וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרוטו: "אדם יכול להיבדק במעבדה אחת ולצאת חיובי - ובאחרת לצאת שלילי"

עודכן לאחרונה: 22.9.2020 / 14:15

בדיון בוועדת הקורונה בנושא היערכות מערכת הבריאות ליום שאחרי הסגר הועלתה סוגיית רגישות הבדיקות. המשנה למנכ"ל משרד הבריאות הסביר כי "לכל מעבדה יכולה לצאת תוצאה אחרת", בעוד היו"ר התריעה מפני ההשפעה על המשק. היעד המתגבש ליציאה מהסגר - 7% חיוביים מתוך הבדיקות

בווידאו: גרוטו על הסטנדרט לבדיקות קורונה/צילום: ערוץ כנסת

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו אמר היום (שלישי) בדיון בוועדת הקורונה כי "לכל מעבדה יכולה לצאת תוצאה אחרת, אדם יכול להיבדק במעבדה אחת ולצאת חיובי ובמעבדה אחרת לצאת שלילי". זאת בעקבות דבריה של יו"ר הוועדה ח"כ יפעת שאשא-ביטון, לפיהם מתקבלות תלונות רבות לגבי רגישות הבדיקות והשפעתן על המשק.

"אנחנו מקבלים הרבה פניות של רגישות הבדיקות. אנשים מקבלים חיובי גבולי ויום לאחר מכן שלילי - זה משפיע על המשק ונוצר אפקט דומינו", אמרה שאשא-ביטון. "השאלה אם משרד הבריאות מתכוון לטפל בזה בשלושה שבועות האלו".

גרוטו השיב כי "אם התוצאה חיובית זה אומר שהאדם נשא קורונה. חיובי גבולי יכול להיות בשני מצבים: בשלב העלייה, שהוא השלב האקטיבי ביותר במחלה, או בסוף המחלה כשמתחילה ירידה. אני חושב שבמצב שאנחנו נמצאים אסור לנו לפספס אפילו את החיובים הגבוליים".

אתמר גרוטו ועדת החוקה בדיון לאישור תקנות הסגר, 17 בספטמבר 2020. דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
"אסור לנו לפספס אפילו את החיוביים גבוליים". גרוטו/אתר רשמי, דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

הוועדה התכנסה לדיון בנושא היערכות מערכת הבריאות ליום שאחרי הסגר. מנתוני משרד הבריאות עולה כי אתמול התקבלו תוצאות עבור 33,119 בדיקות, כשאחוז החיוביים לנגיף הוא 11.6%. במהלך הדיון הסביר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות כי היעד המתגבש ליציאה מהסגר הוא 7% חיוביים מתוך כלל הבדיקות.

"היציאה הכוללת מתייחסת לשלושה מרכיבים", פירט גרוטו. "הראשון הוא מרכיב הרמזור וכולל החזרה הדרגתית למודל הרמזור בצורה מדורגת; השני הוא מרכיב איתור וקטיעת שרשראות ההדבקה. כרגע אנחנו לא במצב מספיק טוב, אבל מגייסים את פיקוד העורף; המרכיב השלישי הוא התעצמות בתי החולים ופתיחת מחלקות קורונה כדי לטפל בחולים ולהיערך למחלות של החורף".

יו"ר ועדת הקורונה, יפעת שאשא-ביטון במהלך כינוס ועדת הקורונה | תכנית היערכות המערכות ליום שאחרי הסגר 22 בספטמבר 2020. דוברות הכנסת/שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
שאשא-ביטון בוועדת הקורונה, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת/שמוליק גרוסמן

גרוטו התייחס אף לאפשרות קיצור תקופת הבידוד, בעקבות דרישתו של יו"ר ועדת חוץ וביטחון צבי האוזר (דרך ארץ) לקצר את משך הבידוד ביומיים. במשרד האוצר דיווחו לוועדה כי קיצור של הבידוד ביום אחד יפחית בהתאם את אובדן התוצר בישראל בכ-78 מיליון שקלים בחודש, זאת תחת ההנחה שמספר המבודדים יהיה דומה.

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות הביע התנגדות לקיצור תקופת הבידוד לפחות מ-14 ימים. לדבריו, "כל המדינות בעולם שלא שינו כלום במדיניות הבידוד הצליחו להתמודד עם הקורונה כמו טייוואן, יפן ודרום קוריאה. כל קיצור בידוד אפילו ביום, יומיים, שלושה יביאו לכך שייפלטו מהבידוד אנשים שיכולים להדביק".

1,500 מיטות חדשות, תוספת של 375 רופאים

שאשא-ביטון הסבירה כי "אין טעם לצאת מהסגר לאותו המקום בו היינו בכניסה", ותיארה הזדמנות לחיזוק משמעותי של מערכת הבריאות. לדבריה, "הובטחו סכומים ניכרים למערכת - ואנחנו נוודא שהם אכן הועברו, למי ומה נעשה בהם".

לפי משרד הבריאות, עד כה נוספו 375 רופאים, 1,280 אחיות, כ-1,500 מיטות חדשות הפועלות ב-61 מחלקות קורונה. ד"ר ורד עזרא, ראש חטיבת הרפואה במשרד, הוסיפה כי בשל העלייה בכמות המאושפזים ישנה חובה לפתוח מחלקות קורונה נוספות בבתי החולים. אבי בן זקן, מנהל מרכז השליטה במשרד, הדגיש את הצורך בחיזוק המערכת וציין את התכנון להקמת שני בתי חולים חדשים בבאר שבע ובקריית אתא.

מחלקת קורונה בביה"ח איכילוב, ת"א 15 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
מחלקת קורונה בבית החולים איכילוב/ראובן קסטרו

"עד היום נוספו כאלף מיטות ייעודיות לקורונה, והוסבו כ-6,000 (האלף מתוכן)", אמרה מירי כהן, מנהלת קשרי ממשל ותכניות לאומיות במשרד הבריאות. "אושרו עוד 4,000 וסך הכול בבתי חולים יהיו 10,000 מיטות מותאמות לקורונה. בבתי חולים גריאטריים הוכשרו 1,100 מיטות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully