וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: בקרוב יתקיימו דיונים נוספים על החלת הריבונות

1.7.2020 / 16:52

אף שלפי ההסכם הקואליציוני עם כחול לבן נתניהו יכול להתחיל בקידום החלת הריבונות כבר היום, לשכתו מסרה כי ימשיך בדיונים עם האמריקנים ועם הצמרת הביטחונית. ההודעה מאותתת כי אין עדיין שום החלטה בנוגע לגבולות והיקפי הסיפוח העתידיים

בווידאו: גנץ אומר שכל מה שלא קשור בקורונה ייחכה/צילום: ערוץ הכנסת

.

ראש הממשלה בנימין נתניהו יקיים דיונים נוספים עם הצוותים האמריקניים ועם הצמרת הביטחונית בנוגע לתכנית טראמפ והחלת הריבונות ביהודה ושומרון - כך מסרה היום (רביעי) לשכתו. זאת, אף על פי שלפי ההסכם הקואליציוני בין הליכוד וכחול לבן, החל מהיום, 1 ביולי, נתניהו יכול היה להתחיל בקידום התכנית ואף הזכירו פעמים רבות כמועד המתוכנן לכך. ההודעה, מאותתת שאין עדיין שום החלטה בנוגע לגבולות והיקפי הסיפוח העתידיים.

על פי הודעת לשכת ראש הממשלה, נתניהו ממשיך בדיונים עם האמריקנים ובמקביל קיים היום דיון עם ראש המל"ל, ובימים הקרובים יתקיימו דיונים נוספים. בשבוע האחרון קיים נתניהו שורת פגישות עם הצוות האמריקני, אולם עד כה לא התקבלו הסכמות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה 28 ביוני 2020. רויטרס
"ימשיך לקיים פגישות". נתניהו/רויטרס

באירופה הפעילו לחצים כבד על ישראלים שלא לקדם את תכנית הסיפוח ואף איימו בסנקציות. שר החוץ של צרפת ז'אן-איבס לה דריאן הזהיר היום כי תהיה זו הפרה של החוק הבינלאומי שתוביל להשלכות.
"סיפוח טריטוריות פלסטיניות, ללא קשר לגודל שלהן, יטיל ספק חמור בפרמטרים לפתרון הסכסוך", אמר שר החוץ בשימוע בפרלמנט. "סיפוח לא יכול להישאר ללא השלכות ואנחנו נבחן את האופציות השונות ברמה הלאומית וכן בתיאום עם שותפינו באירופה".

גם שר החוץ של גרמניה, הייקו מאס, שביקר בישראל בתחילת יוני הזהיר כי ישראל צפויה לסנקציות מצד מדינות באירופה, אם אכן תוציא לפועל את התכנית. גם בעולם הערבי נמתחה ביקורת, ואילו עבדאללה מלך ירדן התריע כי המהלך יאיים על היציבות במזרח התיכון ויפגע קשות ביחסים בין שתי המדינות.

התכנית גררה עוררה התנגדות גם בקרב ראשי רשויות במועצת יש"ע, שטענו כי היא "תסכן את קיומה של מדינת ישראל". אתמול, ראש המועצה דוד אלחייני, המכהן גם כראש מועצת בקעת הירדן, פסק כי "מחר לא תהיה החלת ריבונות. אנחנו מעריכים שרוב הסיכויים שלא יקרה כלום. לפי ההערכה שלנו יש שתי אופציות - שכל אחת מהן היא על 15% מהשטח".

בני גנץ בישיבת סיעת כחול לבן. נועם מושקוביץ
"לא תאריך קדוש". גנץ, אתמול/נועם מושקוביץ

עוד אתמול נפגש נתניהו עם חברי הצוות האמריקני, בהם השליח המיוחד לנושאי מו"מ אבי ברקוביץ', ושגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן, ודן עמם ב"עסקת המאה" של הנשיא טראמפ. בנאום שנשא לאחר מכן אמר "כי אנחנו עובדים על התכנית בימים אלה ונמשיך לעבוד עליה בימים הקרובים". לפגישה קדמו פגישות גם עם ראש הממשלה החליפי בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי.

בפגישה עם גנץ, הוא ציין כי התכנית מהווה הזדמנות היסטורית, אך לדברי גורמים בכחול לבן, הוא גם הבהיר כי 1 ביולי - "אינו קדוש". לדברי גנץ "הדבר היחיד שקדוש כרגע" הוא השבת אזרחים למעגל העבודה והטיפול בהתפשטות נגיף הקורונה - טרם קידום מהלכים מדיניים.

"צריך לסייע לאזרחי ישראל להצליח לחזור למקומות העבודה ולשוב להתפרנס בכבוד", אמר. "אזרחי ישראל מוטרדים מהקורונה ומצפים לטיפול מעמיק ומיידי בנושא".

הקבינט טרם קיים דיון מעמיק בשאלת הריבונות

הוועדה לביקורת המדינה, בראשות ח"כ עפר שלח (יש עתיד-תל"ם), דנה היום בהיערכות לסיפוח וביישום דוחות ביקורת שעסקו ביישום חוק המטה לביטחון לאומי (מל"ל) בנוגע לתהליכי קבלת ההחלטות בקבינט המדיני-ביטחוני. יו"ר הוועדה ביקש לבדוק כיצד יושמו המלצות המבקר בדוחות אלה, כפי שהם משתקפים בפעילות המל"ל לקראת אפשרת החלת הריבונות ביהודה ושומרון. בדיון נמסר כי הקבינט המדיני ביטחוני טרם קיים דיון מעמיק בשאלת החלת הריבונות ביו"ש. ראש אגף המודיעין של המל"ל, רני פלד, התבקש להסביר כיצד מיושמים הלקחים במל"ל כיום, ובפרט בהיערכות לקראת החלת הריבונות,
ואמר כי "המל"ל מעורב בתהליך מול האמריקאים לכל אורכו. היה דיון קבינט ראשון, ובמסגרת העמקת ידע עם רח"ט מחקר שנערכה בו הוא התייחס גם להשלכות אפשריות של החלת הריבונות".

פלד נשאל האם ראש המלל הניח דוח המנתח את הסוגיה בפני חברי הקבינט והאם התקיים דיון ייחודי לנושא החלת הריבונות. פלד השיב כי "ראש המל"ל הכין מסמך אשר הוצג לראש הממשלה ולמספר גורמי ביטחון במהלך החודש האחרון. השרים, כאמור, מעודכנים בדיווחים יומיים, ובימים הקרובים יתקיים דיון מעמיק בסוגיה. עד לדיון אולי גם תתגבש עמדת הדרג המדיני והשרים יוכלו להתייחס אליה קונקרטית". בנוסף, נציג משרד המשפטים אמר שאין להם נציגות בעבודת המטה של המלל על הסיפוח ולא התבקשה מהם חוות דעת בנושא ההשלכות על החוק הבין לאומי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully