וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אקדח צעצוע, שטר מזויף: עבור שחורים בארה"ב, כל עבירה עשויה להיגמר במוות

16.6.2020 / 16:15

חציית כביש לא חוקית, אי-איתות לפני מעבר נתיב וכניסה ללא אישור לאתר בנייה - על עבירות שוליות אלו ואחרות שילמו שחורים רבים באמריקה בחייהם. אחרי ההרג של פלויד, ששילם 20 דולר מזויפים, רבים מנסים לשנות המשוואה העצובה, שלפיה חיי שחורים שווים פחות מאלו של לבנים

רויטרס

עבור טמיר רייס בן ה-12, זה היה בסך הכול בשל אקדח צעצוע. עבור אריק גרנר, זה היה בחשד שהוא מכר סיגריות בניגוד לחוק. עבור מייק בראון, סנדרה בלנד ואחמאוד ארברי, היו אלו עבירות קלות ביותר כמו חציית כביש לא חוקית, אי-איתות לפני מעבר נתיב וכניסה ללא אישור לאתר בנייה.

ועבור ג'ורג' פלויד, היה זה חשד שהוא השתמש בשטר מזויף של 20 דולר במכולת. בזמן שנעצר ב-25 במאי, פלויד אמר שוב ושוב "אני לא יכול לנשום", בזמן ששוטר לבן ממיניאפוליס הצמיד את ברכו לצווארו במשך כמעט תשע דקות.

"ג'ורג' לא פגע באף אחד באותו היום", אמר אחיו, פילוניז, במהלך עדותו בפני הקונגרס בשבוע שעבר על מדיניות שיטור ואחריות אכיפת החוק. "לא הגיע לו למות על 20 דולר. אני שואל אתכם, זה מה שחייהם של שחורים שווים?".

ג'ורג' פלויד במהלך המעצר, 25 במאי 2020. -, אתר רשמי
צילום מתוך תיעוד החנק של ג'ורג' פלויד/אתר רשמי, -

יש מי שעבורו 20 דולר הם כסף קטן, אך בני משפחתו וחבריו של פלויד מיוסטון, אמרו כי חייו היו שווים יותר מזה, במהלך טקסי הזיכרון וההלוויה שנערכו לו בשלוש מדינות בארצות הברית.

במותו, פלויד בן ה-46 יצר רגע משמעותי, יש שיגידו חסר תקדים, במאבק הלאומי נגד הגזענות ואי-השוויון הממוסדים.

במינסוטה, ברחבי ארצות הברית ובעולם, הזעם תורגם למעשים עם התעצמות ההפגנות, מתוך הבנה ששחורים מתים בפעילויות כל כך שגרתיות, בנסיבות שבהן הזכויות שלהן מופרות, החירות שלהם נשללת ולחיים שלהם אין ערך וכשיש להם סיכוי גדול בהרבה להיהרג בידי המשטרה מאשר לאזרחים לבנים.

"מה שמתברר בימים אלו זה מה שהשחורים תמיד ידוע - באיזו מהירות אנחנו יכולים להיהרג בידי רשויות אכיפת החוק, על הדברים הטריוויאליים ביותר", אמרה צ'לסי פולר, דוברת Movement for Black Lives, קואליציה לאומית של יותר מ-150 ארגוני שטח הפועלים למען זכויות השחורים. "זה ברור כשמש לכולם, כולל ללבנים, וכולנו צריכים להבין שהפתרון לבעיה המושרשת הזו אינו קל או מהיר, אבל הוא דחוף והכרחי", אמרה בהצהרה.

הירי בילד השחור טמיר רייס – קליבלנד, אוהיו, נובמבר 2014. AP
הפגנה בעקבות מותו של טמיר רייס בקליבלנד/AP

חלק מאלו המחפשים שינוי מאמינים שהתיקון מתחיל ברפורמות בתוך שורות המשטרה ומערכת המשפט בארצות הברית. אחרים מעדיפים בחינה מעמיקה יותר כדי להתמודד עם ההנחות בנות מאות השנים שלפיהן חייהם של שחורים שווים הרבה פחות בהשוואה לזכויות, לחירות, לחיים ולרכוש של הרוב הלבן באמריקה.

"חיי אדם (לא שווים) 20 דולר", נכתב על שלט מחאה במהלך עצרת שהתקיימה בשבוע שעבר בבירת מינסוטה, סנט פול.

שבוע לאחר מותו של פלויד, מיסקי ניור, פעיל מהארגון המקומי "בלאק ויז'ן קולקטיב", ביקר באזור החנות "קאפ פודס", שאחד מעובדיה התקשר למשטרה כדי לדווח על אדם שהשתמש בשטר מזויף של 20 דולר כדי לרכוש סיגריות.

הצומת הפך לאתר זיכרון מאולתר, עם פרחים, בובות, נרות, יצירות אומנות ושלטי מחאה סביב המקום שבו פלויד נשם את נשימותיו האחרונות. אחיו הצעיר, טרנס, עמד שם בתחילת החודש וקרא להרגעת הרוחות אחרי מעשי ביזה וונגליזם ברחבי ארצות הברית.

"הנסיבות סביב מותו של פלויד הן הסיבה שבגללה אנחנו צריכים לשוחח על השנאה לשחורים", אמר נור, שגר כמה רחובות מהמכולת. לדבריו, המעצר החל אחרי "שבעלי חנות בשכונה עם רוב שחור החליט ש-20 דולר מזויפים הם מספיקים כדי לקרוא למשטרה".

עם זאת, ג'מאר נלסון, דובר של החנות, אמר כי חשוב להבין מי אחראי להרג של פלויד.
"אנחנו, כקהילה, נעשה שירות רע אם נמשיך להתמקד בשיחה ולא ליחס המחפיר של השוטריםלחיי אדם של גברים שחורים וחומים", אמר.

כשהוא מהדהד את המסר הזה, אחד הבעלים של החנות, מחמוד "מייק" אבומילאה, השתתף בטקס הזיכרון של פלויד כשהוא לובש חולצה עם הכיתוב "אנחנו לא יכולים לנשום".

פילוניס ג'ורג', אח של ג'ורג' פלויד, במהלך מתן עדות בפני הוועדה המשפטית של בית הנבחרים בוושינגטון ארה"ב - 10 ביוני 2020. AP
מותו יצר רגע משמעותי. אחיו של ג'ורג' פלויד במתן העדות בפני הוועדה המשפטית/AP

מחקרים רבים הראו כי יש סיכוי גבוה בהרבה ששוטרים יעצרו שחורים מאשר לבנים, וכמעט סיכוי גבוה פי שלושה לעבור חיפוש. רק כ-13% מהאוכלוסייה הם שחורים, בעוד ש-60% הם לבנים.

על פי מחקר שפורסם באוגוסט 2019 על ידי האקדמיה הלאומית למדעים, שהתבסס על נתונים מ-2013 ועד 2018, הסיכוי של שחורים להיהרג בידי שוטרים גבוה פי 2.5 מלבנים. אצל נשים שחורות, הסיכוי גבוה פי 1.4 מזה אצל נשים לבנות.

"כל כך הרבה חוקים שוליים"

התנועה Movement for Black Lives עומדת מאחורי הדחיפה של קהילות מקומיות להפסקת מימון יחידות המשטרה ברחבי המדינה, והשקעת הכספים באי-השוויון הכלכלי ובשיפור מערכות החינוך והבריאות בקהילות השחורות. מועצת העיר מיניאפוליס אימצה החלטה התומכת במהלך, אך המאמצים גררו אמרות תקיפות מצד הנשיא דונלד טראמפ.

"לא יהיה יבוש של תקציבים, לא יהיה פירוק של המשטרה שלנו", אמר טראמפ בשבוע שעבר, והוסיף שהמשטרה עושה עבודה "נפלאה".

ארתור רייזר, מנהל תכנית לצדק חברתי בארגון R Street שבוושינגטון, אמר כי התגובה להרג של פלויד לא חייבת להיות הפסקת העברת התקציבים למשטרה. במקום זה, אמר רייזר, שארגונו תומך בממשל מצומצם ויעיל, אפשר להעביר שינויים בחוק ובמדיניות שבאופן לא פרופורציונלי מתמקדים בשחורים.

"יש כל כך הרבה חוקים שוליים כך שעלינו לבחון אותם מחדש, ואנחנו צריכים להיפטר מחלקם", אמר רייזר, שצבע עורו לבן והיה בעברו שוטר סיור בוושינגטון ותובע פדרלי בקליפורניה.

לפי החוק של מינסוטה, שימוש בכסף מזויף, העבירה שעלתה לפלויד בחייו, גורר עונש של עד שנת מאסר, או מקסימום חמש שנות מאסר אם מדובר בעבריין סדרתי. לדברי רייזר, אפילו אם הייתה עילה סבירה לחקור את פלויד, החוק אינו דורש "מעצר אינטנסיבי ביותר על המקום".

לדבריו, "אילו הייתי הוא, הם לא היו מניחים שניסתי לעשות משהו רע. הם היו מניחים שזאת סוג של טעות. זה חלק משמעותי שלדעתי עלינו להתמקד בו.

טקס אשכבה לג'ורג' פלויד ביוסטון טקסס, 9 ביוני 2020. אי-פי, AP
סיכוי גבוה פי שלושה לעבור חיפוש. נשים שחורות בטקס האשכבה של פלויד/AP, אי-פי

משפחתו של פלויד פנתה לאו"ם בבקשה שיפעלו בנושא. זאת לפחות הפעם השלישית בשש השנים האחרונות שבה משפחות של שחורים פנו לארגון כדי שיתערב ויעמיד לדין את השוטרים שהרגו את יקיריהם.

במהלך הלווייתו של פלויד בשבוע שעבר, הכומר אל גרין קרא להקים משרד ממשלתי לפיוס, שיעסוק באי-השוויון הממסדי נגד שחורים, ששורשיו בביטול העבדות.

"המדינה הזו לא סגרה את הפערים מאתנו", אמר הכומר השחור. "שרדנו את העבדות, אבל לא השלמנו. שרדנו את ההפרדה, אבל לא השלמנו. במקום הנעלה ביותר, בתפקיד הבכיר ביותר, הגיע הזמן שיהיה מישהו שיקח על עצמו או על עצמה את הפיוס עם האזרחים השחורים בארצות הברית של אמריקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully