וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבו מאזן: מתנערים מכל ההסכמים עם ישראל וארה"ב בגלל תכניות הסיפוח

יפעת רוזנברג

19.5.2020 / 23:27

יו"ר הרשות טען בישיבת ההנהגה הפלסטינית כי אחרי הקמת הממשלה, נתניהו שם בראש סדר העדיפויות את סיפוח ההתנחלויות, והבהיר כי על ישראל לשאת בתוצאות על המצב בשטח. עם זאת, המסר המעורפל של אבו מאזן לא הבהיר כיצד, ואם בכלל, תיושם ההכרזה שלו

צילום: לע"מ

אבו מאזן הודיע הערב (שלישי) כי הרשות הפלסטינית החליטה "להתנער מההסכמים עם ממשלת ישראל והממשל האמריקני", ובכללם אלו הביטחוניים, בשל הכוונה הישראלית לספח שטחים בגדה המערבית, במסגרת "עסקת המאה" של ממשל טראמפ. עם זאת, המסר המעורפל של אבו מאזן לא הבהיר כיצד, ואם בכלל, תיושם ההכרזה שלו, ובעבר הוא כבר איים באופן דומה מבלי תוצאות בשטח.

בישיבת ההנהגה הפלסטינית אמר יו"ר הרשות כי על ישראל לשאת בכל האחריות לאוכלוסייה הפלסטינית מול הקהילה הבינלאומית ככוח כובש. בנוסף לכך, הודיע אבו מאזן כי הרשות "מטילה על הממשל האמריקני את האחריות לפשע נגד העם הפלסטיני, ורואים בו שותף לתוקפנות ולפגיעה בזכויות עמנו".

הוא טען כי "עסקת המאה היא הבסיס להחלטת הסיפוח הישראלי, נתניהו שם את הסיפוח בראש סדר העדיפויות שלו בעקבות התכנית". בנוסף לכך, הוא הבהיר כי "סיפוח חלק משטחי פלסטין על ידי ממשלת הכיבוש הוא ביטול הסכם אוסלו".

נשיא הרשות הפלסטינית, אבו מאזן במהלך נאומו בעצרת הכללית של האו"ם 11 בפברואר 2020. רויטרס
יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן נואם בעצרת הכללית של האו"ם/רויטרס

עוד ציין יו"ר הרשות, כי בכוונת ההנהגה הפלסטינית להשלים את החתימות על בקשות ההצטרפות של מדינת פלסטין לארגונים והסכמים בינלאומיים, והוסיף כי הם "קוראים למדינות העולם שהתנגדו לעסקת המאה לא להסתפק בגינוי, ולנקוט בצעדים מעשיים כדי למנוע מישראל ליישם את תכניותיה".

בנוסף לכך, קראו הפלסטינים להטיל סנקציות על ישראל, על מנת למנוע ממנה ליישם את תכניותיה, וכן קראו למי שלא הכיר במדינת פלסטין עד כה - להכיר בה. בדבריו, הדגיש אבו מאזן פעם נוספת את ההתחייבות לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני על בסיס פתרון שתי המדינות. את דבריו סיים אבו מאזן בהבטחה להעביר את כספים ל"שהידים והאסירים שהבנקים לא רוצים להעביר להם כסף".

עוד בוואלה!

צרפת תומכת באיחוד האירופי: יש להימנע מכל מהלך חד-צדדי שיוביל לסיפוח

לכתבה המלאה

דבריו של אבו מאזן הערב, מגיעים במקביל להתנגדות אמריקנית לתכנית, שאותה הביע המועמד הדמוקרטי המוביל לנשיאות ארצות הברית ג'ו ביידן. לדבריו, על ישראל להפסיק את איומי הסיפוח ולעצור את בניית ההתנחלויות, "שחונקים כל תקווה לשלום".

בהקלטות שהגיעו לידי "ג'ואיש אינסיידר", נשמע ביידן מצהיר במהלך אירוע התרמה וירטואלי עם דמוקרטים יהודים כי אינו תומך בהחלת הריבונות. בהתבטאות ראשונה מאז השבעת הממשלה, טען סגן הנשיא לשעבר כי כל צעד חד-צדדי מצד ישראל או הרשות הפלסטינית "יחתור" תחת האפשרות למשא ומתן על פתרון שתי המדינות.

מוקדם יותר היום קרא שר החוץ של צרפת, ז'אן איב לה דריאן, לישראל להימנע מכל מהלך חד-צדדי שיוביל לסיפוח ההתנחלויות ביהודה ושומרון ובבקעת הירדן. דבריו של השר מצטרפים להצהרת הנציג העליון של האיחוד לענייני חוץ ומדיניות ביטחון, ג'וזף בורל, שאמר אמש כי החלת ריבונות היא הפרה של החוק הבינלאומי, שתערער על פתרון שתי המדינות ועשויה להשליך על היחסים בין ישראל לאיחוד.

אבו מאזן בפגישת ההנהגה הפלסטינית, בעקבות כוונת ישראל לספח שטחים. 19 במאי 2020. אין, אתר רשמי
פגישת ההנהגה הפלסטינית, הערב/אתר רשמי, אין

עם כניסתו לתפקיד שר הביטחון, ראש הממשלה החליפי בני גנץ הצהיר אתמול כי יקדם את "עסקת המאה" האמריקנית, על כל מה שהיא כוללת. התכנית, שהוצגה על ידי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בינואר האחרון, כוללת הקמת מדינה פלסטינית לצד החלת ריבונות, והצהרתו של גנץ מרמזת כי בכוונתו לקדם את כל מרכיבי העסקה - ולא רק את סיפוח השטחים.

גם שר החוץ הנכנס גבי אשכנזי, חברו של גנץ להנהגת כחול לבן, התייחס לתכנית השלום של ממשל טראמפ. לדבריו, "תקודם באחריות, בתיאום, ובדיאלוג עם שכנינו, תוך שמירה על הסכמי השלום והאינטרסים האסטרטגיים של מדינת ישראל". זאת, ברקע אזהרותיו של עבדאללה מלך ירדן, לפיהן סיפוח שטחים בגדה המערבית עלול להוביל להתנגשות בין המדינות. "אני רואה חשיבות רבה בחיזוק הקשרים האסטרטגיים עם מצרים וירדן הן בעלות ברית חשובות להתמודדות עם האתגרים באזור", הדגיש.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully