וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת הסיפוח ואחרי הקורונה: שר החוץ של גרמניה מגיע לביקור בישראל

10.6.2020 / 6:30

מאס ייפגש עם מקבילו אשכנזי, ולאחר מכן גם עם נתניהו וגנץ, כשהנושא העיקרי בדיונים יהיה כוונת החלת הריבונות. לדברי גורמים מדיניים, בגרמניה ראו חשיבות מיוחדת בכך שזהו ביקור ראשון של שר אירופי בישראל אחרי הקמת הממשלה. בהמשך יגיע גם לירדן לפגישות עם בכירים

צילום: ניב אהרונסון

שר החוץ של גרמניה הייקו מאס יגיע היום (רביעי) לביקור בן יממה בישראל ובירדן, במסגרתו ייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון בני גנץ, שר החוץ גבי אשכנזי ובכירי הממלכה ההאשמית. זאת, ברקע ההתנגדות האירופית להחלת ריבונות וסיפוח. זו תהיה הנסיעה הראשונה של שר החוץ הגרמני מחוץ לאירופה מאז פרוץ משבר הקורונה, אך לאור מגבלות הנגיף הוחלט שמאס לא יבקר ברשות הפלסטינית והוא יקיים שיחת וידיאו עם בכירים ברשות במהלך הביקור.

הנושא העיקרי והמהותי ביותר בביקור צפוי להיות נושא כוונת החלת הריבונות, למרות שבברלין מנסים לעטוף את הביקורת האירופית בנימה חיובית לקראת הגעתו של מאס לישראל ולהדגיש את הידידות והקרבה בין המדינות. "העובדה ששר החוץ הגרמני מאס הינו האורח האירופי הראשון מאז פרוץ המגיפה משקפת את ייחוד היחסים הבילטרליים ההדוקים והמגוונים", נמסר בהודעת משרד החוץ הגרמני לקראת הביקור.

שר החוץ הגרמני, הייקו מאס במהלך פגישתו עם מקבילו האיטלקי בברלין 5 במאי 2020. רויטרס
נסיעה ראשונה מחוץ לאירופה מאז פרוץ המגיפה. מאס/רויטרס

גורמים מדיניים ישראליים אמרו לוואלה! NEWS כי הגרמנים ראו חשיבות מיוחדת בכך ששר החוץ שלהם יהיה השר האירופי הראשון שמבקר בישראל אחרי הקמת הממשלה החדשה, כאות לידידות ולעומק היחסים בין המדינות. לדבריהם, הביקור נועד, בין היתר, לביסוס יחסי עבודה עם מקבילו אשכנזי, עמו יפתח את ביקורו. זו תהיה הפעם הראשונה שמאס ייפגש עם ראשי כחול לבן אחרי שנים שבהם נפגש בעיקר עם ראש הממשלה נתניהו.

אולם, למרות המעטפת החמה והידידותית, בפגישותיו עם ההנהגה הישראלית, שר החוץ הגרמני צפוי להזהיר מהשלכות הסיפוח ולהפעיל לחץ להימנע מצעדים חד-צדדיים. כמו כן, מאס צפוי לחזור על עמדת ברלין, שתומכת בפתרון שתי המדינות ורואה בסיפוח הפרה של החוק הבינלאומי.

עוד בוואלה!

רה"מ הפלסטיני: אם יהיה סיפוח, נפעל להקמת מדינה עצמאית בקווי 67'

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ובני גנץ בישיבת הממשלה הראשונה של הממשלה ה-35, 24 במאי 2020. אוהד צויגנברג  "הארץ", פול צלמים
שר החוץ הראשון שמבקר בישראל אחרי הקמת הממשלה החדשה. נתניהו וגנץ/פול צלמים, אוהד צויגנברג "הארץ"

בתחילת החודש הבא גרמניה צפויה להפוך לנשיאת האיחוד האירופי לחצי שנה ולנשיאה התורנית של מועצת הביטחון לחודש, כך שהיא תוביל למעשה את הפורומים הבינלאומיים, שצפויים להתנגד ואף לדרוש לנקוט צעדי תגובה נגד החלת ריבונות. ברלין, שדוגלת במחויבותה ההיסטורית לישראל ולעם היהודי ונוטה בדרך כלל להגן על ישראל בפורומים בינלאומיים, עשויה למצוא את עצמה בדילמה ותתקשה להבליג ולא לנקוט עמדה ביקורתית כלפי ישראל, אם אכן יקודמו מהלכי סיפוח כפי שנתניהו מתכנן.

במשרד החוץ מעריכים כי גרמניה לא תתמוך בסנקציות ממשיות על ישראל או בהכרה במדינה פלסטינית, ותנסה לשחק תפקיד של "בלם זעזועים", ולהוות גורם מאזן למדינות הנוקשות והתקיפות ביותר באיחוד האירופי. עם זאת, לדברי גורמים מדיניים ישראליים, ברלין לא מעוניינת שכל תקופת הכהונה שלה בראשות המוסדות הבינלאומיים תתאפיין במאבקים סביב הריבונות, ולכן תנסה להזהיר בפרגמטיות את הממשלה בישראל מקידום צעדים חד-צדדיים.

בנוסף, במשרד החוץ מעריכים שקידום ריבונות יגרום לפגיעה ביחסים הבילטרליים בין ישראל לגרמניה והנכונות שלה להמשיך בהרחבת שיתופי הפעולה עם ישראל תפחת. שר החוץ מאס נחשב ידידותי במיוחד כלפי ישראל, והמסרים הפומביים צפויים להיות הרבה יותר רכים וחיוביים מהמסר שיישמע בתוך החדרים.

ועדת הכנסת הזמנית לענייני השב"כ אישרה את החלטת הממשלה להסמיך את שב"כ לסייע במאמץ לצמצום התפשטות הקורונה- למשך חודש ימים. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
אשכנזי/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

מאס, שילווה במהלך הביקור על ידי שגריר ישראל בגרמניה ג'רמי יששכרוף, יפתח את ביקורו בפגישה עם ראש הממשלה, ולאחר מכן ייפגש עם גנץ ואשכנזי, בדומה לשר החוץ האמריקני מייק פומפאו שביקר בישראל עם הרכבת הממשלה. לפי ההסכם הקואליציוני בין הליכוד וכחול לבן, נתניהו יכול לקדם בכנסת ובממשלה מהלכי ריבונות החל מ-1 ביולי, ללא קשר לעמדת כחול לבן, אך הממשל האמריקני הבהיר בשבועות האחרונים כי הוא מעונין שהמהלכים יקודמו בקונצנזוס ובהסכמת גנץ ואשכנזי.

ראשי כחול לבן מיעטו להתבטא בנוגע לתכנית טראמפ מאז הרכבת הממשלה, ורק הדגישו כי הם מחויבים לקידומה באחריות ותוך שמירה על הסכמי השלום עם ירדן ומצרים. לפי דיווח בעיתון "אל ראי אל יום" הירדני, גנץ אף עשוי להגיע לביקור אצל המלך עבדאללה בקרוב לדון ב"עסקת המאה". ירדן משמיעה את הקול הנחרץ ביותר על כוונות הסיפוח הישראליות והזהירה כי החלת ריבונות עשויה להביא לביטול הסכמי השלום. גם בגרמניה רואים חשיבות מיוחדת בהתנגדות של ירדן ומיד בסיום פגישותיו בישראל שר החוץ הגרמני ימריא לביקור בעמאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully