וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חשודים משוחררים ומסכנים ילדים": שביתת העו"סים עוצרת את מערכת המשפט

מחאת העובדים הסוציאליים על העומס ותנאי העסקתם, שנמשכה היום עם הפגנה נוספת, גוררת השלכות על מערכת אכיפת החוק. ילדים שנפגעים אינם נחקרים, לא נבחנות חלופות מעצר, וגם פעולות סיוע רבות ללא אופי פלילי נדחות. גורם משפטי: "עניין אקוטי שגורם לאובדן ראיות"

הפגנת העובדים הסוציאליים מול ישיבת הממשלה בירושלים/צילום: רוני כנפו, עריכה: אביחי ברוך

(בווידאו: הפגנת העובדים הסוציאליים מול ישיבת הממשלה, היום)

ילדים שנפגעו לא מתוחקרים, חשודים משוחררים ללא תסקירי מבחן ודיונים בפגיעות מיניות נדחים - אלה רק חלק מהשלכות שביתת העובדות הסוציאליות, שנכנסת לשבוע השלישי מתחילתה, על אכיפת החוק ומערכת המשפט. "מדובר בדברים אקוטיים, גם שמאבדים ראיות וגם אנשים משוחררים ומסכנים ילדים", אומר גורם במערכת המשפט, שמדגיש את חשיבות העבודה של העובדים הסוציאליים: "עושים עבודת קודש". הבוקר, העובדים הסוציאליים קיימו הפגנות נוספות מול הכנסת ובמוקדים נוספים ברחבי הארץ.

ילדים שנפגעים נחקרים על ידי עובדים סוציאליים ולא על ידי שוטרים, וכך גם ילדים עד גיל 14 שהם עדים לעבירות או חשודים, אולם בשל השביתה התחקורים לא מתבצעים, למעט מקרים שמאשרת ועדת חריגים. כך למשל, בת ה-12 שנאנסה בכנרת טרם תוחקרה על מנת שהמשטרה תוכל להשלים את החקירה, אך במקרה זה נתפס חשוד.

במקרה אחר, לפי גורם במערכת המשפט, לא ניתן היה לחקור ילדה שיש חשד שנפגעה על ידי עבריין מין בפיקוח. כך גם בוטל מסדר זיהוי לילדה אחרת ודיונים בהם היו אמורים להעיד ילדים שנפגעו נדחו. חוקרת ילדים סיפרה כי הייתה אמורה ללוות ילדה עם צרכים מיוחדים להעיד במשפט על פגיעה מינית ברשת, אך בשל השביתה הדיון נדחה.

הפגנת העובדות הסוציאליות מול הכנסת, 19 ביולי 2020. רוני כנפו
ילדים לא נחקרים. הפגנת העובדים הסוציאליים מול הכנסת, היום/רוני כנפו

"חקירות ילדים זה אקוטי", אמר אותו גורם משפטי. "הדרך היחידה לחקור ילדים בני פחות מ-14 שנפגעו בפגיעות מיניות, אלימות או התעללות היא באמצעות עובדים סוציאליים שמוסמכים לפי חוק, וכרגע המצב הוא שנפתחים תיקים בחשד לעבירות האלה ואין אף אחד שיכול לחקור אותם, כי אין סמכות לאף אחד לחקור אותם".

לדברי אותו גורם, המשמעות היא ש"יש תיקים ויש חשד, אבל חשודים משוחררים כי לא הייתה חקירת ילדים. אין איך למצוא את החשוד ומאבדים זמן, או שיש חשוד ואין צפי ואז בית המשפט משחרר. וזאת, בעת שמספר התלונות והתקיפות לרוב גדל בעת חודשי הקיץ וכן בתקופת הגבלות הקורונה".

אחת מהעובדות הסוציאליות מתארת כי בזמן שגרה, היא ועמיתיה למקצוע, מבצעים לעתים גם שלוש חקירות ילדים ביום. "רק לא מזמן קמתי באמצע שולחן שבת כי היו שתי בנות, בנות ארבע וחמש, שהיו עדות לרצח של אימא שלהן, כי זה התפקיד שלי", סיפרה. "אני חושבת שאין מישהו שיכול לעשות את זה במידה של תבונה ורגישות כמו שאנחנו עושים. על אחת כמה וכמה שהתוקף הוא בן משפחה, זו משימה מאוד קשה ורגישה ואנחנו באמת שם בחזית של זה".

עוד בוואלה!

שבוע שלישי לשביתה: העו"סים הפגינו מול ישיבת הממשלה

לכתבה המלאה
מחאת העוס"ים בירושלים. רוני כנפו
"עומדים בחזית". מחאת העובדים הסוציאליים בירושלים/רוני כנפו

בפוסט בפייסבוק, תיארה עו"סית אחרת את העבודה הקשה, שאינה מתוגמלת על ידי המדינה. "אני פגשתי ילדה בת שמונה, עם עיניים תכולות ומבט מבוהל, שעה קלה אחרי שהיא מצאה את גופת אימה מתבוססת בדמה בחדר השינה. ישבתי איתה והיא סיפרה לי הכול על מה שהיא הייתה עדה לו, בלילה ההוא, בבית שלה, בזמן שאיש לא יכול היה לתאר לעצמו את הזוועה שהתרחשה שם", היא סיפרה.

"אני גם פגשתי את הילדה בת השש שהגיעה אליי למרכז ההגנה, שאביה נושא אותה על ידיו והיא עוד לבושה בכותונת הלילה שלה, השיער פרוע, על גופה אבק וחול והמבט עייף", הוסיפה העו"סית. "רק שעה קודם לכן מצאו אותה משוטטת לבדה ברחוב אחרי שאיש זר הוציא אותה מביתה, מבצרה הפרטי, באישון לילה ופגע בה מינית. אני החזקתי לה את היד בזמן שהרופאה הפורנזית גזרה את ציפורניה במלאות בחול, בתקווה למצוא ראיות בתוך שאריות המאבק".

גם בדיוני מעצר בבתי המשפט שאינם קשורים לפגיעה בילדים ניתן לראות את השפעת השביתה. חשודים משוחררים לביתם בתקופה זו, או נותרים במעצר ללא תסקירי מבחן ובחינת חלופות מעצר מתאימות על ידי עובדים סוציאליים. כך למשל, שחרר בית משפט השלום באשקלון חשוד בעבירות סמים ללא תסקיר. "יש בנתונים המצטברים עם הנתונים הכלליים בדבר משבר הקורונה (הגל השני) והצורך לבחון חיוניות המעצר וכן נוכח העובדה כי גורמי הרווחה נמצאים בשביתה ללא הגבלת זמן ולא ידוע אימתי ניתן, אם בכלל, לקבל תסקירי מעצר", כתב השופט אבישי כהן בשבוע שעבר. לפיכך, הוא הורה לשחרר אותו לחלופת מעצר "ולא להמתין עד לקבלת תסקיר אשר לא ניתן לדעת כיום אם יתקבל ובאיזה מועד".

במקרה אחר נאשם נותר במעצר ללא בחינת חלופה משום שלא הגיע תסקיר מבחן. "בשים לב לשביתת גורמי הרווחה, לא ניתן לקדם עניינו של המשיב, לפיכך אין מנוס ובהסכמת הצדדים מותיר המשיב בשלב זה במעצר עד החלטה אחרת", כתב השופט.

כוחות משטרה בזירת נפילת מטוס F-16 בקיבוץ הרדוף שבגליל התחתון, 10 בפברואר 2018. שלומי גבאי, שלומי גבאי
חלופות מעצר לא נבחנות/שלומי גבאי, שלומי גבאי

מ', בן 51 מלוד, שמשתתף בתכנית בית המשפט הקהילתי, נפגע גם הוא מהשביתה משום שמדובר בחלופה ממוקדת שיקום, התלויה בין היתר בליווי צמוד של עובדים סוציאליים משירות המבחן. אך במכתב פתוח שפרסם באמצעות הסניגוריה הציבורית, הוא הביע תמיכה במאבק העובדות הסוציאליות.

"מגיל צעיר הייתי מכור לאלכוהול ולסמים וביצעתי עבירות פליליות", כתב. "הייתי בן 18 כשפגשתי את העובד הסוציאלי הראשון בחיי. נשלחתי אליו דרך בית המשפט ולא מרצוני. במשך שנים חששתי מעובדים סוציאליים, לא נתתי בהם אמון וראיתי אותם כשליחים של הממסד. אחרי שנים של טיפול אינטנסיבי ובעזרת עובדים סוציאליים מסורים ואכפתיים הצלחתי להיגמל משימוש בחומרים ממכרים, הפסקתי לבצע עבירות והתחלתי להסתכל על עצמי בצורה אחרת".

לדבריו, "העובדים הסוציאליים שליווי אותי במהלך חיי עזרו לי להאמין בעצמי, לראות את היכולות שלי, לשקם את חיי ולהיות אדם פעיל וחיובי במשפחתי ובקהילה. בעזרתם, הפכתי מאדם שיוצר נזקים ומהווה נטל על החברה לאדם חיובי, פרודוקטיבי שתורם ופועל למען הקהילה והחברה".

הפגנת העובדות הסוציאליות מול הכנסת, 19 ביולי 2020. רוני כנפו
ההפגנה מול הכנסת, היום/רוני כנפו

עוד הוסיף מ' כי "בתקופה הזאת חשוב לי לחזק את המחאה של העובדים הסוציאליים ולהשתתף בזעקתם. אני מרגיש שהיחס והתנאים שמקבלים העובדים הסוציאליים לא הולמים את המאמץ וההשקעה שהם מקדישים לנו, המטופלים. אני רואה בעובדים הסוציאליים שמלווים אותי עד היום כמשפחה שלי, כגורם התומך בי וככאלו שמסייעים לי להתמודד עם הקשיים היומיומיים. קשה לי לחשוב שאנשים כל כך משמעותיים לי ולחברה שבה כולנו חיים לא יקבלו כבוד, הערכה ותנאי עבודה הולמים".

"אנשים לא יכולים להשתחרר לגמילה"

השביתה של העובדים והעובדות הסוציאליים משפיעה גם על תחומים רבים שאינם פליליים - השמות לבעלי צרכים מיוחדים, סיוע לקשישים ונזקקים ועוד. במסגרת המחאה, איגוד העובדות הסוציאליות דורש לשפר את תנאי השכר, לפתור את בעיית העומסים הגדלים בימים אלה וכן את בעיית האלימות ממנה סובלים לא פעם.

בשבוע שעבר נפגשו נציגי האיגוד כמה פעמים עם נציגי משרד האוצר, אולם טרם הגיעו להסכמות. במשרד האוצר אמרו כי ניתן לפתור את נושא המוגנות של העובדות שלא פעם מותקפות, וכן להקל בעומס באמצעות הגדלת אחוזי המשרות, שלעתים תכופות הן חלקיות. עם זאת, הבהירו כי לא יהיה שינוי במשכורות, הנוטות להיות נמוכות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מחאת העו"סים בבאר שבע, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

"יש המון דברים שחסרים כרגע", אמר לוואלה! NEWS גורם מתחום הרווחה. "העובדים הסוציאליים מנהלים קבוצות טיפוליות של אלימות במשפחה, מנהלים את יחידות ההתמכרויות, מנהלים את מרכזי היום של היחידות להתמכרויות. אנשים לא יכולים להשתחרר לגמילה, אנשים שנמצאים בתנאים מגבילים, במעצר בית נניח, אז פיקוח המעצרים של שירות המבחן לא עובד. לא מבחינת פיקוח ולא מבחינת טיפול קבוצתי".

"גם הרבה מהליווי התעסוקתי, של סיוע למציאת תעסוקה, הוא אצל העו"סיות ברשויות המקומיות", אמר אותו גורם. "הרבה מהרשימות לחלוקת מזון, מי שעושה אותן הן עובדות סוציאליות. אז יש עמותות, אבל גם הן מקבלות את הרשימות מיחידות באגף הרווחה. אלה בדיוק האוכלוסיות שהכי צריכות את הסיוע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully