וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת גמזו לקבינט הקורונה: צמצום פעילות המגזר העסקי וסגירת בתי הכנסת

ממונה הקורונה הציג את המלצותיו להידוק הסגר, בהן הפחתת המגזר הפרטי ל-50%. דרעי הסכים לסגירת בתי הכנסת בתמורה לביטול ההפגנות, שנתניהו קרא להגביל: "חייב להיות דין אחד לתפילות להפגנות". בכחול לבן מסרבים. הישיבה התפזרה ללא החלטות

בווידאו: בית הכנסת הגדול בירושלים סגור בחגים בגלל סגר הקורונה/צילום: AP

ממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו הציג היום (שלישי) לקבינט הקורונה את המלצותיו בנושא האפשרות להדק את הסגר. ראש הממשלה, בנימין נתניהו אמר בפתח ישיבת הקבינט כי "יש צורך לקבל החלטות במהירות על צעדים נוספים לבלימת המגיפה". במוקד הישיבה, בעקבות המלצות הפרויקטור לסגור את בתי הכנסת, התקיים דיון בין השרים על הגבלת זכות ההפגנה, והשוואת ההגבלות בתום זה לאלו שהוטלו על התפילות. לבסוף, הקבינט התפזר ללא החלטות, ויתכנס שוב מחר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו תיאר את עריכת ההפגנות כ"פארסה", וקרא להגביל אותן בדומה להגבלות התפילות. "במשך זמן רב נמנעתי מלהתבטא בעניין ההפגנות, ואחרי ששמעתי את המומחים שטוענים שהתקהלויות זה סכנה עצומה לבריאות הציבור זו חובתי להתייחס", טען נתניהו, "כל הציבור נדרש לקיים הגבלות ורק קבוצה של מפגינים מוחרגת מהכלל. מותר ללכת לכותל רק אם אתה גר במרחק אלף מטרים משם, אבל לבלפור אפשר להגיע מכל רחבי הארץ. בכותל מותר רק בקפסולות של 20 ובהפגנות הכל מותר".

"הפארסה הזאת חייבת להיפסק!", הוסיף נתניהו, "כולם מבינים זאת, גם בשמאל. אנחנו בשעת חירום. חייב להיות דין אחד גם לתפילות וגם להפגנות ולכל ההתקהלויות באשר הן. אחרת הציבור לא ישמע להנחיות ונגביר את התחלואה למימדים איומים".

כמו כן, שר הפנים אריה דרעי הביע בישיבה הסכמה לסגירה של בתי הכנסת ועריכת תפילות בשטח פתוח - בתנאי שלא יהיו הפגנות. דרעי אף איים להתפטר מתפקידו בממשלה אם יהיו מגבלות על תפילות אך לא על ההפגנות. "אנחנו חיים במדינה יהודית ודמוקרטית, אצלי קודם כל היא יהודית ואחר כך דמוקרטית. ממשלה שתחליט על היותה של המדינה דמוקרטית אך לא יהודית - לא נוכל להישאר בה".

הפגנה מול מעון ראש הממשלה נתניהו בבלפור, ירושלים, ראש השנה תשפ"א, 20 בספטמבר 2020. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
במוקד הוויכוח - המחאה בבלפור נגד נתניהו. לפני יומיים/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

עם זאת, גורם שמעורה בתכני הישיבה אומר כי נכון לשלב זה, שרי כחול לבן כרגע לא מסכימים לכך. שר המשפטים, אבי נינסקורן הסכים אמנם כי "צריך להתאים את ההפגנות לסגר", אך הדגיש כי "ההגבלות צריכות להיקבע על ידי צוות מקצועי ולא על ידי פוליטיקאים, שנגדם מופנית המחאה. נתמוך גם במתן סמכויות אכיפה למשטרה כלפי מפגינים שיפרו את ההנחיות".

שר החוץ גבי אשכנזי הציע כי הצוות מקצועי של משרד הבריאות, משרד המשפטים והמשטרה שגיבש את מתווה ההפגנות יגבש הצעה מעודכנת בנושא ויציג אותה לקבינט הקורונה מחר. גורמים שהשתתפו בדיון אמרו כי הצעת אשכנזי התקבלה.

גמזו המליץ לשרים לצמצם את פעילות מקומות העבודה כך שהמגזר הפרטי יעבוד בהיקף של 50% והמגזר הציבורי במתכונת חירום. כמו כן, לפי הפרויקטור יש לסגור את בתי הכנסת, לאסור התקהלויות חג רחבות, לסגור באופן מלא את השווקים ולאכוף באופן מוגבר את האיסור על רחצה במקוואות לקראת יום כיפור.

לטענת גמזו, אם פורום השרים יחליט להחמיר את המגבלות שנכנסו לתוקפן ביום שישי האחרון למשך שלושה שבועות - יש להטיל את כל ההחמרות יחד ומוקדם ככל הניתן.

המלצות גמזו להידוק הסגר

  • צמצום פעילות מקומות העבודה: מגזר פרטי - 50%, מגזר ציבורי במתכונת חירום
  • סגירת בתי הכנסת ואיסור התקהלויות חג רחבות
  • סגירה מלאה של שווקים (כולל שוק ארבעת המינים)
  • צמצום סיכונים ביום כיפור - אכיפה מוגברת לאיסור מקוואות
  • במידה ויוחלט להחמיר - יש לבצע את כל ההחמרות יחד בהקדם האפשרי
מתפללים בבית כנסת לאחר ההקלה במגבלות הקורונה,אפרת, 20 במאי 2020. גרשון אלינסון, פלאש 90
יש לסגור את בתי הכנסת. מתפללים באפרת/פלאש 90, גרשון אלינסון

בעקבות ההמלצה לסגור את בתי הכנסת, ראש הממשלה נתניהו, שר הבריאות יולי אדלשטיין וראש המל"ל מאיר בן שבת קיימו התייעצות טלפונית עם הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו על התפילות בבתי כנסת ביום כיפור. בשיחה ביקשו לבדוק מה עמדת הרב אם ירצו לסגור את בתי הכנסת ביום כיפור לאור העלייה בתחלואה. הרב אמר לנתניהו: "אם אין אכיפה על התקהלויות בדברים אחרים אז אי אפשר לסגור בתי כנסת כי אנשים לא יצייתו".

שר הפנים אריה דרעי הביע עמדה דומה. לדבריו של יו"ר ש"ס, לא תהיה לו בעיה לעמוד מול הציבור החרדי ולשכנע כי פיקוח נפש דוחה גם יום כיפור, אך הוסיף: "אבל אני לא יכול להבין איך הפגנות כן ותפילות לא. איך אפשר להסביר את זה לציבור חרדי שבשבילו תפילה ביום כיפור זה הדבר הכי חשוב".

נתניהו הסכים לדברי דרעי ואמר כי "צריך שיהיה דין אחד לתפילות ולהפגנות". אולם, שר המשפטים אבי ניסנקורן הביע התנגדות לקביעה זו. "לא נכון. אין אותו דין לתפילות והפגנות. לא צריך לחבר את השניים אלא לבחון כל אחד לגופו", אמר. מאוחר יותר הערב אמר נתניהו: "אנחנו נקבל החלטות מאוד חשובות היום, לכל המאוחר מחר".

פרויקטור הקורונה רוני גמזו קיים ביקור עבודה במפקדה המשימתית לקטיעת שרשרת ההדבקה בבסיס פיקוד העורף. 7 בספטמבר 2020. תומר אפלבאום , הארץ- פול רשמי, אתר רשמי
אם מחמירים את הסגר - יש לעשות זאת באופן מידי. גמזו/אתר רשמי, תומר אפלבאום , הארץ- פול רשמי

מוקדם יותר, בכחול לבן איימו לפוצץ את ישיבת הקבינט בעקבות חוות דעת משפטית שהזמין השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה מד"ר אביעד בקשי מפורום קהלת, לפיה הממשלה יכולה להגביל את ההפגנות. עם זאת, בעקבות האיום החליט נתניהו כי חוות הדעת לא תוצג.

חוות הדעת הפרטית, שנועדה לעקוף את היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, כבר הודפסה והונחה על שולחנות הדיונים בחדרים השונים בהם התכנסו השרים לישיבת הקבינט שמתנהלת בשיחת וידאו. השר לביטחון פנים אף ניסה להשיג אישור כניסה לישיבה עבור בקשי. כחול לבן, ובמיוחד שר המשפטים אבי ניסנקורן, סירבו להכניסו לישיבה ואף איימו כי יצאו מהחדר במידה ומזכירות הממשלה תאשר את השתתפותו בישיבה.

בכחול לבן הבהירו כי "הקבינט יתחיל רק ברגע שיופסקו ניסיונות הטריקים והשטיקים ונוכח להתרכז בטובת הציבור לפי הנהלים והכללים". לדברי גורמים במפלגה, "לממשלת ישראל יש רק ייעוץ משפטי אחד מוסמך. לא נאפשר פוליטיזציה של עבודת הדרג המקצועי בממשלה".

אוחנה תקף את כחול לבן ומסר כי "היועץ המשפטי לממשלה, שלא מסוגל היה לקבל כי השרים ישמעו חוות דעת השונה מעמדתו, גייס את מפלגת כחול לבן אשר ניצלו את כוחם הפריטטי לבטל את ישיבת קבינט הקורונה, שאמורות להתקבל בו החלטות חשובות לטובת הציבור, אם השרים ישמעו ויראו את חוות הדעת של בקשי".

יו"ר ש"ס אריה דרעי בישיבת סיעה בכנסת, 17 בפברואר 2020. ללא שם, ראובן קסטרו
"מדוע הפגנות כן ותפילות לא?", דרעי/ראובן קסטרו, ללא שם

השרה מירב כהן בקבינט קראה גם לאסור התקהלות לצורך תפילה גם במרחב הפתוח. "ניסינו במשך תקופה ארוכה להימנע ממהלכים שכואבים לכלכלה", אמרה. "לצערי במבחן התוצאה זה לא צלח. כרגע אנחנו נמצאים בנקודה שבה כבר אין ברירה. קיבלנו בקבינט האחרון החלטה על סגר הרמטי ולצערי בממשלה הוכנסו המון סייגים שחוררו אותו".

שר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ הצהיר כי הוא מתנגד להגבלות נוספות. לדבריו, "אסור לשנות את ההחלטה שנתקבלה לפני מספר ימים. אם נצא שוב בהחלטות חדשות, ניצור בלבול. מקומות עבודה נערכו להגבלות האלה, והגבלות נוספות ייצרו כאוס". פרץ אמר כי הממשלה צריכה לקיים דיון לאחר שבועיים של סגר כדי לבחון את התוצאות ואז להכריע.

התכנית לתגבור מערכת הבריאות

שר האוצר ישראל כץ הביע התנגדות לצמצום פעילות המגזר הפרטי. כץ סיכם היום עם נתניהו על הכנת תכנית שתותיר את המגזר העסקי הפרטי פתוח בתקופת הסגר, תוך הקפדה מלאה על התו הסגול. התכנית תוצג בפני ראש הממשלה ותועלה לדיון בקבינט הקורונה.

בנוסף, גמזו מציג לקבינט תכנית לתגבור מערכת הבריאות בעקבות המשך העלייה בתחלואה. בין המלצותיו: גיוס אחים ואחיות מוסמכים שהוכשרו ב-2020, גיוס סטודנטים לרפואה משנה ה' וסטודנטים לסיעוד משנה ג' ובחינת שילוב צוותים מבתי החולים הפרטיים.

ממונה הקורונה אף ממליץ על פנייה למנהלי בתי החולים לדחיית פרישה של רופאים ואחיות ומקצועות נוספים, גיוס אחיות טיפול נמרץ מצה"ל, גיוס פנסיונרים בשיתוף עם ההסתדרות הרפואית ותגבור באמצעות פרמדיקים במרכזים לרפואה דחופה בבתי החולים.

המלצות גמזו לתגבור מערכת הבריאות

  • גיוס אחים ואחיות מוסמכים שהוכשרו ב-2020
  • גיוס סטודנטים לרפואה משנה ה' וסטודנטים לסיעוד משנה ג'
  • בחינת שילוב צוותים מבתי החולים הפרטיים
  • פנייה למנהלי בתי החולים לדחיית פרישה של רופאים ואחיות ומקצועות נוספים
  • גיוס אחיות טיפול נמרץ מצה"ל
  • גיוס פנסיונרים בשיתוף עם ההסתדרות הרפואית
  • תגבור באמצעות פרמדיקים במרכזים לרפואה דחופה בבתי החולים

היועץ המשפטי של משרד הבריאות, עו"ד אורי שוורץ, אמר בישיבת קבינט הקורונה כי כדי לקדם את העברת הצוותים הרפואיים של בתי החולים הפרטיים לעבודה בבתי החולים הציבוריים כדי להתמודד עם העומסים ועם השחיקה של הצוותים הרפואיים צריך לקדם חוק. נתניהו אמר בתגובה כי כנראה אין מנוס מביצוע מהלך כזה.

לצד האפשרות להחמיר את הסגר, הבהיר גמזו כי הציבור נענה להנחיות. לדבריו, ניכר כי בימי החג חלה היענות גבוהה מאוד להגבלות ההתקהלות והתנועה, למעט מקרים חריגים ובודדים וסגירת העסקים מבוצעות היטב.

באשר למתווה בתי הכנסת, לפי ממונה הקורונה ניכר כי במרבית המקומות נעשה מאמץ לעמוד בהנחיות. לצד זאת, התקיימה שורת הפרות בקהילות השונות. כמו כן, לא נרשמו הפרות בהיקפים משמעותיים במקומות העבודה.

ביממה האחרונה: 1,974 דוחות למפרי תקנות הקורונה

על פי המשטרה, ביממה האחרונה חולקו 1,974 דוחות בגין ההפרות תקנות הקורונה. מרבית הדוחות - 1,035 - ניתנו על יציאה ממקום המגורים לפעולה או למטרה שאינה מותרת, 851 דוחות נוספים בגין אי-עטיית מסיכה במרחב הציבורי ו-32 דוחות בגין הפרת חובת הבידוד.

גשר ההלכה, ראש השנה תשפ"א, 20 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
רוב הציבור מציית להנחיות. מחסום בגשר ההלכה בתל אביב/ראובן קסטרו

קבינט הקורונה דן באפשרות של הידוק מגבלות הקורונה, רק חמישה ימים מאז תחילת הסגר הכללי שהושת על המדינה. הדיון מתכנס ברקע ההתרופפות בשמירה על הנחיות הסגר בקרב הציבור, ובצל האזהרות מפני זינוק במספר החולים שימותו מהנגיף.

ההגבלות במהלך הסגר

  • אסורה תנועת אנשים למרחק של יותר מקילומטר ממקום המגורים
  • חל איסור על שהייה בבית מגורים של אדם אחר
  • איסור על שהייה בחוף ים, למעט פעילות ספורט מותרת
  • איסור התקהלות - עד 10 אנשים במבנה ו-20 בשטח פתוח
  • עד 3 אנשים ברכב, למעט אנשים הגרים יחד
  • איסור על פתיחת עסקים ומקומות הפתוחים לציבור וקבלת קהל במקומות עבודה
  • תפילות בשטח פתוח בקבוצות קבועות של עד 20 אנשים
  • תפילות במבנה בקבוצות קבועות של עד 10 או 25 אנשים, לפי דירוג התחלואה ביישוב
  • עד 10 עובדים או 50% מכוח האדם בו זמנית במגזר הציבור
  • עד 50 נוסעים באוטובוס מפרקי, 32 באוטובוס עירוני ו-30 בבינעירוני
  • עד 50% מתפוסת הנוסעים האפשרית בכל כלי תחבורה ציבורי אחר, כולל ברכבת

במסגרת הסגר, שיימשך שלושה שבועות, אסורה תנועת אנשים למרחק של יותר מקילומטר ממקום המגורים, למעט חריגות במקרים מסוימים, בהם הגעה של עובד או חייל למקום עבודתו, הצטיידות בתרופות ובמזון, סיוע לאדם בעל קושי או מצוקה, טיפול רפואי והפגנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    8
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully