וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה אישרה: אולמות האירועים, הברים והמועדונים ייסגרו מיידית

השרים החליטו על מגבלות חדשות בשל הזינוק בתחלואה. סגירת חדרי הכושר, אירועי התרבות והגבלת המסעדות - תועבר לאישור הכנסת. בתי התפילה יישארו פתוחים עם מגבלה של עד 19 מתפללים. אוטובוסים יוגבלו ל-20 נוסעים עם מחיצות באופן מיידי. נתניהו: "אנחנו כפסע מחזרה לסגר"

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: טל רזניק

הממשלה אישרה היום (שני) שורת מגבלות חדשות על המרחב הציבורי, בעקבות העלייה בתחלואה בנגיף הקורונה. שר הבריאות יולי אדלשטיין הודיע כי אולמות האירועים, המועדונים והברים - ייסגרו באופן מיידי, וכמות הנוסעים בתחבורה הציבורית תצומצם ל-20. כמו כן, בתי התפילה ימשיכו לפעול, תחת מגבלה של עד 19 מתפללים.

בכפוף לאישורה של הכנסת, ייסגרו גם חדרי הכושר ובריכות השחייה הציבוריות. גם מופעי התרבות לא ייפתחו, ואילו פעילויות הספורט המאורגנות יתקיימו ללא קהל. הכנסת צפויה לאשר את פעילות המסעדות עם מגבלה של עד 50 לקוחות - מתוכם 20 סועדים בתוך המסעדה ו-30 סועדים מחוצה לה.

על הנסיעה בתחבורה הציבורית הוטלו מגבלות שייכנסו לתוקף באופן מיידי. על פי ההחלטה, כמות הנוסעים באוטובוסים תצומצם ל-20 - עם חלונות פתוחים וללא מזגנים. שרת התחבורה מירי רגב אמרה בדיון כי היא תדאג להפרדות בין הנוסעים בתוך האוטובוסים, בדומה למחיצות שהוצבו בחדרי ישיבות. עם זאת, השרה תמשיך לדון בנוגע להרחבת כמות הנוסעים.

החלת הסגר בלוד בעקבות עלייה בתחלואה 2 ביולי 2020. ראובן קסטרו
המשטרה אוכפת את מגבלות הקורונה/ראובן קסטרו

כחלק מסגירת הברים, גם הברים שבתוך בתי המלון ייסגרו. כמו כן, הוחלט כי חדרי אוכל ומסעדות בבתי המלון יוגבלו לעד 20 סועדים. עם זאת, שר התיירות אסף זמיר התנגד להחלטה, ויתקיימו דיונים עם שר הבריאות יולי אדלשטיין בנושא הרחבת מספר הסועדים. על פי החלטת הממשלה, בריכות בתי מלון יישארו פתוחות.

עוד הוחלט לצמצם את מתכונת העבודה במשרדי הממשלה ובחברות הממשלתיות להיקף של 30% עבודה מהבית. זאת, על פי כללים שיקבע נציב שירות המדינה ובכפוף לצו משרד הבריאות.

עוד הוחלט כי בית הספר של החופש הגדול, קייטנות ופעילויות נוער יתאפשרו רק לגילאי גן עד כיתות ד' בקפסולות - גם זאת בכפוך לצו משרד הבריאות. ההגבלות ניתנו לאחר שהשר להשכלה גבוהה זאב אלקין, האמון על החינוך הבלתי-פורמלי והקייטנות, והשרה להגנת הסביבה התנגדו לסגירה מוחלטת של מסגרות החינוך במהלך הקיץ. הממשלה הסמיכה את מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי לקבל החלטה בעניין פעילויות חינוכיות לילדי כיתות ה' ומעלה, בהתייעצות עם השר אלקין.

משרד החינוך טען כי אין לו או למרכז לשלטון המקומי תקציב להפעלת קפסולות בבית הספר של החופש הגדול. משרד הבריאות הורה לסגור את הקייטנות מכיתות ה' ומעלה, אך אלקין אמר כי אם מותר להפעיל בתי כנסת עד 19 איש או התקהלויות מסוגים אחרים, יש להפעיל גם את הקייטנות. אלקין טען כי ללא קייטנות, ילדים יסתובבו ברחובות ללא מסגרת חינוכית, שבה גם ניתן לעקוב אחרי מפגשי התלמידים.

חזרה לשגרה - תלמידים חוזרים ללימודים, בית ספר שמעוני בגבעתיים, 17 במאי 2020. ראובן קסטרו
נשקלת האפשרות לסגור חלקית את בית הספר של החופש הגדול. בית ספר בגבעתיים/ראובן קסטרו

בהתאם להחלטה שנכנסה לתוקפה ביום שישי האחרון, התכנסויות והתקהלויות במקומות סגורים יימשכו בהיקף של עד 20 איש - ותידרש שמירה על מרחק של שני מטרים בין אדם לאדם.

במשרד הבריאות דרשו גם לצמצם משמעותית את פעילות בתי התפילה, אך השרים יעקב ליצמן ואריה דרעי התנגדו לכך נחרצות. מי שתמכו בסגירת בתי הכנסת היו השרים יובל שטייניץ ויועז הנדל, אך ליצמן ענה לשטייניץ: "לא עברו שתי דקות מאז שהזכרת את בתי הכנסת, תעזוב את בתי הכנסת".

בעקבות דרישת השרים, ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה לשר האוצר ישראל כץ כי תוך 48 שעות תוצג תכנית כלכלית.

"זו לא 'חרטא', אלו אנשים אמיתיים שלא מכניסים כסף כבר 4 חודשים"

ועד הפעולה של תעשיית התרבות והאירועים התייחס להגבלות החדשות ואמר כי "מגיפת הקורונה ממשיכה לגבות קורבנות מתעשיית האירועים והתרבות. ההחלטה של ממשלת ישראל להטיל גזרות נוספות ולסגור בשנית את עולם האירועים והתרבות, חייבת להתקבל לצד הבטחה וקיום של מתן פיצוי כספי אמיתי ל-200 אלף איש שנמצאים בסיכון, ולא, זו לא 'חרטא', אלו אנשים אמיתיים שלא מכניסים כסף כבר ארבעה חודשים ועתידם לוט בערפל. הדרישה שלנו היא ברורה: לא הבטחות - רק כסף בכיסים עד לחזרתה לשגרה של התעשייה כולה".

יובל ליבלינג, ממובילי ארגון בעלי העסקים בענפי הספורט והכושר בישראל ומנכ"ל רשת הכושר "פרופיט" התייחס להחלטה ואמר כי "מתסכל שבוחרים לסגור ענף שלאורך המשבר היה עם מספר חולים מאומתים נמוך ביותר, פחות ממסעדות, פחות מבתי כנסת, בתי ספר, ישיבות, תחבורה ציבורית, חנויות רחוב, מלונות, אירועים ועוד".

לדבריו, אלפי הלקוחות והעובדים של רשת הכושר שלו נכנסים שוב למעגל האבטלה, בעוד ישיבות ובתי כנסת ממשיכים לפעול בשל שיקולים קואליציוניים. "ארבעה חודשים מתחילת המשבר ורשת פרופיט כמו גם רוב תעשיית הספורט לא זכתה לסיוע כלכלי מהמדינה בגין החודשיים שכבר היינו סגורים. בחודשיים האחרונים מאז הפתיחה, בתחילת מאי, עשינו מאמצים עליונים לחזור לשגרה ובכוחות רבים הצלחנו להישאר עם הראש מעט מעל המים והנה באה החלטת הממשלה ומטביעה אותנו לתחתיות אפלות".

החלת הסגר בלוד בעקבות עלייה בתחלואה 2 ביולי 2020. ראובן קסטרו
שוטרים במבצע אכיפה בלוד/ראובן קסטרו

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, הגיב גם הוא להגבלות החדשות ואמר כי סגירת עסקים אינה מהווה כיום אופציה. "אסור לשכוח שעל מדינת ישראל מאיימת כיום אבטלה חסרת תקדים בהיקפה, וחומרת האיום שלה על החברה אינה פחותה מחומרת התפשטות נגיף הקורונה. יש להתמודד נכון במאבק נגד התפשטות נגיף הקורונה, באמצעות הפרדה מוחלטת בין המגזר העסקי לבין כלל הציבור ומערכת הבריאות. ההתייחסות לעסקים חייבת להיות נפרדת".

לדבריו, "בעסקים בהם יש סכנת הידבקות גבוהה, מוצדק לקבוע תנאים מיוחדים שימנעו את התפשטות הנגיף, אך מעבר לכך יש לאפשר לכל עסק העומד בדרישות ותנאי התו הסגול לפעול. רק בדרך זו נוכל לקיים את האיזון הנחוץ בין מניעת פגיעה חמורה בכלכלת המדינה לבין הצורך למנוע את התפשטות הנגיף".

החלת הסגר בלוד בעקבות עלייה בתחלואה 2 ביולי 2020. ראובן קסטרו
עובדי בניין בלוד, שבוע שעבר/ראובן קסטרו

בדיון במליאת הכנסת מוקדם יותר היום, אמר השר אדלשטיין כי אמנם המצב הכלכלי קשה, אך גם המצב הבריאותי. "אפשר לספר 1,001 סיפורים על בעל עסק שאין לו מה לאכול ונשאר לו רק להתאבד. אלה סיפורים קורעי לב ואני לא אומר את זה בציניות. ברור שעדיף לדבר על איש עסקים שקרס או אדם שאין לו מה לאכול, אבל מי שמדבר על חולים קשים כסטטיסטיקה - לא ראה מימיו איך הם סובלים בבית החולים", אמר.

לדבריו, "יותר פופולרי לצעוק על עסקים קורסים. ולמרות זאת, חלק בלתי נפרד מההחלטה שלנו בממשלה הוא לתת פיצוי לבעלי העסקים שנפגעים", הוסיף. "גם אם נעשה סגר על כל המדינה, מספר החולים יזנק פי שניים בשבוע הבא. את הסבל של החולים הקשים לא רואים".

במהלך הדיון, הזהיר נתניהו כי "אנחנו פסע מחזרה לסגר", זאת ברקע נתוני ההדבקות האחרונים. "אנחנו נדרשים לטפל במגפת הקורונה על הקרקע", אמר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה. "המגיפה מתפשטת, זה ברור כשמש. היא עולה בעלייה תלולה מדי יום, היא סוחבת איתה, בניגוד למה שנאמר לנו, שובל של חולים קשים. היום יש כ-90 חולים קשים, וזה מכפיל את עצמו כל ארבעה ימים. אם לא נפעל עכשיו - אנחנו נקבל מאות, ואולי למעלה מאלף חולים קשים בשבועות הקרובים, דבר שישתק את המערכות שלנו".

שר הבריאות, יולי אדלשטיין במהלך תדרוך לתקשורת בנושא נגיף הקורונה 28 ביוני 2020. אולבייה פיטוסי/פלאש90, פלאש 90
"יותר פופולרי לצעוק על עסקים קורסים". השר אדלשטיין/פלאש 90, אולבייה פיטוסי/פלאש90

נתניהו אמר כי נדרשים צעדים מיידיים "שימנעו מאיתנו את הצורך לעשות צעדים הרבה יותר קיצוניים בהמשך". עם זאת, לדבריו, ההתמקדות היא בהגבלות על התקהלות במרחבים סגורים. "אנחנו מייצגים גם את כלל אזרחי ישראל, וכלל אזרחי ישראל יודעים, או צריכים להבין, שאנחנו חייבים כרגע לעשות פעולות מצומצמות עם הפגיעה הכלכלית המינימלית ביותר שאפשר, כדי להימנע מאותם צעדים קיצוניים שישתקו את הכלכלה", הוסיף.

משרד הבריאות עדכן הבוקר כי 816 בני אדם אובחנו בקורונה ביממה החולפת. בכך, עלה מספר הנדבקים המאומתים בישראל ל-30,162. אתמול התקבלו תוצאות עבור 18,946 בדיקות, כשאחוז החיוביים לנגיף הוא 4.3%.

מספר החולים הפעילים הוא 11,856. בבתי החולים מאושפזים היום 354 חולים, מתוכם 32 מונשמים ו-90 חולים קשים. נכון להיום מתו 332 בני אדם מנגיף הקורונה בישראל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה 28 ביוני 2020. רויטרס
"אם לא נפעל עכשיו - נקבל יותר מאלף חולים קשים בשבועות הקרובים". נתניהו/רויטרס

הדיון בממשלה התקיים בהמשך להגבלות שאושרו אתמול על ידי ועדת הקורונה, ונכנסו לתוקף היום ב-8:00 בבוקר, האוסרות על התקהלות של יותר מ-50 איש באולמות וגני אירועים, בברים, במועדונים וכן בבתי תפילה ובהלוויות. החל מיום שישי נכנסה לתוקף גם המגבלה של עד 20 איש במתחמים סגורים שונים.

מוקדם יותר, ועדת החוקה אישרה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק להעלאת הקנס על אי-עטיית מסיכה במרחב הציבורי ל-500 שקלים. ההצעה עדיין דורשת את אישורה הסופי של מליאת הכנסת.

כפי שפורסם אתמול בוואלה! NEWS, נתניהו וראש המל"ל (המטה לביטחון לאומי) מאיר בן שבת התנגדו להורדת גובה הקנס בהתאם לבקשת חברי הכנסת. ביוזמת יו"ר הועדה ח"כ יעקב אשר, וכן ח"כ קארין אלהרר, לשוטר תהיה חובה להפעיל שיקול דעת אם לתת את הקנס או לא "בהתאם לנסיבות העניין".

מעבדת בדיקות הקורונה שהקימה חברת MyHeritage בית קודאק, פתח תקווה, 21 ביוני 2020. אלעד מלכה
816 מאובחנים ביממה האחרונה. מעבדת קורונה בפתח תקווה/אלעד מלכה

לוואלה! NEWS נודע גם כי הממשלה מקדמת חוק שיצמצם את הפיקוח של הכנסת על החלטותיה סביב ההגבלות במרחב הציבורי. החוק שיקודם בהליך חקיקה מהיר ויאושר השבוע, נועד לאפשר לממשלה לשנות את מספר המשתתפים באירועים, בהופעות, בבתי כנסת והתקהלויות נוספות - מבלי לקבל אישור מראש מהכנסת. על פי החוק, רק אחרי שהממשלה תאשר את מספר המשתתפים החדש, לוועדת הקורונה בכנסת תהיה סמכות לאשר או לבטל את החלטת הממשלה, למשך שבוע ימים בלבד.

(עדכון ראשון: 10:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully