וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלך ירדן מזהיר: "הסיפוח מאיים על היציבות במזרח התיכון"

17.6.2020 / 1:02

בשיחת ועידה שקיים המלך עבדאללה עם חברי קונגרס אמריקנים, הבהיר כי תכנית ישראל לספח חלקים מהגדה המערבית "אינה מקובלת ומערערת את הסיכויים להשיג שלום באזור". מנגד, שר החוץ של איחוד האמירויות אמר כי "למרות המחלוקות, ניתן לעבוד לצד ישראל בתחומים מסוימים"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

מלך ירדן עבדאללה הזהיר אמש (שלישי), כי התכנון של ישראל לספח חלקים מהגדה המערבית בחודש הבא מאיים על היציבות במזרח התיכון. בשיחת ועידה שקיים בווידאו עם בכירים בקונגרס האמריקני, אמר עבדאללה כי "כל צעד ישראלי חד-צדדי לסיפוח אדמות בגדה אינו מקובל, ומערער את הסיכויים להשיג שלום ויציבות באזור".

לפי הצהרת ארמון המלוכה בעמאן, עבדאללה מודאג עמוקות מתכנית הסיפוח, ואמר למחוקקים האמריקנים כי "השלום יבוא רק עם הקמת מדינה פלסטינית עצמאית, ריבונית ובת-קיימא", שירושלים המזרחית תהיה בירתה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התחייב לספח חלקים נרחבים בגדה המערבית, כחלק מעסקת המאה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, אם כי לא ברור מה יהיה השטח שיסופח ובאיזה מתכונת תצא לפועל החלת הריבונות. ירדן, שחולקת את הגבול הארוך ביותר עם ישראל, נחשבת לבעלת ברית קרובה למערב.

עבדאללה מלך ירדן בוועידה בסינגפור, 20 ביוני 2019. רויטרס
"כל צעד ישראלי חד-צדדי אינו מקובל". עבדאללה מלך ירדן/רויטרס

זאת לא האזהרה הירדנית הראשונה לסיפוח. לפני כשבועיים אמר שר החוץ של ירדן איימן א-ספדי, כי מהלך כזה יביא לתוצאות "הרסניות" ולא יעבור ללא תגובה ירדנית. גורמים רשמיים בירדן לא הסכימו לחשוף מה הצעדים שעמאן מתכננת בתגובה, אולם חלק מהפוליטיקאים בממלכה דורשים להקפיא את הסכם השלום עם ישראל, ולבטל את הסכם אספקת הגז הישראלי לירדן.

עוד בוואלה!

ירדן מזהירה מפגיעה ביחסים עם ישראל: "הסיפוח לא יעבור ללא תגובה"

לכתבה המלאה

גם האו"ם ומדינות באירופה ובמזרח התיכון הזהירו מפני השלכות אפשריות לתכנית, ואף דחקו בישראל שלא לספח את ההתנחלויות. שר החוץ הגרמני הייקו מאס, שביקר בישראל בשבוע שעבר, הזהיר בפגישותיו עם ההנהגה הישראלית כי גרמניה אמנם אינה צפויה להטיל סנקציות על ישראל, אך מדינות אחרות באירופה עשויות לנהוג אחרת אם תקודם החלת הריבונות, ולנקוט בצעדי תגובה נגד ישראל כמו הכרה במדינה פלסטינית.

שר החוץ של איחוד האמירויות: "אפשר לעבוד לצד ישראל"

במקביל לאזהרות בנוגע לעסקת המאה, הביע הערב שר החוץ של איחוד האמירויות הערביות אנואר גרגאש מסר חיובי יותר, ואמר כי ניתן לעבוד לצד ישראל בסוגיות מסויימות, חרף המחלוקות הפוליטיות, למשל בנושא הקורונה.

השר אמר את הדברים בפני כנס של הוועד היהודי-אמריקני. לדבריו, התקשורת עם ישראל חשובה וצפויה להניב תוצאות טובות יותר מאשר דרכים אחרות שנוסו בעבר.

בחודש שעבר הזהיר גם השר גרגאש, כי סיפוח ישראלי של חלקים בגדה יהווה מכשול משמעותי לתהליך השלום. "השיח הישראלי על הסיפוח חייב להיפסק. מהלך חד-צדדי יחתור תחת ההגדרה העצמית הפלסטינית, ומנוגד לקונצנזוס הערבי והבינלאומי ביחס לשלום וליציבות", כתב הבכיר בחשבון הטוויטר שלו.

שר החוץ של איחוד האמירויות הערביות אנואר גרגאש.. אי-פי, AP
שר החוץ של איחוד האמירויות הערביות אנואר גרגאש/AP, אי-פי

על אף שאין יחסים רשמיים בין המדינות, הקשרים בין ישראל לאמירויות התהדקו בשנים האחרונות על רקע החשש המשותף מאיראן. טיסה ראשונה של חברת התעופה הלאומית שלה נחתה בחודש שעבר בנתב"ג במטרה להעביר סיוע לפלסטינים, אף שהרשות הפלסטינית דחתה זאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully