וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לייבש את המשטרה": תנועת המחאה שמתפשטת אחרי הרג ג'ורג' פלויד

12.6.2020 / 15:51

הקריאה הפכה לאחת מסיסמאות המחאה נגד שיטור היתר כלפי שחורים בארה"ב. היא מתמקדת בבחינה מחדש של המימון המשטרתי והפניית תקציבים לשירותים קהילתיים, בעוד שטראמפ מנסה לנצל זאת כדי להציג את עצמו כנשיא של "חוק וסדר"

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

המפגינים בארצות הברית דורשים "לייבש את המשטרה" (defund the police) בעקבות ההרג של ג'ורג' פלויד ושל אזרחים שחורים אחרים בידי רשויות אכיפת החוק. הקריאה שלהם הפכה לאחת מסיסמאות המחאה, וכלי המשמש את הנשיא דונלד טראמפ להצגת הדמוקרטים כחלשים במאבק בפשיעה.

עם זאת, משמעות הסיסמה היא לא בהכרח להפסיק את תקצוב יחידות המשטרה לחלוטין. תומכי התנועה אומרים שהיא לא קוראת לחיסול מחלקות המשטרה או הפסקת המימון של סוכנויות אכיפת החוק. לטענתם, הגיעה העת שהמדינה תטפל בבעיות עמוקות באופי השיטור באמריקה ותשקיע יותר במה שהקהילות צריכות, כמו דיור וחינוך.

מחאה לייבש את המשטרה, להפסיק הזרמת כספים למשטרה בבוסטון, 9 ביוני 2020. AP
"לבחון מחדש את סדר העדיפויות שלנו". מפגינים בבוסטון נושאים את שלטי התנועה/AP

על פי נתונים שנאספו על ידי מכון Urban, הממשל והמדינות הוציאו 115 מיליארד דולר על שיטור בשנת 2017.

"מדוע איננו יכולים לבחון כיצד אנחנו מארגנים מחדש את סדר העדיפויות שלנו, כך שאנשים לא יצטרכו להיות ברחובות בזמן מגיפה ארצית?", שאלה אלישיה גרזה, אחת ממייסדות תנועת Black Lives Matter, במהלך ריאיון בתכנית "פגוש את העיתונות" של רשת NBC.

הפעילים מודעים לכך שמדובר בתהליך הדרגתי. הקבוצה MPD150, שמגדירה עצמה כמי ש"פועלת למען מיניאפוליס ללא משטרה", טוענת כי ההתמקדות תהיה יותר ב"העברה אסטרטגית של משאבים, מימון ואחריות הרחק מידי המשטרה לעבר מודלים קהילתיים של ביטחון, תמיכה ומניעה". באתר הקבוצה נכתב כי "האנשים שצריכים להגיב למשברים בקהילה שלנו צריכים להיות אלו שהכי מצוידים להתמודד עם משברים כאלו".

"הזדמנות לחזות מחדש את ביטחון הציבור"

הסנאטור קורי בוקר מניו ג'רזי אמר כי הוא מבין את הרגש והכוונה מאחורי הסיסמה, אך הוא לא ישתמש בה. בריאיון ל"פגוש את העיתונות" ב-NBC אמר הסנאטור הדמוקרטי השחור כי הוא, כמו אמריקנים רבים אחרים, מרגיש כי המדינה סובלת משיטור יתר, וכי "אנו משקיעים במשטרה, מה שלא פותר בעיות אלא מחמיר אותן, בשעה שאנו צריכים לחיות במדינה עם חמלה ויותר אהבה".

חברת הקונגרס קארן בס, יו"ר הסיעה השחורה בבית הנבחרים, אמרה כי התנועה עוסקת בין היתר באופן שבו הכסף מחולק. "אני לא מאמינה שצריך לפרק מחלקות משטרה", אמרה בריאיון ל-CNN. "אבל אני כן חושב שבערים, במדינות, אנחנו צריכים להסתכל על איך אנחנו מוציאים את המשאבים, ולהשקיע יותר בקהילות שלנו. אולי זו הזדמנות לחזות מחדש את ביטחון הציבור".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במהלך דיון עם רשויות החוק בבית הלבן, 8 ביוני 2020. רויטרס
"הדמוקרטים של השמאל הקיצוני השתגעו". טראמפ/רויטרס

קמפיין הבחירות של הנשיא טראמפ רואה בסיסמה זו הזדמנות לדחיפה פוליטית, אך תגובתו זכתה לגינוי רב. "חוק וסדר, לא להכשיל ולבטל את המשטרה. הדמוקרטים של השמאל הקיצוני השתגעו", צייץ הנשיא אתמול.

קמפיין טראמפ לשנת 2016 התבסס על ההבטחה לחוק וסדר. כעת, כשהוא מבקש בחירה מחודשת, הוא מתכנן ככל הנראה להשתמש באותו טיעון - ונראה כי הוא מאמין שהקריאה "לייבש את המשטרה" דווקא תחזק את התומכים בו.

ראש עיריית ניו יורק, ביל דה בלאזיו, אמר ביום ראשון כי תקציבים ומימון יופנו ממשטרת ניו יורק ליוזמות לקידום נוער ושירותים חברתיים, תוך המשך שמירה על העיר. בלוס אנג'לס, ראש העיר אריק גרסטי התחייב לקצץ עד 150 מיליון דולר מהתקצוב המתוכנן למחלקת המשטרה בעיר.

טקס אשכבה לג'ורג' פלויד ביוסטון טקסס, 9 ביוני 2020. אי-פי, AP
אזרחים חולפים על פני ארונו של ג'ורג' פלויד בטקס האשכבה ביוסטון, היום/AP, אי-פי

במיניאפוליס, העיר בה התרחש אירוע ההרג של ג'ורג' פלויד, נשמעו קריאות מרחיקות לכת בהרבה בנוגע לנוכחות המשטרתית בעיר. חבר מועצת העיר, ג'רמיה אליסון, אמר כי עליהם "לעשות חישוב מחדש באופן בו אנו ניגשים לביטחון הציבור ולתגובות החירום".

"אנחנו הולכים לפרק את משטרת מיניאפוליס", כתב אליסון. "וכשנסיים, אנחנו לא פשוט נדביק אותה בחזרה". אולם, הוא לא סיפק הסבר בנוגע לחלופות למחלקת המשטרה בעיר.

רוב חברי מועצת העיר במיניאפוליס אמרו כי הם תומכים בפירוק מחלקת המשטרה בעיר. תשעה מתוך 12 חברי המועצה הופיעו עם פעילים בעצרת בפארק העירוני ביום ראשון אחר הצהריים, והבטיחו לסיים את מדיניות המשטרה כי שהיא מוכרת כיום.

"ברור שמערכת השיטור לא שומרת על הקהילה שלנו", אמרה ליסה בנדר, נשיאת המועצה. "מאמצינו לרפורמה נכשלו נקודה".

מפגינים וכוחות ביטחון מחוץ לבית הלבן, 2 יוני 2020, פלויד, ארצות הברית. רויטרס
מפגינים מול שוטרים במחאה מחוץ לבית הלבן, וושינגטון. שבוע שעבר/רויטרס

פירוק מחלקה שלמה התרחש בעבר. בשנת 2012, עם השתוללות הפשע בקמדן, ניו ג'רזי, פירקה העיר את מחלקת המשטרה שלה, והחליפה אותה בכוח חדש. בעיר קומפטון נעשה דבר דומה בשנת 2000, אז הועברה סמכות השיטור למחוז לוס אנג'לס.

אנשי משטרה ואיגודים הביעו זה מכבר את התנגדותם לקיצוץ בתקציבי המשטרה, בטענה כי הדבר יהפוך את הערים לפחות בטוחות. הליגה להגנת משטרת לוס אנג'לס אמרה כי הקיצוצים יהיו "הדרך המהירה ביותר להפוך את שכונותינו למסוכנות יותר".

עוד אמרו באיגוד כי "קיצוץ בתקציב משטרת לוס אנג'לס פירושו תגובות ארוכות יותר לקריאות חירום או לגיבוי קצינים. חקירות אונס, רצח ותקיפה לא יתקיימו או שייקח זמן רב ליזום אותן או להשלים חומר".
לדבריהם, "נכון לעכשיו, עם התגברות הפשיעה האלימה, מגיפה עולמית ואחרי שבוע של אלימות, הצתות וביזה, 'לייבש' את משטרת לוס אנג'לס הוא הדבר הכי לא אחראי שמישהו יכול להציע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully