וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערב תאריך היעד, במועצת יש"ע מתקשים להאמין שהסיפוח ייצא לדרך

30.6.2020 / 22:21

ראשי היישובים ביהודה ושומרון קראו לנתניהו לעמוד בהבטחתו להחיל ריבונות. ראש מועצת יש"ע דחה את הטענה שגנץ אחראי לעיכוב המהלך ותקף את נתניהו: "השתמשת בנו בשביל הבחירות?". מנגד, אחרים מאמינים שהתכנית תתממש במוקדם או במאוחר: "יש פה הזדמנות וצריך לנצל אותה"

-

שעות לתאריך היעד שהציב, במועצת יש"ע מתקשים הערב (שלישי) להאמין כי ראש הממשלה בנימין נתניהו יודיע מחר על החלת הריבונות בחלקים מהגדה המערבית. ראש המועצה דוד אלחייני, המכהן גם כראש מועצת בקעת הירדן, פסק כי "מחר לא תהיה החלת ריבונות. אנחנו מעריכים שרוב הסיכויים שלא יקרה כלום. לפי ההערכה שלנו יש שתי אופציות - שכל אחת מהן היא על 15% מהשטח".

הוא גם לא מקבל את הטענות שמי שמונע את התהליך הוא שר הביטחון בני גנץ, ראש הממשלה החליפי. "לקשור את אי-החלת הריבונות לבני גנץ זה תירוץ עלוב", קבע ראש המועצה. "לפי ההסכם הקואליציוני, ראש הממשלה יכול להביא את החוק להחלת ריבונות ללא הסכמת גנץ. במציאות הזאת, זה בידיים של ראש הממשלה, שצריך לקבל אחריות על ההחלטה, להפגין מנהיגות ולהגיד: התחייבתי בפני הבוחרים בשתי מערכות בחירות ואני עומד בזה".

הכפר הפלסטיני ואדי פוקין ליד ההתנחלות ביתר עילית ב-19 ביוני 2019. רויטרס
שעות לתאריך היעד של נתניהו. הכפר הפלסטיני ואדי פוקין ליד ביתר עילית/רויטרס
"אנחנו שואלים את ראש הממשלה: עשית את זה רק בשביל הבחירות או שהתכוונת לזה באמת?"

לדבריו, "החלת הריבונות הביאה לו קולות של בוחרים והוא השתמש בה כדי להגיע להישגים. אנחנו שואלים את ראש הממשלה: עשית את זה רק בשביל הבחירות או שהתכוונת לזה באמת?". אלחייני השווה את המצב ל"מישהו שרוצה להתחתן, עושה הכנה, בוחר אורחים, מכיר את ההורים - ואין שום דבר".

הוא פנה לנתניהו ואמר: "יש לך גיבוי ציבורי. אנחנו נהיה מאוכזבים מחר בבוקר אם זה לא יקרה, כי כבר חודשים שאנחנו שומעים על הריבונות. תפסיק לדבר ותתחיל לעשות. תמיד יהיה תירוץ למה לא".

דוד אלחייני, ראש המועצה האזורית ערבות הירדן ויו"ר מועצת יש"ע.10 ביוני 2020. ראובן קסטרו
"תפסיק לדבר ותתחיל לעשות". אלחייני/ראובן קסטרו

מנגד, ראש מועצת אלקנה אסף מינצר וראש מועצת אפרת עודד רביבי מעריכים כי החלת הריבונות תתרחש בחודש יולי, ובסופו של דבר התכנית תצא לפעול. השניים, המובילים את הקו המתון מול "עסקת המאה" של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מקרב ראשי מועצת יש"ע, מבקשים מנתניהו שלא לחלק את תהליך הסיפוח לכמה חלקים.

"היופי בתכנית הוא השלמות שלה", הסביר רביבי. "שום יהודי לא יפונה מביתו ושום ערבי לא יפונה מביתו. אם יתחילו לפרוס אותה לפריסות דקות - יהפכו את זה לקשה לבליעה, והדבר יעורר תגובות למשך זמן רב יותר ממקומות בלתי צפויים".

לטענתו, תכנית טראמפ היא היחידה מאז שנת 1968 שמביאה בחשבון את המציאות בשטח. "היא מסתכלת על העוגנים והחוזקות שנוצרו פה בין יהודים לערבים", אמר.

גדר הפרדה,  10 ביוני 2020. ראובן קסטרו
ראשי המועצות קוראים לנתניהו להחיל ריבונות על 30% מהשטח. גדר ההפרדה/ראובן קסטרו

החשש העיקרי של מובילי הקו המתון במועצת יש"ע הוא מדחיית התכנית על ידי הנשיא הבא של ארצות הברית, במידה שטראמפ לא ייבחר לכהונה שנייה בנובמבר הקרוב. "אנחנו צריכים לקבל החלטות בין בחירות", אמר רביבי והזכיר את תקופתו של ג'ון קרי כשר החוץ האמריקני בממשל אובמה, שבו כיהן ג'ו ביידן כסגן הנשיא. לדבריו, "אנחנו זוכרים היטב את המדיניות והדרישות מישראל, שהיו קשות ומורכבות. יש פה הזדמנות ואנחנו צריכים לנצל אותה".

לטענת רביבי, ארצות הברית הפכה את המשוואה בתכנית זו, שאיננה דומה לאף אחת מהתכניות הקודמות שהונחו על השולחן. "אם בעבר היו דנים קודם בהקמת מדינה פלסטינית, פה השלב הראשון הוא שישראל מחילה את החוק הישראלי", פירט. "בשלב השני, הפלסטינים צריכים לקיים שורה של תנאים, כמו הכרה בישראל כמדינת העם היהודי, ויתור על זכות השיבה, פירוז מנשק וירושלים כבירת ישראל. והפלסטינים הופכים לקנדים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה בירושלים ב-7 ביוני 2020. רויטרס
במועצת יש"ע קוראים לו "לנצל את ההזדמנות" בזמן כהונת טראמפ. נתניהו/רויטרס
"מדובר בהזדמנות פז שאסור לפספס. בסוף זה יקרה"

הוא המשיך ואמר כי "אם בסופו של דבר, כמו שאומר ראש הממשלה, לא תהיה להם שליטה על הגבולות או צבא משלהם - יש פה הזדמנות ואין הבדל גדול ממה שקורה עכשיו בשטח. יהיו דברים שמטרידים אותנו ודרישות שלנו במשא ומתן. יש כרגע אתגר בתחום הפוליטי, וגם אתגר מבחינת ארצות הברית. אני מקווה שבזמן שנותר יגיעו להבנות, ודברים יקרו בשטח".

מינצר, מצדו, בטוח שכבר אין דרך חזרה מהחלת הריבונות. "אנחנו קוראים לראש הממשלה להחיל ריבונות על 30% מהשטח. אנחנו מעריכים שזה יקרה או מחר או ביולי או בהמשך החודש", טען. "אנחנו מדגישים שאנחנו נגד מדינה פלסטינית, אבל עכשיו ישראל מתבקשת להיכנס למשא ומתן".

עודד רביבי, ראש מועצת אפרת. יונתן זינדל, פלאש 90
"יש פה הזדמנות ואנחנו צריכים לנצל אותה". רביבי/פלאש 90, יונתן זינדל

הוא הזכיר כי לפי התכנית, הפלסטינים יידרשו לעמוד בתנאים רבים לפני הכרה בישות שלהם. לדעתו, "השליטה הביטחונית נשארת בידי ישראל, המעברים נשארים בשליטת ישראל. אז באיזו מדינה אנחנו מסתכנים בזה? אני מתנגד לסממנים האלה, אבל זאת המציאות בשטח".

גם מינצר סבור כי המדינה נמצאת בהזדמנות שלא נראתה כמוה עשרות שנים. "אי אפשר להמר על גורל ההתיישבות כשיש נשיא אוהד מאוד לישראל ולעמדת ראש הממשלה. גם נתניהו וגם גנץ תומכים כזה. מדובר בהזדמנות פז שאסור לפספס", הדגיש. "בסוף זה יקרה. אנחנו קוראים לראש הממשלה להחיל ריבונות על 30% - עכשיו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully