וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוטר שהרג ב-2014 נער שחור, שמותו עורר מחאה בארה"ב, לא יעמוד לדין

31.7.2020 / 11:14

החלטת התובע של סנט לואיס היא הפעם השלישית שמתקבלת החלטה שלא להגיש אישומים נגד השוטר הלבן דארן ווילסון, בעקבות התקרית בה נורה למוות מייקל בראון, שהציתה מחאה נרחבת. למרות ההחלטה, הוא הדגיש: "החקירה שלנו לא מנקה את השוטר מאשמה"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

התביעה בסנט לואיס הודיעה אמש (חמישי) כי לא תגיש כתב אישום נגד שוטר לשעבר שירה למוות במייקל בראון, צעיר שחור בן 18, בפרגוסון בשנת 2014. ההחלטה הדרמטית עשויה לפתוח מחדש פצעים ישנים, ברקע השיח הציבורי המתוח בארצות הברית על אי-צדק בענייני גזע ואלימות משטרתית כלפי שחורים ומיעוטים.

ההחלטה של התובע ווסלי בל היא הפעם השלישית שלא להגיש אישומים נגד השוטר הלבן דארן ווילסון מאז פרוץ הפרשה. בנובמבר 2014 סירב חבר מושבעים בסנט לואיס להאשים את וויסלון, ומשרד המשפטים האמריקני קיבל החלטה דומה במרץ 2015.

פעילי זכויות אזרח והוריו של בראון קיוו שבל, התובע הראשי השחור הראשון בתולדות המחוז שנכנס לתפקידו בינואר 2019, יחליט אחרת.

משפחתו של מייקל בראון שנורה למוות ב-2014 בפרגוסון בידי השוטר הלבן דארן ווילסון, באזכרה לזכרו ב-2018. אי-פי, AP
אירוע שהפך לסמל. משפחתו של בראון באירוע לזכרו, 2018/AP, אי-פי

בקול קודר, בל אמר במסיבת עיתונאים כי לבו יוצא אל ההורים של בראון. "אני יודע שזאת לא התוצאה שהם קיוו לה ושהכאב שלהם ימשיך לעד", אמר. בעוד הוא תיאר את ההצהרה כי "אחד הדברים המורכבים ביותר שנאלצתי לעשות", בל אמר כי משרדו ערך בדיקה שנמשכה כחמישה חודשים, של העדויות, הבדיקות הפורנזיות ושל ראיות נוספות מהזירה.

"השאלה עבור המשרד הייתה פשוטה: האם אנחנו יכולים להוכיח מעל לכל ספק סביר שכשדארן ווילסון ירה במייקל בראון הוא ביצע רצח או הריגה לפי חוקי מדינת מיזורי? בתום חקירה עצמאית וחקירה מעמיקה של הראיות, אנחנו לא יכולים להוכיח זאת", הוא אמר. עם זאת, הוא הדגיש: "החקירה שלנו לא מנקה את דארן ווילסון".

פרקליטו של ווילסון, ג'ים טווי, אמר כי ברור לאחר שלוש חקירות שהוא לא עשה שום דבר רע. "לכולנו הייתה את אותה המסקנה: לא היה שום פשע", אמר. "אני רק מקווה שכולם יוכלו לסגור את המעגל, בפרט משפחת בראון", הוא הוסיף.

עוד בוואלה!

אקדח צעצוע, שטר מזויף: עבור שחורים בארה"ב, כל עבירה עשויה להיגמר במוות

לכתבה המלאה

"המערכת בנויה להגן על שוטרים"

הירי בבראון הצית חודשים של מהומות בפרגוסון והפך את הפרבר של סנט לואיס לסמל של השיח הציבורי בארצות הברית בנוגע לטיפול המשטרתי במיעוטים. המחאה בפרגוסון סייעה לבסס את תנועת "בלק לייבס מטר", שקמה אחרי שטרייבון מרטין, נער שחור בן 17, נורה למוות על ידי מתנדב המשמר אזרחי בפלורידה ב-2012.

הנושא התעורר מחדש בעוצמה מאז הרג ג'ורג' פלויד במינאפוליס בחודש מאי האחרון, אז דחק עליו שוטר לבן ברך למשך כמעט שמונה דקות, בעוד הוא אזוק ושוכב על הרצפה. בפרגוסון, כמו בערים אחרות בעולם, פרצה מחאה בעקבות המקרה.

"זהו זמן עבורנו כדי להתייחד עם חייו של מייקל, לתמוך במשפחתו ולהוקיר תנועת שינוי שלעולם תהיה קשורה בשמו", אמר בל.

תושבים מחוץ לתחנת המשטרה בפרגוסון. רויטרס
אירוע שביסס את תנועת "בלאק לייבס מטר". מפגינים מחוץ לתחנת המשטרה בפרגוסון, 2014/רויטרס

בריטני פקנט קנינגהאם, מפגינה בפרגוסון ומחנכת שהפכה לקול מוכר בתנועת "בלק לייבס מטר", אמר שהיא כואבת את העובדה "שישנו עדיין פצע פעור" למשפחתו של בראון. היא אמרה שהיא יודעעת שהמערכת חייבת להשתנות. "אני לא מאוכזבת - נמאס לי ואני מחוייבת מתמיד, אם לומר את האמת".

הכומר דריל גריי, פעיל בולט בסנט לואיס, הסכים שהמערכת אשמה, לא החקירה של בל. "מה שיצא מכך זו הכרה שהמערכת מכוונת כדי להגן על שוטרים. אנחנו עכשיו צריכים להתחיל להתייחס לחקיקה שהמשטרה מסתתרת מאחוריה", אמר.

בל - שהתמודד למשרה כרפורמיסט שהבטיח לשים קץ לתשלומי ערבות לעצורים לא אלימים ולהרחיב תכניות המאפשרות לנאשמים להימנע מריצוי מאסר - לא עמד בפני מגבלות לאורך הבחינה המחודשת של מותו של בראון. ווילסון מעולם לא הועמד לדין, כך שלא היה צורך להתמודד עם הכרעה קודמת בנושא. כמו כן, אין מגבלת התיישנות על אישומים ברצח.

הגופה נותרה ברחוב במשך ארבע שעות

לקראת סיום מסיבת העיתונאים, פעיל שטען כי הוא חבר של אביו של בראון, התפרץ בכעס. "זה נגמר! כהונה אחת", צעק טוני ראסל, תושב סנט לואיס בן 36, לעבר התובע. שוטרים ליוו אותו אל מחוץ לחדר. ראסל אמר אחר כך לסוכנות אי-פי כי הוא בדיוק שוחח עם אביו של בראון. "הוא פגוע, והוא לא מקבל את זה", סיפר.

הירי התרחש לאחר שווילסון אמר לבראון ולחבר נוסף שהיה עמו להסתלק מהרחוב שבו הם הלכו. מאבק פיזי התקיים בין השניים, שהסתיים בירי הקטלני. ווילסון טען שבראון, שלא היה חמוש, התקרב אליו באופן מאיים, והכריח אותו להגן על עצמו. גופתו של בראון נותרה ברחוב למשך ארבע שעות, דבר שהכעיס את משפחתו ותושבי האזור.

השוטר דארן וילסון שלא יעמוד לדין בגין הירי למוות בנער מייקל בראון. רויטרס
כבר לא בתפקיד. השוטר דארן ווילסון/רויטרס

קודמו של בל, בוב מק'קולוך ששימש בתפקיד שנים רבות, הואשם על ידי מבקריו שהוביל את חבר המושבעים להחלטה שלא להאשים את ווילסון - טענה שהוא דחה באופן נחרץ. ווילסון התפטר ימים ספורים לאחר ההחלטה של חבר המושבעים שלא להאשים אותו. משרד המשפטי סירב אף הוא להגיש אישומים נגד ווילסון, אך במקביל הוציא דוח חריף שהצביע על אפליה גזעית במשטרת פרגוסון ובבתי המשפט במקום.

בל, חבר מועצת פרגוסון לשעבר, הצליח לנצח את מק'קולוך בפריימריז הדמוקרטיים ב-2018, ורץ ללא מתחרים בנובמבר אותה השנה. בל, שכמו מק'קולוך הוא בנו של שוטר בעצמו, הקים יחידה מיוחדת כדי לבחון מקרים שמעורב בם יהי של שוטרים, כמו זו שאירעה בפרגוסון, כמו גם מקרים של הרשעות שווא אפשריות.

אמו של בראון, לזלי מק'ספאדן, ביקשה מהמושל הרפובליקני מייק פרסון לפתוח מחדש את החקירה נגד ווילסון בשנת 2018, אך משרד המושל השיב שאין לו סמכות חוקית למנות תובע מיוחד שיחקור את הפרשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully