וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רה"מ הפלסטיני: אם יהיה סיפוח, נפעל להקמת מדינה עצמאית בקווי 67'

9.6.2020 / 13:01

אשתיה הזהיר כי אם התכנית של ישראל תצא לפועל, הרשות תקדם הקמה של מדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים. עוד הוא הזהיר כי הרשות לא תוכל לשלם עוד משכורות לפקידיה עד סוף החודש בגלל המדיניות הישראלית

עריכה: ניר חן

ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתיה הזהיר היום (שלישי) את ישראל כי אם תכנית הסיפוח תצא לפועל, הרשות תקדם הקמת מדינה עצמאית בקווי 67' שבירתה מזרח ירושלים.

אשתיה איים כי אם התכנית של ישראל אכן תצא לדרך, "אנחנו נעבור מהשלב הזמני של הרשות לשלב של קביעת מציאות בשטח באמצעות הקמת מדינה. תהיה הכרזה חוקתית ותוקם אסיפה מכוננת ותהיה מדינה פלסטינית". עוד הוא הזהיר כי הרשות לא תוכל לשלם עוד משכורות לפקידיה עד סוף החודש בגלל המדיניות הישראלית.

הוא הזכיר את ביקורו של שר החוץ של גרמניה הייקו מאס, שיגיע מחר לישראל, אך לא קיבל אישור להגיע לרמאללה בטענה שהוא יידרש בבידוד בשל נגיף הקורונה. "אתם יודעים את הסיבה ואנחנו יודעים את הסיבה", אמר. לדבריו, הרשות היא הממשלה היחידה בעולם שלא יכולה להשיב את הסטודנטים שלה מחו"ל משום ש"אין לנו שדה תעופה, אין לנו שליטה על הגבולות שלנו".

הפלסטינים מנסים להגביר את הלחץ על הקהילה הבינלאומית כדי למנוע את יישום הסיפוח של חלקים מהגדה המערבית, לאור הכוונה של הממשלה לעשות זאת כבר ב-1 ביולי. עם זאת, עדיין לא ברור אם המהלך שמתבסס על "עסקת המאה" של ממשל טראמפ אכן יצא לפועל, על רקע האזהרות מצד האיחוד האירופי ומדינות ערביות.

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס בפגישת ההנהגה הפלסטינית, רמאללה 19 במאי 2020. רויטרס
הרשות כבר הכריזה על עצירת התיאום הביטחוני. אבו מאזן, בחודש שעבר/רויטרס

גם בישראל יש התנגדות מסוימת למהלך, הן מהשמאל והן מהימין. היום צפוי להיפגש שר הביטחון בני גנץ עם ראשי מועצת יש"ע, שחלקם התנגדו לתכנית של הממשל האמריקני משום שהיא כוללת הסכמה להקמת מדינה פלסטינית.

ביום ראשון נפגש עמם ראש הממשלה בנימין נתניהו. בפגישה אמר ראש הממשלה כי הוא "פועל בלוחות זמנים צפופים להחיל ריבונות על המקסימום האפשרי של השטח", אך הבהיר כי המפות של החלת הריבונות עדיין לא סוכמו מול האמריקנים.

נתניהו אף הדגיש כי החלטת הממשלה בנושא החלת הריבונות לא תכלול התייחסות למדינה פלסטינית, ואמר כי "אנחנו לא נדרשנו להסכים למדינה פלסטינית אלא רק לתת הסכמה עקרונית למו"מ". נתניהו אמר עוד כי "צריך לנצל את ההזדמנות עם הנשיא הזה בבית הלבן. אסור לתת לממשל האמריקני סיבה לחשוב שאנחנו לא מעוניינים". ראש הממשלה אמר לראשי הרשויות כי אחרי שתסתיים עבודת שרטוט המפות, יוכלו לעיין בהם ולהעביר את הערותיהם.

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, בני גנץ, במהלך ביקור עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות יולי אדלשטיין, וראש המל"ל מאיר בן שבת, במכון הביולוגי בנס ציונה 7 ביוני 2020. אריאל חרמוני / משרד הביטחון, אתר רשמי
ההתנגדות לתכנית מגיעה גם מימין. נתניהו וגנץ בסיור במכון הביולוגי/אתר רשמי, אריאל חרמוני / משרד הביטחון

ההחלטה של ממשל טראמפ להכיר בריבונות ישראלית בגדה המערבית הפכה מדיניות ארוכת שנים של וושינגטון, שהותירה את הסוגיה למשא ומתן עצמו. בין היתר, מי שדחף את הממשל לכך היו גורמים אוונגליסטיים בארצות הברית, בסיס תמיכה חשוב של הנשיא הרפובליקי.

בהצהרה פוליטית יחסית נדירה, הביע היום נשיא השגרירות הנוצרית הבינלאומית בירושלים, ד"ר יורגן בולר, תמיכה "בלתי מסוייגת בזכותה של ממשלת ישראל ומדינת ישראל להחיל את ריבונותה" ביהודה ושומרון.

"לישראל זכות היסטורית לגיטימית לריבונות ביהודה ושומרון", אמר. "הנהגת הארגון ותומכיו ברחבי העולם יעמדו לצד ישראל בצורה אחראית ובונה כידידים ותומכים מושבעים, ללא קשר לתוצאה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully