וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כאלף עו"סים הפגינו מול משרד האוצר: "הצילו את השירותים החברתיים"

במסגרת היום השמיני למחאה, המפגינים הניפו שלטים עליהם נכתב "משנים את המציאות ברווחה ובבריאות", וקראו "בושה". יו"ר האיגוד ענבל חרמוני: "שר האוצר אומר שעכשיו הזמן לתת כתף, זה מה שאנחנו עושים כל חיינו". מחר ייפגשו נציגי העו"סים עם השר כץ

בווידאו: הפגנת עובדים סוציאליים מול משרד האוצר/צילום: מאיה הורודניצאנו

(בווידאו: מחאת העובדים הסוציאליים מול משרד האוצר, הערב)

כאלף בני אדם הפגינו הערב (שני) מול משרד האוצר בירושלים במסגרת היום השמיני למחאת העובדות הסוציאליות. המוחים החזיקו שלטים עליהם כתוב "משנים את המציאות ברווחה ובבריאות", "עו"סים שינוי, או לא עושים בכלל!", "די לרווחה טפלו ברווחה" ו"שכרטא". זאת, לצד קריאות "בושה".

"אנחנו ביום השמיני לשביתה וזה חמור מאוד", אמרה יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים ענבל חרמוני. "מבחינתנו המאבק והשביתה הם אמצעי להגיע להסכם ולהציל את השירותים החברתיים. אבל יש משרד אחד שבו האנשים לא רוצים להציל את השירותים החברתיים. שר האוצר אומר שעכשיו זה הזמן לתת כתף. מה אנחנו עושים כל הזמן, אם לא כל החיים המקצועיים שלנו? אנחנו נותנים כתף".

יותר משבוע אחרי תחילת השביתה, מחר בבוקר תיערך פגישה ראשונה של נציגי איגוד העו"סים עם שר האוצר ישראל כץ.

הפגנת העו"סים מול משרד האוצר, ירושלים 13 ביולי 2020. יהונתן ולצר/TPS, TPS
"נאבקות על עתידה של מדינת רווחה". הפגנת העו"סים מול משרד האוצר, היום/TPS, יהונתן ולצר/TPS

חרמוני הודתה על התמיכה הנרחבת במאבק. "היום קיבלתי בוועדת כספים תמיכה מקיר לקיר והתמיכה בנו הולכת וגוברת", תיארה. "אני חושבת שהמאבק של העובדים והעובדות מהווה קונצנזוס במדינת ישראל וכולם יודעים שזה המאבק הכי נכון והכי צודק".

במקביל למחאת העובדים הסוציאליים, ליד הכנסת הפגינו עשרות בני אדם במחאה על כך שהשירותים בבתי החולים לא מונגשים לחירשים. הם נשאו שלטים עליהם נכתב "חיי חירשים הם לא הפקר".

הפגנת העו"סים מול משרד האוצר, ירושלים 13 ביולי 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
הפגנת העו"סים בירושלים, היום/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה, הביעה את תמיכתה במחאה ופנתה לשר האוצר למתן סיוע כלכלי. "העובדים הסוציאליים הם לוחמים בחזית המאבק למען המוחלשים והעניים בעת הקורונה, אסור לנו להפקיר אותם וחשוב להתייחס למחאה שלהם - הם אלה שנותנים יום יום עזרה ברווחה", מסרה.

ח"כ ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת), שהגיע להפגנה, אמר כי "‏תמיכתנו היא במאבק כולו! למען תנאי עבודה ושכר טובים יותר ולמען החזרת היוקרה והמעמד למקצוע שחשוב לכולנו. לא נסתפק בפירורים ופלסטרים, נדרשת רפורמה כוללת בשירותי הרווחה. הדרך ארוכה ואנחנו נצעד את כולה יחד עם העו"סים".

גם חבר מפלגתו, ח"כ יוסף ג'בארין, הצטרף למחאה. "אתם חייבים לדעת שאנחנו גאים בכם, במאבק שלכם", קרא. "הייתה לנו פגישה היום של הרשימה המשותפת עם שר הרווחה ואמרנו באופן מאוד ברור שאנחנו עומדים מאחורי המאבק הזה, מאחורי הדרישות שלכם. ודורשים שהממשלה, האוצר והרווחה ייענו מיד לדרישות הצודקות שלכם".

להפגנה הגיע גם ח"כ אופיר סופר (ימינה). "אני שואל את עצמי כל הזמן מה גורם לנחישות הזו שסוף סוף החבר'ה הפסיקו להיות פראיירים", אמר. "אני חושב שהתשובה היא ברורה - החוזק של העו"סים הוא חלק מרכזי בטיפול משבר הקורונה. אתם נמצאים בחזית המאבק ונמצאים מול האנשים שצריכים את התמיכה שלכם ולכן מרגישים צורך לצאת ולהיאבק. לא חושב שיש מישהו שחושב ששכר העו"סים הוא ראוי. אין אחד כזה".

הפגנת העו"סים מול משרד האוצר, ירושלים 13 ביולי 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
"די לחנוק את הרווחה". מחאת העו"סים בירושלים, היום/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

סגנית ראש עיריית ירושלים, חגית משה, הגיעה אף היא אל מול משרד האוצר כדי להביע תמיכה. "אנחנו בתקופה קשה של קורונה", אמרה. "אתם אלה שמסתכלים לכולם בעיניים, אתם ישבתם עם נשים מוכות וחילקתם סלי מזון והיה לי חשוב להגיד תודה רבה. אנחנו איתכם, אתם צודקים. לא יכול להיות שתהיו החוליה החלשה, אתם אלה שדואגים לחלשים. אני כאן כדי להגיד לכם להמשיך במאבק וקוראת לשר: צא מהמשרד, בוא לכאן. שב איתם. וראש הממשלה, בואו לכאן, שב איתם".

הפגנת העו"סים מול משרד האוצר, ירושלים 13 ביולי 2020. יהונתן ולצר/TPS, TPS
הפגנת העו"סים בירושלים, היום/TPS, יהונתן ולצר/TPS

המחאה הערב הגיעה בהמשך לשורת אירועי מחאה שהתקיימו השבוע במוקדים שונים ברחבי הארץ במסגרת מאבק העובדים והעובדות הסוציאליים לשיפור תנאי העסקתם. הם מוחים נגד העומסים הגדולים בעבודה שאף החמירו עם משבר הקורונה, מהשכר הנמוך והאלימות שאליה הם נחשפים בעבודה.

בשבוע שעבר פתחו העובדים בשביתה כללית בכל השירותים החברתיים, במסגרתה הושבתו כל השירותים החברתיים במשרדי הרווחה החינוך והבריאות, ללא הגבלת זמן. בין היתר, לא נערכות מאז יום שני שעבר חקירות ילדים, לא ניתנים צווי הגנה לילדים ונוער בסיכון, לא מתקיימות ועדות להפסקת הריון, לא ניתן מענה לפניות קשישים, לא מטופלים מקרי אלימות במשפחה, לא נערכות השמות של קטינים לפנימיות ולא מוגשים תסקירי עובדים סוציאליים לעבריינים.

(עדכון ראשון: 17:59)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully