וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין החסינות לריבונות, נתניהו מנסה לחלץ מגנץ הסכמה לפסקת התגברות

12.6.2020 / 9:30

הממשלה בת שבועות ספורים, אבל כמעט אין בה יום בלי "עימות". הסיפוח והתקציב מעיבים על היחסים, אבל מתחת לפני השטח מבעבעת כל העת סוגיית בג"ץ. עד שלא תהיה לנתניהו ערובה מלאה לכך שהוא לא צריך להתפטר מתפקידו בעוד שנה וחצי, הוא ישקול ברצינות את נקודות היציאה

צילום: לע"מ

(בווידאו: הצהרת נתניהו, אמש)

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, חתומה על האנלוגיה המוצלחת ביותר שניתנה עד כה לממשלת נתניהו-גנץ. "זה כמו התוכנית הזו בטלוויזיה. קודם כל מתחתנים, ואחר כך מחזרים", העירה באגביות במהלך הדיון בעתירות נגד ההסכם הקואליציוני של הליכוד וכחול לבן. הרפרנס של חיות ל"חתונה ממבט ראשון" הפך כמצופה לוויראלי, ועם הזמן - מתברר גם כמה ההקבלה הייתה מדויקת.

אם הליכוד וכחול לבן היו מתמודדים בתוכנית, הם היו רחוקים מאוד מההרמוניה הרומנטית של דניס והדר, ובשלב זה הם מזכירים יותר את הזוגות שנורא התרגשו בערב החתונה - אבל אחר כך פשוט לא מצליחים להסתדר אחד עם השני. לממשלה החדשה עוד לא מלאו 30 ימים, אבל אין כמעט יום בלי "עימות" או "משבר" או "מתיחות" כלשהי.

אם המצלמות של "חתונמי" היו עוקבות אחרי מצב הזוגיות המתפתחת בשבוע האחרון הן היו מתמקדות במספר תקריות בקלוז-אפ: ביום שלישי בערב, החתן והכלה נכנסו לוויכוח סביב פסיקת בג"ץ על חוק ההסדרה. בליכוד השתוללו על השופטים בעוד שבכחול לבן צייצו במופגן על אמונם במערכת. יממה לאחר מכן אירחה צמרת הממשלה החדשה את שר החוץ הגרמני: בעוד שר החוץ גבי אשכנזי הרחיב על החשיבות בשיח פתוח וכן עם ידידותינו, וחידד את הצורך בשמירה על הסכמי השלום עם שכנותינו, ראש הממשלה בנימין נתניהו ניסה להישאר כמה שיותר עמום בקשר לכוונות הסיפוח החד-צדדיות.

ישיבת ממשלה 7.6.2020. רויטרס
תקופת ההסתגלות לזוגיות רחוקה מלהיות גן של שושנים. נתניהו וגנץ בישיבת ממשלה/רויטרס
כל עוד בכחול לבן ימשיכו להצהיר שלא יתנו יד לפסקת התגברות, הרומן של נתניהו וגנץ יסבול מבעיה מהותית של חוסר אמון

כעבור 24 שעות, עוד מצוקה נגלתה לעין, כשבני גנץ ואשכנזי יצאו להגנת העיתונאים ונגד קריאות הליכוד להכניס את רביב דרוקר לכלא. נשמע כמו פרק סטנדרטי בזוגיות הטלוויזיונית של מור ומאור, או דובי ואריק, למיטיבי הלכת ואוהדי הסדרה.

רוב התקריות הללו לא מצדיקות את הכותרת "משבר", ונתניהו אפילו דאג לפרסם השבוע הודעה מיוחדת על כך שצילצל לגנץ לברך אותו ליום הולדתו, במין מחווה רומנטית. אבל תקופת ההסתגלות לזוגיות רחוקה מלהיות גן של שושנים.

בכחול לבן מביטים בבהלה במספרים הצונחים בסקרים, ונזעקים להצדיק את קיומם כמגני הדמוקרטיה בממשלה בכל הזדמנות שרק קופצת - ובליכוד, ברוך השם, מייצרים להם מספיק הזדמנויות עם מתקפות יומיומיות על מערכות אכיפת החוק. החתן עצמו לא רווה נחת מסימוני הטריטוריה של הכלה. כל ציוץ של שר המשפטים אבי ניסנקורן מקפיץ את הרדאר בבלפור, כל חיזוק מכחול לבן למנדלבליט, בית המשפט או התקשורת נתפס שם כלעומתי. נתניהו היה מעדיף פרטנר הרבה פחות קולני ועצמאי. "הם הולכים יד ביד עם הפרקליטות והיועמ"ש כדי לנסות לפייס את הבייס, אבל מבחינתו, הם לוקחים צד עם האויבים שלו והיו יכולים לנהוג יותר באיפוק", אמר השבוע אחד ממקורביו.

עוד בוואלה!

"מניעות משפטיות": מנדלבליט צפוי שלא להגן על הסיפוח בפני בג"ץ

לכתבה המלאה

הסיפוח והחלת הריבונות מקשים על הרומנטיקה. בלשכת ראש הממשלה לא אוהבים את הקשר הישיר שנוצר בין גנץ ואשכנזי לצירים המרכזיים בוושינגטון, וגם לא את התנאי שהבית הלבן הציב כתוצאה מהקשר הזה לכל תכניות הסיפוח: שהן יקודמו בהסכמה. בהסכם הקואליציוני, כחול לבן נתנה לנתניהו את האפשרות הבלבדית לקדם החלת ריבונות החל מה-1 ביולי, וויתרה על הדרישה הראשונית שיהיה להם זכות וטו בנושא, בכפוף להסכמה אמריקנית. רק שמאז הרכבת הממשלה, הבית הלבן החל לדרוש שהתכניות יקבלו את אישורם והסכמתם של גנץ ואשכנזי כתנאי לאור הירוק.

כך, נתניהו נועד השבוע לראשונה במשותף עם גנץ, אשכנזי והשגריר האמריקני דיוויד פרידמן על ענייני הסיפוח, בשבוע הבא מתוכננת פגישה נוספת בנושא. נתניהו משתף פעולה בהתאם לקו האמריקני, אבל הוא חושד שהם אלו ששמו לו את המקלות בוושינגטון, ושאחרי שוויתרו על הווטו בהסכם, הם הכניסו וטו בדלת האחורית.

שר החוץ, גבי אשכנזי במהלך הצהרה לתקשורת לצד מקיבלו הגרמני הייקו מאס במשרד החוץ בירושלים 10 ביוני 2020. משרד החוץ, אתר רשמי
וטו בדלת האחורית. השר אשכנזי במהלך הצהרה עם שר החוץ הגרמני מאס/אתר רשמי, משרד החוץ
בלשכת רה"מ לא אוהבים את הקשר הישיר שנוצר בין גנץ ואשכנזי לצירים המרכזיים בוושינגטון, וגם לא את התנאי שהבית הלבן הציב לכל תכניות הסיפוח: שהן יקודמו בהסכמה

ובין החסינות לריבונות, מבעבעת כל העת מתחת לפני השטח החרדה הגדולה שיכולה להכריע את גורל ברית הזוגיות: בג"ץ. הם צלחו את העתירות הראשונות שהוגשו נגד ההסכם הקואליציוני, אבל חוקי הרוטציה וממשלת החילופים עדיין לא קיבלו את הגושפנקא המשפטית הסופית מהשופטים. ובעיקר - לא ההסדר המיוחד של ראש הממשלה החליפי, שעוקף את הלכת דרעי-פנחסי ומאפשר לנתניהו להמשיך לשבת סביב שולחן הממשלה למרות שהוגש נגדו כתב אישום על שוחד, מרמה והפרת אמונים.

הליכוד ביקש השבוע מבית המשפט להכריע בעניין "במהירות האפשרית" והזהיר כי פסילה של כל אחד מסעיפי החוקים יכול להוביל לבחירות. כל עוד האפשרות שבג"ץ יפסול את הכהונה ה"חליפית" של נתניהו קיימת, מסבירים בסביבתו, הוא מרגיש "חשוף" לכך שלא יקבל את כל מה שהובטח לו במסגרת ההסכם. וכל עוד בכחול לבן ימשיכו להצהיר בריש גלי שלא יתנו יד לפסקת התגברות שתוכל לעקוף פסיקה כזו, כמו שעשו השבוע אחרי בג"ץ חוק ההסדרה, הרומן של נתניהו וגנץ יסבול מבעיה מהותית של חוסר אמון.

דיון בבג"ץ בנושא ההסכם הקואליציוני 4 במאי 2020. רויטרס
עדיין לא קיבלו את הגושפנקא הסופית מהשופטים. דיון בבג"ץ על ההסכם הקואליציוני/רויטרס

לכן הוא גם לא ממהר במיוחד לקיים את החלק שלו בנדרים המשותפים. בכחול לבן מחכים בכליון עיניים לקדם את החוק הנורבגי, כדי להכניס מעט ח"כים מטעמם לכנסת, אבל לליכוד זה ממש לא בוער. הוא גם נסוג מההסכמות עם גנץ על תקציב דו-שנתי שאמורות היו להעניק לממשלה יציבות, ואימץ לפתע קו כלכלי אחר כשהחל לדחוף לתקציב חד-שנתי רזה ומצומצם לטיפול במשבר הקורונה. באופן מסורתי, נתניהו נחשב לחסיד הגדול ביותר של תקציב דו-שנתי, והפרשנות הרווחת לשינוי הגישה היא שהוא מייצר עוד נקודות יציאה לבחירות.

אם נתניהו וגנץ היו מתיישבים על ספת המטופלים הטלוויזיונית, קל היה לאבחן שיחסי הכוחות ביניהם אינם באמת שווים. הם חתמו על הסכם להקמת ממשלה שוויונית, אבל הכוח הפוליטי שאיתו נכנסו התרסק ואין להם כוח אמיתי לאיים איתו, ומי שיכריע לאן הולך הקשר זה רק אדם אחד. נתניהו ניסה לשכנע את גנץ להסכים לפסקת התגברות כבר במהלך המו"מ הקואליציוני, והוא לא זנח את שאיפתו. עד שלא תהיה לו ערובה מלאה לכך שהוא לא צריך להתפטר מתפקידו בעוד שנה וחצי, הוא ישקול ברצינות את האפשרות לפוצץ את הקשר ולרכב על הנתונים האופטימיים בסקרים כל הדרך לבחירות נוספות. הזוגות ב"חתונה ממבט ראשון" חיים אחד עם השני מספר מוגבל מאוד של שבועות. במקרה של נתניהו וגנץ - ההכרעה של בג"ץ היא המועד הראשון של שלב ההחלטות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully