במהלך ישיבת קבינט הקורונה אתמול, נתניהו תיאר את עריכת ההפגנות כ"פארסה", והיום (רביעי) יעסוק פורום השרים במתווה שמגובש בידי משרד הבריאות, היועמ"ש והמשטרה, כחלק מהדיון על החמרת הסגר.

יו"ר עמותת "חוזה חדש - תנועת קריים מיניסטר", ישי הדס, הדגיש כי המפגינים מחויבים לשמירה על בריאות הציבור, ושלל את הטענה שהמחאות הן מוקד הדבקה. "הפגנות ותפילות יכולות וצריכות להתקיים במרחב הפתוח תוך הקפדה על הכללים, כפי שקורה בבלפור. אנחנו כמובן מרגישים שזוהי חובתנו להפגין", מסר. "לעולם לא נאפשר את נרמול הטירוף. אנחנו מתכוונים להמשיך להפגין, אנחנו נמשיך לשמור על בריאות הציבור, נעטה מסיכות ונשמור על ריחוק. ההפגנות בחוץ אינן גורמות להדבקה כפי שהוכח במחקרים בכל העולם".

הפגנה מול מעון ראש הממשלה נתניהו בבלפור, ירושלים, ראש השנה תשפ"א, 20 בספטמבר 2020. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
"לעולם לא נאפשר את נרמול הטירוף". המחאה בבלפור, השבוע/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

הדס האשים כי נתניהו משסה מגזרים זה בזה כדי לעצור את המחאה, אחרי שראש הממשלה קרא לקבוע "דין אחד להפגנות ולתפילות". לדבריו, "נתניהו כהרגלו מימים ימימה חי בהפרד ומשול. בעתות משבר אין לו שום פקפוקים או היסוס. הוא משסה את החרדים בחילונים ובמפגינים בלי בושה ובלי אלוהים. מה שמעניין אותו הוא רק לפרק הפגנות תוך ניסיון לפרק את מערכת שלטון החוק, בניסיון להימלט ממשפטו".

ירדן שוורצמן, מראשי "הדגלים השחורים", הבהיר אף הוא כי המחאה לא תיפסק. "ההפגנות הן לא הבעיה והפסקתן היא לא הפתרון. יש פתרון אחד ויחיד לקורונה: החלפת ההנהגה הישראלית בהנהגה שעסוקה מבוקר עד ערב בפתרון הבעיות. המאבק נגד נתניהו ימשיך בגשרים בצמתים ובשיירות".

עוד בוואלה!

נתניהו: "חייב להיות דין אחד גם לתפילות וגם להפגנות. זאת פארסה"

לכתבה המלאה

"היום אין כבר מי שלא מבין שהסיבה למצב המחפיר של ישראל היא נתניהו. זה שהיה עד כה על ההגה", המשיך שוורצמן. "אנחנו, הילדים והנינים שלנו נשלם על זה שבמקום לנהל את המדינה, לבנות מערכים אפידמיולוגיים ולדאוג לכלכלה, נתניהו היה עסוק בטיסות פאר, הטבות מס, וניסיונות הימלטות ממשפטו".

לדברים הצטרף גם קוסטה בלאק, ממנהיגי "קומי ישראל", שקרא לציבור להצטרף להפגנה במוצאי שבת. "אנחנו עדים לקמפיין הכפשות והסתה חסר תקדים בעוצמתו ובהיקפו נגד המחאה", אמר בלאק. "עמדתנו היא חד משמעית: אנחנו נמשיך לממש את זכות ההפגנה שהיא זכות יסוד במדינה דמוקרטית תוך כדי שמירה על הנחיות משרד הבריאות. אני חושב שהכישלון המהדהד בטיפול במשבר הקורונה זאת הפארסה היחידה שחייבים להפסיק, והדרך לעשות זאת היא לצאת לרחובות ולהמשיך לעשות זאת".

נתניהו: "הפארסה הזאת חייבת להיפסק"

בישיבת הקבינט המליץ ממונה הקורונה, פרופ' רוני גמזו, להחמיר את מגבלות הסגר כחלק מהניסיון לבלום את התפשטות נגיף הקורונה, ובין היתר הציע לסגור באופן מידי את בתי הכנסת ולאפשר תפילות בשטח פתוח בלבד. שר הפנים אריה דרעי הביע נכונות לצעד אם יבוטלו ההפגנות, ואף איים להתפטר אם יוחלט על הטלת מגבלות רק על התפילות ולא על המחאה.

לדבריו של יו"ר ש"ס, לא תהיה לו בעיה לעמוד מול הציבור החרדי ולשכנע כי פיקוח נפש דוחה גם יום כיפור. עם זאת, הוא הוסיף כי אך הוסיף: "אבל אני לא יכול להבין איך הפגנות כן ותפילות לא". אפשר להסביר את זה לציבור חרדי שבשבילו תפילה ביום כיפור זה הדבר הכי חשוב. "אנחנו חיים במדינה יהודית ודמוקרטית, אצלי קודם כל היא יהודית ואחר כך דמוקרטית. ממשלה שתחליט על היותה של המדינה דמוקרטית אך לא יהודית, לא נוכל להישאר בה", טען.

נתניהו קרא להשוות את ההגבלות בשני התחומים. "במשך זמן רב נמנעתי מלהתבטא בעניין ההפגנות, ואחרי ששמעתי את המומחים שטוענים שהתקהלויות זה סכנה עצומה לבריאות הציבור זו חובתי להתייחס", טען נתניהו, "כל הציבור נדרש לקיים הגבלות ורק קבוצה של מפגינים מוחרגת מהכלל. מותר ללכת לכותל רק אם אתה גר במרחק אלף מטרים משם, אבל לבלפור אפשר להגיע מכל רחבי הארץ. בכותל מותר רק בקפסולות של 20 ובהפגנות הכל מותר".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה בלשכת רה"מ. 11 בספטמבר 2020. אי-פי, AP
"כל הציבור נדרש לקיים הגבלות ורק קבוצה של מפגינים מוחרגת מהכלל". נתניהו/AP, אי-פי

"הפארסה הזאת חייבת להיפסק!", הוסיף נתניהו, "כולם מבינים זאת, גם בשמאל. אנחנו בשעת חירום. חייב להיות דין אחד גם לתפילות וגם להפגנות ולכל ההתקהלויות באשר הן. אחרת הציבור לא ישמע להנחיות ונגביר את התחלואה למימדים איומים".

עם זאת, גורם שמעורה בתכני הישיבה אומר כי נכון לשלב זה, שרי כחול לבן כרגע לא מסכימים לכך. שר המשפטים, אבי ניסנקורן הסכים אמנם כי "צריך להתאים את ההפגנות לסגר", אך הדגיש כי "ההגבלות צריכות להיקבע על ידי צוות מקצועי ולא על ידי פוליטיקאים, שנגדם מופנית המחאה. נתמוך גם במתן סמכויות אכיפה למשטרה כלפי מפגינים שיפרו את ההנחיות". מוקדם יותר קבע ניסנקורן כי "אין אותו דין לתפילות והפגנות. לא צריך לחבר את השניים אלא לבחון כל אחד לגופו", אמר.

שר החוץ גבי אשכנזי הציע כי הצוות המקצועי של משרד הבריאות, משרד המשפטים והמשטרה שגיבש את מתווה ההפגנות יגבש הצעה מעודכנת בנושא ההפגנות, ויציג אותה לקבינט הקורונה היום. גורמים שהשתתפו בדיון אמרו כי הצעת אשכנזי התקבלה, ופורום השרים ידון במתווה בצהריים. הישיבה התפזרה ללא החלטה כלשהי.

אריה מכלוף דרעי בישיבת ממשלה, 5 בינואר 2020. עמית שאבי, פול צלמים
איים להתפטר מהממשלה אם התפילות יוגבלו וההפגנות לא. דרעי/פול צלמים, עמית שאבי

אתמול קרא גם ח"כ עפר שלח (יש עתיד) לעצור את ההפגנות עד לסוף הסגר, ולמצוא דרכים חלופיות להביע מחאה. "מי שהמטרה יקרה לליבו צריך להגיד עכשיו: עוצרים עד סוף הסגר, ממשיכים בדרכים אחרות. אין דבר צודק יותר מהמחאה נגד ראש ממשלה מושחת וכושל, ואין דבר מוצדק יותר מעצירת ההפגנות ההמוניות נגדו ברגע הקריטי הזה", מסר שלח.

יו"ר מרצ, ח"כ ניצן הורוביץ, קרא מנגד לשמור על זכות ההפגנה. "דווקא בשעת משבר חובה לשמור על זכות המחאה וההפגנה. השתקת המחאה היא תקדים מסוכן שיערער את הלגיטימציה להפגין גם בעתיד. ‏ועל מה ההפגנות? על כך שהנאשם מדרדר את ישראל לתהום, ואת זה חייבים לעצור". ‏

"אפשר לייצר הפגנות בטוחות תוך שמירה על ההנחיות. אין סיבה לתת למי שרוצים לחסל את המחאה את התירוץ לעשות זאת", המשיך הורוביץ. "הם לא עושים זאת למען המאבק בקורונה, אלא כי שם מעזים להטיח בהם את כל האמת על עומק המחדל והשחיתות. ‏השתקה רק תחריף את הבעיה ותפגע אנושות בישראל. מוטב שנתניהו ושרי הממשלה יעסקו במשבר הכלכלי, במצוקת בתי החולים, בכאוס בחינוך, וכמובן באובדן הפרנסה של מאות אלפי ישראלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully