וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו נועד עם גנץ ואשכנזי על עתיד תוכנית הסיפוח, לא הושגו הסכמות

14.6.2020 / 19:46

רה"מ נפגש עם שרי הביטחון והחוץ בפעם השנייה כדי לסכם על פרטי התכנית. נתניהו מעונין להחיל ריבונות לפי המפה שצורפה לתכנית טראמפ, ואילו גנץ ואשכנזי מוכנים לתמוך רק במהלך מוגבל ומצומצם הרבה יותר. בבית הלבן דורשים שתהיה "הסכמה לאומית", כתנאי להכרה אמריקנית

צילום: יותם רונן, עריכה: ניר חן

(בווידאו: ראש מועצת יש"ע תוקף את נתניהו)

פגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו וראשי כחול לבן, בני גנץ וגבי אשכנזי, בנושא החלת הריבונות בגדה הסתיימה הערב (ראשון) ללא הסכמות. במהלך הפגישה, שבה השתתפו גם יו"ר הכנסת יריב לוין והשגריר האמריקני דיויד פרידמן, נידונו האפשרויות השונות להחלת הריבונות.

נתניהו מעונין להחיל ריבונות לפי המפה שצורפה לתכנית טראמפ, ואילו גנץ ואשכנזי מוכנים לתמוך רק במהלך מוגבל ומצומצם הרבה יותר, בתיאום עם הקהילה הבינלאומית ומדינות האזור. בבית הלבן דורשים שתהיה "הסכמה לאומית" בין ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי, כתנאי להכרה בסיפוח. הצדדים קבעו להיפגש שוב מחר.

זוהי הפגישה השנייה של הפורום בנושא, בנוסף לשיחה שקיים שר הביטחון גנץ עם מקבילו האמריקני מארק אספר בשבוע שעבר, וכן פגישה של שר החוץ אשכנזי עם פרידמן. בבית הלבן לוחצים על ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי להגיע להסכמות על החלת הריבונות כתנאי לאור ירוק למהלך.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ובני גנץ בישיבת הממשלה , 14 ביוני 2020. רויטרס
בבית הלבן לוחצים להגיע להסכמות. גנץ ונתניהו/רויטרס

ראשי מועצת יש"ע אמרו טרם הפגישה כי על נתניהו "לזכור את שני מיליון מצביעי גוש הימין". בהודעה שפורסמה טרם הפגישה כתבו ראשי הרשויות כי "אנחנו נמצאים בתקופה היסטורית להתיישבות, ומבקשים מראש הממשלה להתחשב ביותר משני מיליון מצביעי גוש הימין, שבחרו בו כדי להחיל ריבונות כאן ביהודה, שומרון ובקעת הירדן".

עוד נכתב כי "כולנו רוצים שתהייה ראש הממשלה הראשון שהחיל ריבונות, אך איננו רוצים שתיזכר כראש ממשלה שהניח את היסודות להקמת מדינה פלסטינית. עשה זאת נכון".

עוד בוואלה!

בין החסינות לריבונות, נתניהו מנסה לחלץ מגנץ הסכמה לפסקת התגברות

לכתבה המלאה
עץ אפרים, שומרון, 10 ביוני 2020. ראובן קסטרו
"לזכור את שני מיליון מצביעי גוש הימין". ההתנחלות עץ אפרים/ראובן קסטרו

בתוך כך, באיחוד האמירויות, אחת ממדינות המפרץ המתונות שטיפחה יחסים אסטרטגיים עם ישראל בשנים האחרונות מאחורי הקלעים, פתחו בסוף השבוע בקמפיין פומבי נגד כוונות הסיפוח של ממשלת ישראל. אחד מבכירי האיחוד, השגריר יוסף אל עוטייבה, פנה לציבור בישראל בעברית בעיתונות וברשתות החברתיות, והזהיר כי תכניות הסיפוח עומדות בסתירה לשאיפות הישראליות לנורמליזציה עם מדינות ערב, יפגעו ביחסים שיתרקמו ויקשיחו את העמדות של האוכלוסייה במשימות אלה.

אל עוטייבה, שנחשב למקורב לממשל טראמפ ואף היה אחד משלושת השגרירים הערביים שהיו בהשקת תוכנית המאה בבית הלבן בינואר האחרון, העביר מסרים דומים גם לבית הלבן. זאת, בניסיון למנוע את הצעדים החד צדדיים אותם מתכנן נתניהו.

שר החוץ הגרמני, הייקו מאס במהלך הצהרה לתקשורת לאחר פגישתו עם גבי אשכנזי במשרד החוץ 10 במאי 2020. רויטרס
"הסיפוח - בניגוד לחוק הבינלאומי". הייקו מאס בישראל, בשבוע שעבר/רויטרס

בשבוע שעבר נתניהו וגנץ דנו בסוגיית הריבונות עם שר החוץ של גרמניה, הייקו מאס, במסגרת ביקור בין יממה שערך בישראל ובירדן. מאס הביע בפגישה את דאגת גרמניה, שצפויה לקבל לידיה את נשיאות האיחוד האירופי ביולי, מהחלת הריבונות ואמר כי המהלך המתוכנן מנוגד לחוק הבינלאומי.

נתניהו הבהיר בפגישה כי כל תכנית ריאלית לפתרון הסכסוך בין ישראל לפלסטינים חייבת להכיר במציאות ההתיישבות הישראלית בשטח. גנץ לעומת זאת, התחייב כי כל פעולה ישראלית תתואם עם ארצות הברית ותוך "דיאלוג מירבי עם הגורמים השונים באזור".

מאס אמר בפגישותיו עם ההנהגה הישראלית כי גרמניה אינה צפויה להטיל סנקציות על ישראל, אם היא תקדם מהלכים להחלת הריבונות בחלקים מהגדה עם זאת, הזהיר כי מדינות אחרות באירופה עשויות לנהוג אחרת, ולנקוט בצעדי תגובה נגד ישראל, כמו הכרה במדינה פלסטינית - כך אמרו גורמים מדיניים לאחר הפגישה.


(עדכון ראשון: 15:12)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully