וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדותו המצמררת של השוטר שהרג: "הנער השחור נראה כמו השטן"

פרגוסון בלהבות בשל החלטת חבר המושבעים שלא להעמיד לדין את השוטר הלבן דארן ווילסון שירה למוות במייקל בראון. בעדותו סיפר: "הוא היה ענק לעומתי, הוא כמעט חיסל אותי"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: לירון בארי

עדותו של השוטר הלבן מפרגוסון מגוללת בפירוט את המאבק האלים שהסתיים במותו של הנער השחור מייקל בראון. השוטר, דארן ווילסון, סיפר כי הרג את בראון משום שחש סכנה מיידית לחייו כבר מהרגע הראשון שעצר אותו.

"הוא נראה כמו השטן", העיד ווילסון בפני חבר המושבעים, שהחלטתו השנויה במחלוקת שלא להעמידו לדין עוררה לפנות בוקר (שלישי) הפגנות בערים רבות בארה"ב, והעמיקה את המתיחות הגזעית שצפה במדינה מאז הקיץ.

מייקל בראון נורה למוות בפרגוסון, פרבר של סנט לואיס, ב-9 באוגוסט. הוא לא היה חמוש, אך מבדיקת המשטרה עולה כי החזיק כמות קטנה של מריחואנה. בראון, שבאביב 2014 סיים ללמוד בתיכון העירוני "נורמנדי", היה בדרכו לבקר את סבתו כאשר נעצר ונורה למוות. יומיים לאחר מכן היה אמור להתחיל את לימודיו בקולג'.

לבראון לא היה עבר פלילי. לדברי המשטרה, בראון וידיד שהיה עמו גנבו סיגרים מחנות מכולת. השוטר שמע על השוד בקשר המשטרתי, וזיהה את בראון כאדם העונה לתיאורו של החשוד.

הלילה: מהומות בפרגוסון וברחבי ארה"ב בשל ההחלטה לא להעמיד לדין את השוטר דארן ווילסון

השוטר דארן וילסון שלא יעמוד לדין בגין הירי למוות בנער מייקל בראון. רויטרס
השוטר דארן ווילסון בתמונות שפרסמה התביעה/רויטרס

בעדותו בפני חבר המושבעים במיזורי ב-16 בספטמבר, סיפר השוטר ווילסון על הרגע בו ירה למוות בצעיר השחור. לדבריו, הוא חש סכנה לחייו במהלך המאבק עם הנער, ש"הפגין כוח פיזי עצום" ו"כמעט ירה בו", אחרי שחטף לזמן קצר את האקדח המשטרתי.

בתצלומים שפרסמה אמש התביעה, נראה ווילסון בחדר המיון זמן קצר אחרי הירי. הלחי הימנית שלו חבולה ונפוחה, אך בדוח הרופא נכתב כי הוא שוחרר לביתו עם משכך כאבים בלבד, מבלי שנזקק לטיפול נוסף.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

"כמו שילד בן 5 מחזיק את האלק הוגאן"

ווילסון אמר לחבר המושבעים כי הוא הרגיש שבראון גובר עליו במהלך המאבק הפיזי בין השניים, והצהיר כי לא ירה בו מאחור. הנתיחה הפתולוגית מטעם התביעה אישרה כי כל הכדורים פגעו בבראון מלפנים. "אחזתי בו", אמר ווילסון. "אפשר רק לתאר את זה כמו שילד בן חמש מחזיק את האלק הוגאן. הוא היה כזה גדול, ואני הרגשתי כזה קטן", העיד.

השוטר סיפר כי חשדו הראשוני התעורר אחרי שהבחין בבראון ובחברו צועדים על הכביש, ושאל אותם מדוע הם אינם הולכים על המדרכה. בראון פנה אליו בגסות והמשיך ללכת. ווילסון הבחין, לדבריו, בקופסת הסיגריות הגנובה שהחזיק.

לפי עדותו של השוטר, הוא ניסה לעצור את בראון ולהכניסו לניידת. בראון ניסה לפתוח פעמיים את הדלת מבחוץ, והושיט את ידו מהחלון כדי להכות את השוטר. אחרי שכבר ספג שתי חבטות בפנים, לטענתו, חש השוטר כי "אגרוף נוסף יעלף אותי, או חמור מזה". לדבריו, "חשבתי שאגרוף נוסף עלול להיות קטלני".

מהומות בעיר פרגוסון אחרי ההחלטה שלא להעמיד לדין את השוטר שירה בצעיר מייקל בראון – מיזורי, 24 בנובמבר 2014. רויטרס
עשרות מכוניות ומבנים הוצתו לפנות בוקר בפרגוסון/רויטרס

השוטר אמר כי בשלב הזה שלף את אקדחו, ואיים על הנער: "תתרחק או שאני יורה". לדבריו, בראון חטף מידיו את האקדח, עיקם את ידו של השוטר, הצמיד אותה לרגלו של ווילסון ואמר לו: "אתה רכרוכי מדי כדי לירות בי".

"אני זוכר בבירור שדמיינתי את הכדור מפלח את הרגל שלי", העיד ווילסון. "חשבתי שזה מה שעומד לקרות". השוטר הצליח להשתלט בחזרה על האקדח וללחוץ על ההדק. שתי לחיצות לא גרמו לירי, אך הלחיצה השלישית שיחררה קליע שפגע במסגרת הדלת.

לבראון, לפי עדותו של ווילסון, היה בשלב הזה את המבט "התוקפני ביותר שיש, דומה לפרצוף שטני". הוא היכה את השוטר פעם נוספת ונמלט בריצה מהניידת. ווילסון רדף אחריו ודרש ממנו להשתטח על הרצפה, אך הוא סירב. "יריתי כמה פעמים, אני לא יודע כמה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
6 פצעי חדירה. ממצאי נתיחת גופתו של מייקל בראון כפי שביצע פתולוג מטעם משפחתו./מערכת וואלה!, צילום מסך

השוטר העיד כי פגע בבראון לפחות פעם אחת, ולאחר מכן ראה את בראון ממשיך לנוע לעברו. אחר כך ירה עוד כמה פעמים. "זה נראה כאילו זה מרגיז אותו. הפנים שלו הביטו ממש דרכי, כאילו שאפילו לא הייתי שם, כאילו שדבר לא עמד בדרכו".

וילסון סיפר כי נסוג אחורה במהירות תוך כדי שהוא ממשיך לירות, מחשש שאם בראון "יגיע אליי, הוא יהרוג אותי". הוא ירה לעבר ראשו של הצעיר, וידע שפגע בו משום שעצם את עיניו לפניו שנפל ארצה.

חבר המושבעים שהחליט לא להעמיד לדין את ווילסון הורכב מ12 אזרחים מיזורי שנבחרו באקראי, וכלל שישה גברים לבנים, שלוש נשים לבנות, גבר שחור ושתי נשים שחורות. כדי להעמיד לדין את וילסון, נדרש רוב של לפחות 9 מתוך 12. פירוש הדבר הוא שלפחות ארבעה מהמושבעים לא סברו שווילסון פעל שלא כשורה.

החוק במדינת מיזורי מתיר לשוטרים להשתמש באש חיה וקטלנית בשני מקרים: אם השוטר סבור שאדם מסכן את חייו באופן מיידי; או אם הוא סבור שחשוד הנמלט ממנו עלול לסכן את חייו.

מהומות בעיר פרגוסון אחרי ההחלטה שלא להעמיד לדין את השוטר שירה בצעיר מייקל בראון – מיזורי, 24 בנובמבר 2014. רויטרס
מפגינה שרוססה בגז מדמיע בפרגוסון, לפנות בוקר/רויטרס

העדות המרכזית נגד השוטר הובאה מפיו של חברו של בראון, דוריאן ג'ונסון. הוא היה עם בראון בזמן שהלכו על הכביש, וסיפר כי בראון לא היה חמוש - ואף הניף את ידיו באוויר בעת שנורה. כמה עדים נוספים תמכו בטענה זו, שרווחה בקרב המפגינים וצוטטה רבות בתקשורת.

אלא שהראיות שהוצגו במשפט, שכללו עדויות מפי שישה עדי תביעה, תצלומים של פיזורי רסיסי הדם וניתוחים בליסטיים של מסלולי הקליעים - תמכו בדברי השוטר, וחיזקו את טענתו של ווילסון הלבן, ולפיה הוא חש מאוים מהתנהגותו של הצעיר השחור.

מהומות בעיר פרגוסון אחרי ההחלטה שלא להעמיד לדין את השוטר שירה בצעיר מייקל בראון – מיזורי, 24 בנובמבר 2014. GettyImages
שוטרים ליד ניידת שהוצתה לפנות בוקר בפרגוסון/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully