וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפים הפגינו נגד נתניהו בי-ם: "ישמעו אותנו למרות הסגר"

המחאות נגד השחיתות השלטונית החלו עם צאת החג, כשבמוקד ההפגנה השבועית בבלפור. זאת חרף ההגבלות ולפני אישור המתווה לקיום הפגנות שפורסם. 11 מפגינים נעצרו ועוכבו בי-ם בגין הפרת הסדר הציבורי. מאות הפגינו בקיסריה. המארגנים: "נתנהל תוך הקפדה יתרה על ההנחיות"

בווידאו: אלפים הפגינו סמוך למעון רה"מ בי-ם/צילום: רוני כנפו, רויטרס, AP, עריכה: איתי עמרם

11 מפגינים נעצרו ועוכבו הלילה (שני) במהלך המחאה נגד השחיתות השלטונית ובנימין נתניהו בירושלים. לדברי המשטרה, המפגינים נעצרו בגין הפרת הסדר הציבורי וכמה בשל תקיפת שוטרים. להפגנה שהתנהלה מוקדם יותר ברחוב בלפור הגיעו אלפי בני אדם עם צאת החג, חלקם בשיירת רכבים מלטרון. הפגנה נוספת נערכת מול ביתו הפרטי של נתניהו בקיסריה.

ההפגנות השבועיות נגד נתניהו התקיימו הפעם תחת מגבלות הסגר הכללי שהוטל במסגרת המאבק בהתפשטות נגיף הקורונה. ביום שישי פרסמו משרדי המשפטים והבריאות בשיתוף המשטרה, מתווה לקיום הפגנות בזמן הסגר במתכונת קפסולות. התקנות אולם טרם אושרו על ידי הממשלה והכנסת, והמשטרה מאפשרת את קיום ההפגנות כרגיל.

בירושלים הציבה המשטרה במקום מחיצות מסרטים וגדרות להפרדה בין מפגינים, כך שיתאפשר להם לקיים את המחאה בקבוצות נפרדות, אך כעבור זמן קצר הן הוסרו. למרות שמתווה הקפסולות לא נאכף במקום, נרשמה אכיפה מוגברת של חובת עטיית מסיכות. בנוסף, המשטרה מסרה כי עיכבה מפגין במתחם "לאחר שהחל לכרוז למפגינים אחרים הנחיות שונות שיאפשרו להם 'לחמוק' מאכיפה נגדם בשל אי עטיית מסיכה".

הפגנה נגד בנימין נתניהו והשחיתות השלטונית סמוך למעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים. 20 בספטמבר 2020. קריים מיניסטר, אתר רשמי
ללא קפסולות, מפגינים בכיכר פריז, בערב/אתר רשמי, קריים מיניסטר

בתום ההפגנה אמר ראש אגף מבצעים במשטרה במחוז ירושלים, אלון חלפון, כי המפגינים התנגדו למאמצי המשטרה לאכוף את תקנות הקורונה. "תוך כדי ההפגנה, לאחר שהנחנו גדרות עם סרטי סימון כדי לאפשר למחות בקפסולות, מיד עם ההתכנסות הדבר הזה הופר. אנשים נצמדו. ביצענו אכיפה כנגד עטיית מסיכות, המון אנשים היו ללא מסיכות ומרחק וביצענו אכיפה". על העצורים אמר כי "יותר מעשרה עצורים בגין תקיפת שוטרים, אחד התיז גז. היה גם בחור ששידל להסיר מסיכות. לציבור שמוחה יש השפעה ישירה על איך תסתיים המחאה. היא יכולה להסתיים בצורה סדורה או להסתיים בפיזור שלנו כמו שקורה למי שיאתגר אותנו ויפר את הסדר".

הפגנה מול מעון ראש הממשלה נתניהו בבלפור, ירושלים, ראש השנה תשפ"א, 20 בספטמבר 2020. יהונתן ולצר, TPS
המחיצות הוסרו כעבור זמן קצר. ההפגנה בירושלים, הערב/TPS, יהונתן ולצר
חסימות לקראת ההפגנה מול מעון ראש הממשלה נתניהו בבלפור, ירושלים, ראש השנה תשפ"א, 20 בספטמבר 2020. מאיה הורודניצ'אנו
מחיצות שהציבה המשטרה בכיכר פריז בירושלים, הערב/מאיה הורודניצ'אנו

במהלך ההפגנה המרכזית בבירה אירוע חריג, כשכלי רכב נסע במהירות לכיוון המפגינים, ובלם ברגע האחרון. השוטרים עצרו את המכונית וחבלן החל בבדיקתה. מפגינה שהייתה במקום סיפרה כי "ישבנו כאן שלושה אנשים על כיסאות ואני מולם על הכביש. פתאום ראיתי את האוטו מחליק, ואז נתתי צעקה 'דורסים אותנו'".

לדברי סגן ניצב חלפון, "הגיע רכב, הבחור נעצר והוא בחקירה. לראיה הגידור מנע המשך נסיעה שלו וחלילה פגיעה בנפש".

המשטרה מסרה כי "כוחות שפועלים על רחוב קינג גורג' עצרו חשוד שהגיע במהירות עם רכב לכיוון מחסומי המשטרה והיווה סכנה למפגינים והשוטרים". בעקבות זאת, כך נמסר, נהג הרכב נעצר והועבר לחקירת המשטרה.

סמוך לשעה 9:30, החלו השוטרים, כמדי שבוע, לכרוז למפגינים להפסיק את השימוש במשרוקיות, תופים וצופרי אוויר. זאת, "בהתאם להחלטת בגץ".

כלי רכב שנעצר לאחר שדהר במהירות מחשידה לעבר מפגינים בירושלים. 20 בספטמבר 2020. מאיה הורודניצ'אנו
כלי הרכב שנעצר בירושלים, הערב/מאיה הורודניצ'אנו
הפגנה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו והשחיתות השלטונית בירושלים. 20 בספטמבר 2020. תצפית TPS
"על חומותייך הפקדתי שומרות". ההפגנה בירושלים, הערב/תצפית TPS

בקיסריה, מאות בני אדם פקדו את ההפגנה השבועית מול ביתו הפרטי של נתניהו. "חשבו שיסגרו אותנו ולא ישמעו אותנו. אנחנו פה כדי להגיד שאנחנו פה ונמשיך להיות פה עד שהנאשם ייתפטר", אמר אחד המשתתפים.

יו"ר התנועה לאיכות השלטון, עו"ד אליעד שרגא, נשא דברים בהפגנה והתייחס גם למותה של שופטת בית המשפט העליון בארצות הברית, רות ביידר גינסבורג. "הלכה לעולמה השופטת רות גינסבורג ואפשר ללמוד ממנה מהי נחישות, והקהל כאן נחוש לא פחות ממנה" אמר. "שגם אם אתה במיעוט אתה עדיין צודק, שצריך להאמין בצדקת הדרך ושצריך להמשיך ולהחזיק בלפיד החירות".

עם צאת החג, פקדו מפגינים מתנועת "הדגלים השחורים" את הגשרים והמחלפים ברחבי הארץ. בארגון טענו כי הסגר נובע מהעיסוק של נתניהו במשפט נגדו. "מדינת ישראל נמצאת בסגר שיש לו סיבה אחת: נאשם בפלילים שעסוק מבוקר עד ערב במשפטו הקרב", נמסר בהודעת התנועה. "המחדלים של הממשלה הזאת עומדים בשורה אחת עם מחדלי מלחמת יום הכיפורים- רק שפה הם נעשים בכוונת מכוון".

הפגנה מול ביתו של ראש הממשלה נתניהו, קיסריה, ראש השנה תשפ"א, 20 בספטמבר 2020. יואב איתיאל
"נמשיך להיות פה עד שהנאשם יתפטר". מפגינים בקיסריה, הערב/יואב איתיאל
הפגנה מול ביתו של ראש הממשלה נתניהו, קיסריה, ראש השנה תשפ"א, 20 בספטמבר 2020. יואב איתיאל
"האזרח הפשוט נקנס". קיסריה, הערב/יואב איתיאל

בתנועה טענו כי "במקום לדאוג לעם ישראל, נתניהו יוצר מצוקה אצל האזרחים כדי להחלץ מאימת הדין תוך כדי חליבה של הקופה הציבורית עם הטבות מס וטיסות פאר", וכן הוסיפו כי הם "קוראים לבית ישראל לצאת ולהפגין כל יום נגד הנאשם מספר אחת".

לקראת צאת החג, קראו בארגוני המחאה לציבור להגיע בהמוניו להפגנות כמדי שבוע, והבהירו כי יקיימו אותן בתוך הקפדה על ההנחיות ובהתאם למתווה שפורסם, בין אם ייאכף ובין אם לא.

"השבוע במיוחד נרשמת היענות גבוהה, וההסעות מכל רחביי הארץ מלאות עד אפס מקום. שיירת ענק של רכבים תעלה יחד מלטרון החל מהשעה 18:00", נמסר מתנועת "קריים מיניסטר". בהודעת הארגון נכתב כי "ההפגנה תתנהל תוך הקפדה יתרה על ההנחיות, למרות הודעת המשטרה שלא תאכוף מחר את מתווה ההפגנות החדש".

הפגנה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו והשחיתות השלטונית בירושלים. 20 בספטמבר 2020. תצפית TPS
"מנותקים נמאסתם". מפגינה בירושלים, הערב/תצפית TPS
פקקים בדרך להפגנה מול מעון ראש הממשלה בבלפור, ירושלים, 20 בספטמבר 2020. עומר דגן, אתר רשמי
פקקים בדרך לירושלים, הערב/אתר רשמי, עומר דגן
מפגינים מסמנים מקומות עמידה לשמירת מרחק לקראת ההפגנה השבועית נגד נתניהו והשחיתות השלטונית בירושלים, סמוך למעון ראש הממשלה ברחוב בלפור. 20 בספטמבר 2020. ללא, אתר רשמי
מארגני ההפגנה בי-ם מסמנים מקומות לשמירת מרחק, היום/אתר רשמי, ללא

המארגנים אף דרשו מהמשטרה להגדיל את השטח המוקצה למפגינים על ידי ריווח המרחק בין המחסומים שמוצבים מסביב למתחם. "אנו מקווים שהמשטרה שדחסה אותנו עד כה כסרדינים - תואיל להשיג לאחור ורחוק את מחסומיה ולאפשר לנו להתפרש".

גם בתנועת "אין מצב" קראו למפגינים להגיע לירושלים ולשמור על ההנחיות. "משך המחאה בימי הסגר היא חשובה ביותר", נמסר. "אנא בואו הערב לבלפור עטויים במסכה ושמרו על הריחוק החברתי. זה המקום לחזור ולציין כי הנתונים הראו שבהפגנות שהתקיימו באויר הפתוח לא היו נדבקים".

מחאת הדגלים השחורים- גשר חנה, 20 בספטמבר 2020. מחאת הדגלים השחורים, אתר רשמי
"קוראים לבית ישראל לצאת ולהפגין כל יום". גשר חנה, היום/אתר רשמי, מחאת הדגלים השחורים
מחאת הדגלים השחורים- תקיעת שופר בגשר קק"ל,  20 בספטמבר 2020. מחאת הדגלים השחורים, אתר רשמי
תקיעת שופר במסגרת המחאה בגשר קק"ל, הערב/אתר רשמי, מחאת הדגלים השחורים

בתנועת הצעירים "קומי ישראל" הצטרפו לקריאה להמשיך במחאה ולא להירתע. "מתנהל בתקשורת קמפיין אגרסיבי, מתוזמן ומתוזמר כנגד המחאה שלנו", נכתב. "ברשתות החברתיות מופעלים אלפי בוטים ופייק פרופילים עם דפי מסרים בהתקפה משולחת רסן, הסתה פרועה וקריאות לרצח של מפגינים".

בתנועה הוסיפו כי ההפגנות אינן מהוות מוקד הדבקה, וכי טענה זו נועדה לפגוע בלגיטימיות של המחאה. "יש אפס הדבקות בהפגנות. מנגד יש ניסיון פוליטי ציני להלביש את הקורונה על ההפגנות על מנת לעשות דה לגטימציה למחאה הכי צודקת — זה לא יצלח להם", נמסר.

עוד הוסיפו, כי "הניסיון הפתטי לעשות דה לגטימציה למחאה שלנו נועד להסיט את סדר היום הציבורי מהתנהלות כושלת ורשלנית של הממשלה הזו שהביאה עלינו קטסטרופה חברתית, בריאותית וכלכלית. שימו מסכות, שמרו על הנחיות משרד הבריאות, וצאו להפגין".

על פי ההנחיות שפורסמו, המפגינים יחוייבו להתחלק לקבוצות של 20 אנשים תוך שמירה על "מרחק סביר" בין הקבוצות וכן מרחק של שני מטרים בין מפגין למפגין. כמו כן, המשתתפים חוייבו בעטיית מסיכות ועל מארגני ההפגנות הוטל למנות סדרנים שיאכפו את שמירת הכללים.

המתווה לקיום הפגנות בסגר

  • חלוקה לקבוצות של 20 איש תוך שמירה על מרחק סביר בין קבוצה לקבוצה
  • חובת עטיית מסיכות
  • שמירה על מרחק של שני מטרים בין מפגין למפגין
  • מינוי סדרנים שיאכפו את כללי הריחוק החברתי
מחאת הדגלים השחורים- גשר סינמטק ירושלים, 20 בספטמבר 2020. מחאת הדגלים השחורים, אתר רשמי
גשר הסינמטק, היום/אתר רשמי, מחאת הדגלים השחורים

ב"קריים מיניסטר" הוסיפו כי "ההפגנות הן נשמת אפה של דמוקרטיה. יש לכולנו רקורד פנטסטי בשמירה על בריאותהמפגינים מדי שבוע ואין בדל של תחלואה". עוד מסרו, כי "ההמונים יגיעו מחר לבלפור להבהיר לנאשם שהוא האחראי הבלעדי לכישלון הקולוסאלי ולסגר הפוליטי שלא יוריד את התחלואה ויהרוס את הכלכלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully