וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפים הפגינו בתל אביב נגד הסיפוח: "לעצור את האסון"

המשתתפים במחאה, שאורגנה על ידי קואליציה של 33 מפלגות וארגוני שמאל, התכנסו בכיכר רבין בקריאה "לעצור את האפרטהייד". כמה מפגינים סירבו להתפזר וחסמו את הכביש הסמוך. הורוביץ: "גנץ ופרץ - אתם נותנים הכשר לפשע מלחמה". עודה: "אין דמוקרטיה ליהודים בלבד"

צילום: ניב אהרונסון

אלפי בני אדם השתתפו הערב (שבת) בהפגנה בכיכר רבין שבתל אביב במחאה על הכוונה להחיל ריבונות ביהודה ושומרון. המחאה, שאירגנה קואליציית השמאל היהודית-ערבית נגד הסיפוח, התקיימה לקראת תאריך היעד שהציג ראש הממשלה בנימין נתניהו לסיפוח השטחים ב-1 ביולי, במסגרת "עסקת המאה" של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. בעצרת המחאה נאמו בין היתר יו"ר מרצ ניצן הורוביץ, ח"כ תמר זנדברג ממפלגתו, ח"כ מרב מיכאלי (מפלגת העבודה), ח"כ עופר כסיף מחד"ש ויו"ר ועדת המעקב מוחמד ברכה, ומופיעה הזמרת אחינועם ניני.

בין היתר, המשתתפים החזיקו שלטים עליהם נכתב "לא לסיפוח", "לעצור את הסיפוח", "לעצור את האפרטהייד" ו"נגד הכיבוש". אחדים מהם הניפו דגלי פלסטין וחלקם החזיקו את תמונתו של איאד אל-חלאק, צעיר בעל צרכים מיוחדים שנורה למוות על ידי שוטרים במזרח ירושלים, לצד הכיתוב "Palestinian lives matter".

הפגנה בכיכר רבין נגד תוכנית הסיפוח 6 ביוני 2020. ראובן קסטרו
אלפי המשתתפים בהפגנה בכיכר רבין, הערב/ראובן קסטרו

המפגינים ניסו לצעוד לאורך הרחוב, אך המשטרה מנעה זאת מהם. בעקבות המחאה, המשטרה סגרה לתנועה את רחובות אבן גבירול, משד' שאול המלך עד ארלוזורוב בשני הכיוונים, רח' פרישמן מכיכר מסריק עד אבן גבירול בשני הכיוונים, שד' דוד המלך, מויצמן עד אבן גבירול, רח' מלכי ישראל, מבן גוריון ועד שד' חן בשני הכיוונים, שד' חן, מנצח ישראל עד פרישמן, שד' בן גוריון, משלמה המלך עד אבן גבירול ורח' בלוך, מארלוזורוב עד אבן גבירול.

לאחר ההפגנה, מפגינים אחדים סירבו להתפזר וירדו לכביש. במשטרה מנעו מהם להתקדם ברחוב אבן גבירול לכיוון דרום וכן פעלו לחסום אותם כשכמה מהם החלו לרוץ לכיוון רחוב פרישמן בעיר. המוחים קראו "שוטר אלים חייב להיות בפנים" ו"זאת לא טעות זאת מדיניות", ולאחר מכן אף נשכבו על הכביש וקראו "די לכיבוש". ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) ניסה לשכנע את המפגינים להתפזר - ללא הצלחה.

עוד בוואלה!

בעקבות הלחץ הציבורי: המשטרה חזרה בה, ואישרה הפגנה נגד הסיפוח

לכתבה המלאה
הפגנה בכיכר רבין נגד תוכנית הסיפוח 6 ביוני 2020. ראובן קסטרו
"לעצור את הסיפוח". המפגינים בכיכר רבין, הערב/ראובן קסטרו

יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה שהיה אמור להיות נואם מרכזי בהפגנה, לא נוכח בה מאחר שהוא נדרש לשהות בבידוד אחרי שהתברר שבא במגע עם ח"כ סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת), שאובחן כחולה קורונה. במקום זאת, עודה נשא נאום משודר שבו אמר: "ליבי אתכם במחאה".

מהבידוד שבו שוהה, הוסיף יו"ר הרשימה המשותפת כי "אפשר לעצור את הסיפוח. גם אנחנו, אזרחים יהודים וערבים, ניאבק נגד הכיבוש. גם אנחנו חייבים להכיר שלא יהיה פה שוויון אם לא יהיה שלום. אין דמוקרטיה ליהודים בלבד. היום במדינה שוברים ימינה ואנחנו חייבים לשבור שמאלה. היום שוברים לדיקטטורה, אנחנו מצווים לשבור לדמוקרטיה. ההפגנה הזאת היא לא מהלך, אלא התחלה של תהליך. יחד נבנה את התהליך המשותף שלנו".

הפגנה - חמל. דנה ירקצי, מערכת וואלה
כמה מהמוחים נשכבים על הכביש בקריאות "די לכיבוש" בתום ההפגנה/מערכת וואלה, דנה ירקצי
הפגנה באבן גבירול נגד תוכנית הסיפוח 6 ביוני 2020. ראובן קסטרו
עם תמונתו של איאד אל-חלאק. המפגינים בכיכר רבין, הערב/ראובן קסטרו

אחרי עודה, אמר הורוביץ בדברים שנשא כי "אסור להפוך כיבוש של עשרות שנים לאפרטהייד לנצח. את הכיבוש צריך לחסל על ידי שלום בינינו לבין הפלסטינים. שתי מדינות לשני עמים ללא דיכוי, ניצול, אלימות ודם. אני יודע שממזמן השלום הוא מילה גסה, אבל לא בעינינו". הוא הגדיר את הסיפוח כ"פשע מלחמה שיעלה לנו בדם".

"אנחנו רוצים לחיות במדינה חופשית מדיכוי", המשיך. "ברור לי למה המשטרה רוצה למנוע את ההפגנה הזאת. המנטליות של הכיבוש לא עוצרת בקו ירוק דמיוני. כשיורים בבחור חסר ישע עלולים לירות גם כאן. עד עכשיו הסיפוח היה דמיוני. אף ממשלת ימין לא העזה לעשות אותו, אבל עכשיו הוא מקבל דלק מוושינגטון. המתנחלים מצאו את האוונגליסטים וההזיות האלה ממיטות עלינו אסון".

הפגנה באבן גבירול נגד תוכנית הסיפוח 6 ביוני 2020. ראובן קסטרו
שוטרי מג"ב אחרי המפגינים בכיכר רבין, הערב/ראובן קסטרו

כשיו"ר מרצ נקב בשמותיהם של בני גנץ, גבי אשכנזי ועמיר פרץ נשמעו קריאות בוז מהקהל. "האנשים שאמורים להתנגד לזה ולהיות אלטרנטיבה, אנשים שקיבלו המון קולות, הרימו ידיים וזחלו לצד השני", הוסיף הורוביץ. "אתם שותפים מלאים. אתם אלה שנותנים גיבוי והכשר לאסון הזה. אין לכם מנדט לאפשר את הסיפוח, לקבור את השלום ולזרוק אותנו".

בנוסף אליו, זנדברג תקפה בנאומה את "עסקת המאה" של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ואמרה כי "לדיל הזה אין קשר למה שטוב לנו, ישראלים ופלסטינים שגרים כאן במזרח התיכון. זה דיל מקולל בין אחד שמנסה לנצח בחירות לאחר שמנסה לברוח ממשפט".

הפגנה בכיכר רבין נגד תוכנית הסיפוח 6 ביוני 2020. ראובן קסטרו
"לא נוותר, זה אפשרי". מיכאלי בהפגנה, הערב/ראובן קסטרו
הפגנה בכיכר רבין נגד תוכנית הסיפוח 6 ביוני 2020. ראובן קסטרו
אחת המפגינות בכיכר רבין, הערב/ראובן קסטרו

מיכאלי אמרה בהפגנה כי הגיעה "בשביל לייצג מיליון וחצי אזרחים ואזרחיות שהצביעו לבני גנץ, שהבטיח להיות אלטרנטיבה ולעצור את הטירוף של נתניהו". עוד אמרה בדברים שנשאה: "אני חברת כנסת ממפלגת העבודה - המפלגה שראש ממשלה מטעמה, יצחק רבין, עמד כאן על המרפסת והתעקש ללכת לדרך השלום. אני כאן בשביל להגיד - לא נוותר, זה אפשרי. במקום זה, עושה נתניהו דבר שיפגע בכולם ושהוא עצמו לא יודע להגיד למה הוא טוב. הסיפוח הזה יפגע ביחסים עם ירדן, עם שותפת הסחר הגדולה אירופה, עם לפחות חצי מאמריקה. הוא יהרוס לישראל את הדמוקרטיה שלה".

עם מארגני המחאה נמנים בין היתר המפלגות חד"ש ומרצ וכן שורת ארגונים, בהם בין היתר "שוברים שתיקה", "עומדים ביחד", "יש גבול", "זזים", "עמותת סיכוי", "שלום עכשיו", "מחסום ווטש", "פורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני", וועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל. הם מסרו כי "בעוד נתניהו וטראמפ מניעים את גלגלי הסיפוח קואליציה של 33 מפלגות וארגוני החברה האזרחית יוצאים למחאה משותפת. האירוע הראשון יתקיים בכיכר רבין שם יתאספו אלפים מכל הארץ בהפגנה משותפת ויקראו לעצור את הסיפוח והעמקת הכיבוש ולהפגין בעד דמוקרטיה ושלום עם מדינה פלסטינית לצד ישראל".

הפגנה באבן גבירול נגד תוכנית הסיפוח 6 ביוני 2020. ראובן קסטרו
המונים בהפגנה בכיכר רבין, הערב/ראובן קסטרו
הפגנה באבן גבירול נגד תוכנית הסיפוח 6 ביוני 2020. ראובן קסטרו
ההפגנה בתל אביב, הערב/ראובן קסטרו

המשטרה אישרה לקיים את ההפגנה בעקבות לחץ ציבורי שהפעילו המארגנים, ובתנאי שהמוחים לא ירדו לכביש, יחסמו צמתים או יגרמו הפרעה לתנועה, וכן שלא תתקיים תהלוכה בזמן האירוע. זאת, לאחר שבמהלך השבוע התנהל קרב גרסאות בין המשטרה למארגני המחאה, שטענו כי חלק מהפרסומים נועדו לבלבל את מי שהתכוונו לצאת ולהפגין, ויצאו נגד איסור המשטרה ברשתות החברתיות.

הרישיון המשטרתי אמנם התקבל בסופו של דבר, אך במשא ומתן עם המשטרה המארגנים נאלצו לוותר על תכניתם לתהלוכה מקדימה, מרחבת מוזיאון תל אביב לכיכר רבין. המארגנים אמרו בתגובה לאישור כי "לא נכנענו לנסיונות ההשתקה, ולא נכנע לסיפוח שמטרתו להנציח את הכיבוש ולסכל את פתרון שתי המדינות".

(עדכון ראשון: 17:43)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully