וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: תכנית טראמפ לא תובא לאישור הממשלה והכנסת

15.6.2020 / 17:29

ראש הממשלה אמר בישיבת סיעת הליכוד כי המפות למימוש תכנית השלום האמריקנית עדיין אינן מוכנות. לדבריו, הממשלה והכנסת לא יצטרכו להצביע על הקמת מדינה פלסטינית, אלא רק על הסיפוח. על המחלוקת עם כחול לבן, שראשיה נפגשו עמו פעם נוספת, אמר נתניהו: "לא יודע מה עמדתם"

צילום: רוני כנפו, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע היום (שני) כי הוא לא מתכוון להביא את "עסקת השלום" של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לאישור הממשלה והכנסת. לדבריו, במקום להביא את התכנית במלואה להצבעה בכנסת, הוא רק מתכוון "לנהל על בסיסה משא ומתן". המשמעות היא שהכנסת והממשלה לא יצטרכו להצביע על החלקים בתכנית שנוגעים להקמת מדינה פלסטינית, אלא רק על החלת הריבונות והסיפוח.

בישיבת סיעת הליכוד, נתניהו התייחס באריכות לתכנית להחלת הריבונות בשטחים, ואמר לחברי המפלגה כי המפות אינן מוכנות עדיין. לדבריו, בשלב זה, החשיבות הגדולה ביותר היא ההכרה האמריקנית במפות.

במהלך הישיבה, נתניהו התייחס גם למחלוקת עם ראשי כחול לבן, ואמר כי הוא "לא יודע מה עמדתם" בנוגע להחלת הריבונות. נתניהו ציין כי הוא לא קיבל מהם תשובות לגמרי בנושא. במהלך היום, נתניהו קיים פגישה נוספת עם ראשי כחול לבן, שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי, כדי לדון עמם בהיערכות להחלת הריבונות. מדובר בפגישה השלישית שנערכת בנושא, וגם בה לא הושגו הסכמות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה , 14 ביוני 2020. רויטרס
התכנית לא תובא לאישור הכנסת והממשלה. נתניהו/רויטרס

במוקד המחלוקת עומדת שאלת היקף הסיפוח המתוכנן: נתניהו מעוניין להחיל ריבונות על שטחים נרחבים בבקעת הירדן ועל יישובים יהודיים רבים ביהודה ושומרון, בהתבסס על המפה שצורפה לתכנית טראמפ, ואילו בכחול לבן מוכנים לתמוך רק במהלך מוגבל ומצומצם הרבה יותר, דוגמת החלת ריבונות בגוש עציון או במעלה אדומים, ובתיאום עם הקהילה הבינלאומית ומדינות האזור.

לפי ההסכם הקואליציוני בין הליכוד וכחול לבן, נתניהו יכול לקדם מהלכי החלת ריבונות מ-1 ביולי ללא תלות בעמדת כחול לבן, אך בשבועות האחרונים הבהירו בבית הלבן כי יתמכו ויכירו בסיפוח רק אם תהיה "הסכמה לאומית" בין ראשי ממשלת החליפים.

עוד בוואלה!

עטוף בתואר מגוחך, גנץ מסתכן במלחמה על פני עימות עם נתניהו

לכתבה המלאה
יו"ר כחול לבן בני גנץ וגבי אשכנזי ישיבת ממשלה 31 במאי 2020. רויטרס
עדיין אין הסכמות על התכנית. גנץ ואשכנזי/רויטרס

כמו כן, נתניהו נפגש היום גם עם חברי תנועת "הביטחוניסטים", התומכת בהחלת ריבונות, ואמר להם כי הממשל האמריקני דורש שהסיפוח יתבצע בהסכמה של כחול לבן. עוד אמר נתניהו כי לאור המחלוקות ייתכן והסיפוח ייעשה בצורה מדורגת, או באמצעות פעימות, כך שקודם תוחל ריבונות באזורים מוגבלים ומצומצמים.

התכנית מעוררת התנגדות גם מצד מועצת יש"ע, שניהלה קמפיין תוקפני נגד אימוץ תכנית טראמפ בטענה שתוביל להקמת מדינה פלסטינית, וכן מצד האיחוד הלאומי שפתחה בקמפיין פרסומי נגד "תכנית המדינה הפלסטינית המתוכננת", כפי שהם מכנים אותה. לפני שבוע, נתניהו נפגש עם 12 ראשי רשויות מיהודה ושומרון שמביעים תמיכה בתכנית, בהם ראש עיריית אפרת עודד רביבי וראש עיריית אריאל אלי שבירו.

גם באיחוד האמירויות, אחת ממדינות המפרץ המתונות שטיפחה יחסים אסטרטגיים עם ישראל בשנים האחרונות מאחורי הקלעים, פתחו בסוף השבוע בקמפיין פומבי נגד כוונות הסיפוח של ממשלת ישראל. אחד מבכירי האיחוד, השגריר יוסף אל עוטייבה, פנה לציבור בישראל בעברית בעיתונות וברשתות החברתיות, והזהיר כי תכניות הסיפוח עומדות בסתירה לשאיפות הישראליות לנורמליזציה עם מדינות ערב, יפגעו ביחסים שיתרקמו ויקשיחו את העמדות של האוכלוסייה במשימות אלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully