וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ לצוות השלום האמריקני: 1 ביולי הוא לא תאריך קדוש, לטפל קודם בקורונה

ראש הממשלה החליפי נפגש עם שליח טראמפ והשגריר פרידמן. גורמים בכחול לבן אמרו כי גנץ הבהיר כי יש לטפל תחילה בתפשטות הנגיף טרם קידום מהלכים מדיניים. "יש לסייע לאזרחים לשוב למעגל העבודה", אמר. בישיבת הסיעה הוסיף גנץ: "מה שאינו קשור לקורונה יחכה ליום שאחרי"

בווידאו: גנץ אומר שכל מה שלא קשור בקורונה ייחכה/צילום: ערוץ הכנסת

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, בני גנץ, נפגש הבוקר (שני) עם יועץ נשיא ארצות הברית והשליח המיוחד לנושאי מו"מ אבי ברקוביץ', ושגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן, בנוגע לתוכנית השלום של הממשל האמריקני.

גורמים בכחול לבן אמרו לאחר הפגישה כי גנץ הבהיר ש-1 ביולי, התאריך בו תכנן ראש הממשלה בנימין נתניהו להתחיל בתהליך החלת הריבונות. "אינו תאריך קדוש", וכי "הדבר היחיד שקדוש כרגע" הוא השבת אזרחים למעגל העבודה והטיפול בהתפשטות נגיף הקורונה - טרם קידום מהלכים מדיניים. "צריך לסייע לאזרחי ישראל להצליח לחזור למקומות העבודה ולשוב להתפרנס בכבוד", אמרו. "אזרחי ישראל מוטרדים מהקורונה ומצפים לטיפול מעמיק ומיידי בנושא".

גנץ הוסיף כי "תוכנית השלום של הנשיא טראמפ היא מהלך היסטורי המהווה המסגרת הנכונה והטובה ביותר לקידום תהליך השלום במזרח התיכון ויש לקדם אותה מול השותפים האסטרטגיים באזור והפלסטינים ולהגיע למתווה שמיטיב עם כל הצדדים - באופן מידתי אחראי והדדי".

שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ בישיבת הממשלה בירושלים ב-7 ביוני 2020. רויטרס
"1 ביולי אינו תאריך קדוש". גנץ/רויטרס

מחר צפוי שר החוץ גבי אשכנזי להיפגש אף הוא עם צוות האמריקני כדי להמשיך לדון בקידום תכנית טראמפ והחלת הריבונות. זאת, כהמשך לפגישה שקיים גנץ וזו שקיים נתניהו במהלך סוף השבוע.

בהמשך היום, גנץ נשא דברים בפתח ישיבת סיעת כחול לבן, והתייחס במרומז פעם נוספת לסוגיית הסיפוח. "מה שאינו קשור לקורונה יחכה לימים שאחרי הווירוס", אמר גנץ, לאחר שקבינט הקורונה אישר מגבלות חדשות להתמודדות עם התפשטות הנגיף, לאור העלייה בתחלואה שנרשמה בימים האחרונים.

נציבת זכויות האדם של האו"ם מישל בצ'לט קראה לישראל לעצור את תכניותיה הלא חוקיות לסיפוח חלקים ביהודה ושומרון. בלצ'ט הזהירה כי "אפילו סיפוח מנימליסטי ביותר יובל להגדלת האלימות ולאובדן החיים".

לפי ההסכם בין הליכוד וכחול לבן, נתניהו לא זקוק כלל לתמיכה של כחול לבן כדי להתחיל במהלכי הסיפוח, אך הבית הלבן מעונין שהמהלך יקודם בהסכמה ישראלית רחבה. נתניהו וראשי כחול לבן, גנץ ואשכנזי, קיימו שלוש פגישות בנושא אך לא הצליחו להגיע להסכמה.

גנץ הציג בשבוע שעבר את התנאים שלו לתמיכה במהלך: מהלך מדיני שיקודם באחריות מול מערכת הביטחון ותוך שמירה על הסכמי השלום, שכולל מחוות גם לפלסטינים, התנגדות להחלת החוק הישראלי במקומות שבהם יש פלסטינים רבים או שבהם תיפגע ביכולת התנועה שלהם, וכן דרישה לאזרוח הפלסטינים שחיים בשטח שבו יוחל החוק הישראלי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן בכניסה לישיבת ממשלה. 28 ביולי 2019.. AP
סדרת פגישות לקראת החלת הריבונות. נתניהו ופרידמן/AP

ביום שישי הצהיר גנץ בפני חברי הכנסת של כחול לבן כי על התהליך המדיני להיות "אחראי וממוקד", וכי "הנושא המדיני שניצב על סדר היום הוא תהליך מורכב והיסטורי וישפיע על מדינת ישראל בעשורים הבאים. מה שעומד לנגד עיניי הוא לאפשר קיומו תהליך מדיני אמיתי החותר לחיים בשלום עם שכנינו הפלסטינים שנעדר זה שנים רבות".

"הזדמנות היסטורית של המאה"

נתניהו קרא הלילה לפלסטינים לקיים משא ומתן עם ישראל במסגרת עסקת המאה. במהלך נאום מוקלט ששודר הלילה בכנס של ארגון "נוצרים מאוחדים למען ישראל", נתניהו אמר כי הוא משוכנע שניתן לבנות עתיד של שלום ופיוס בין הצדדים.

נתניהו הפציר בפלסטינים שלא לדחות את "ההזדמנות ההיסטורית של המאה", ואמר: "ישראל מוכנה למשא ומתן בתנאים אלו, אני מוכן משא ומתן בתנאים אלו". הוא שיבח בנאומו את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ואמר כי תוכנית השלום שהציג "קוראת לפתרון ריאליסטי של שתי מדינות". הוא הוסיף, "החלת החוק הישראלי על השטחים לא תפגע בשלום אלא תקדם אותו".

"תחת הפתרון הריאליסטי של שתי מדינות העולה מתכנית טראמפ לישראל לבדה יש את האחריות לביטחונה. זה טוב לישראל, זה טוב לפלסטינים - וזה טוב לשלום", אמר. נתניהו הוסיף, "תכנית טראמפ אינה משנה את המציאות על הקרקע, אלא מכירה במציאות זו. היא אינה מחזירה את ישראל לגבולות 67', אלא מספקת לישראל גבולות בטוחים, כולל בקעת הירדן האסטרטגית".

(עדכון ראשון: 11:28)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully