וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיחוד האירופי: קוראים לישראל להימנע מסיפוח ומצעדים חד-צדדיים

19.5.2020 / 12:58

שר החוץ של האיחוד בירך על הקמת הממשלה, אך הבהיר כי באיחוד לא יכירו בשינויים בגבולות 1967 ללא הסכמת הישראלים והפלסטינים. "קוראים להימנע מהחלטה שתביא לסיפוח שטח פלסטיני כבוש". משרד החוץ: "דיפלומטיית מגפון אינה תחליף לדיאלוג דיפלומטי"

צילום: משרד החוץ, עריכה: ניר חן

שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, קרא היום (שני) לישראל להימנע מצעדים חד-צדדיים, על רקע ההצהרות מהממשלה על החלת הריבונות בשטחים ו"עסקת המאה" של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. בורל בירך בטוויטר את הממשלה החדשה ואמר כי הוא "מצפה להמשיך לעבוד יחד ברוח הידידות ארוכת השנים הקושרת אותנו".

בציוץ שפרסם, בורל ציין כי באיחוד האירופי "מוכנים לתמוך בתהליך שלום בין ישראל והפלסטינים ולסייע בתיווך למשא ומתן משמעותי להשגת שלום צודק ומתמשך". עם זאת, הוא הבהיר כי "החוק הבינלאומי הוא אבן יסוד של כל הסדר. לפיכך לא נכיר בשינויים בגבולות 1967, אלא אם כן הסכימו להם הישראלים והפלסטינים. אנו קוראים לישראל להימנע מכל החלטה חד-צדדית שתביא לסיפוח שטח פלסטיני כבוש כלשהו".

משרד החוץ של גרמניה הביע תמיכה בהודעתו של בורל, ומסרה כי "אנו מצטרפים בברכות לממשלה החדשה בישראל, ותומכים באופן מלא בהצהרת הנציג העליון של האיחוד לענייני חוץ".

בתגובה לכך, אמר משרד החוץ כי "מצער כי שוב, ביטחונה של ישראל, שותפה מרכזית של האיחוד, או האיומים שעומדים בפניה, לא הוזכרו בהודעה ולא קיבלו את המרכזיות שראויה להם בהודעה כזו. כפי שאמר שר החוץ אשכנזי בדברי כניסתו לתפקיד אתמול, אנו מצפים לדיאלוג משמעותי עם בעלי בריתנו באירופה. 'דיפלומטיית מגפון' אינה תחליף לדיאלוג דיפלומטי אינטימי ולא תקדם את התפקיד שהאיחוד האירופי מבקש למלא".

ג'וזף בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי - פברואר 2020. רויטרס, רויטרס
"לא נכיר בשינויים בגבולות 1967". שר החוץ של האיחוד האירופי, בורל/רויטרס, רויטרס

בישיבת שרי החוץ של האיחוד האירופי שהתקיימה ביום שישי, לא הושג קונצנזוס בין המדינות על הצהרה שתזהיר את הממשלה החדשה בישראל מצעדי החלת ריבונות, ולכן ההצהרה האחרונה ניתנה בשמו, ולא בשם מועצת שרי החוץ. בשלב זה, מדובר בהצהרה בלבד, שנועדה להזהיר את ישראל. עם זאת, מדינות שונות באיחוד, בהן צרפת, בלגיה ולוקסמבורג, צפויות להמשיך ללחוץ ולאיים בצעדים ממשיים.

השרים האירופיים התכנסו על רקע הלחץ הפלסטיני שהופעל על האיחוד להגיב בחריפות לתכניות הישראליות. חלק מהמדינות, בהן צרפת, אירלנד ובלגיה, דחפו לאיים בהטלת סנקציות כלכליות על ישראל במידה והממשלה תחליט להתקדם עם מהלכי סיפוח בהתאם לתכנית טראמפ. אולם, האיחוד האירופי צריך הסכמה של כל 27 המדינות החברות כדי לגנות את ישראל או להוביל מהלך בתחום מדיניות החוץ.

הציוץ של בורל:

במסגרת ההסכם הקואליציוני שראש הממשלה בנימין נתניהו חתם עם יו"ר כחול לבן ושר הביטחון הנכנס בני גנץ, התקבלה דרישתו להתחיל במהלכי חקיקה להחלת ריבונות כבר מ-1 ביולי, ללא זכות וטו של כחול לבן. נתניהו מחויב, לפי ההסכם, להתייעץ עם גנץ, אך לא מעבר לכך. בעקבות זאת, 12 שגרירים אירופים - מצרפת, גרמניה, איטליה, אירלנד, הולנד, ספרד, שבדיה, בלגיה, דנמרק, פינלנד וכן שגריר האיחוד האירופי עצמו והשגריר הבריטי בישראל - פנו בחודש שעבר למשרד החוץ בדרישה לקבל הבהרות על סעיף החלת הריבונות בהסכם הקואליציוני. לפני כשלושה שבועות אמר נתניהו כי הוא מאמין שבחודשים הקרובים טראמפ יכיר בסיפוח ההתנחלויות ביהודה ושומרון ובבקעת הירדן.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ במהלך טקס השבעת הכנסת ה- 23 
17 במאי 2020. עדינה ולמן, אתר רשמי
ראש הממשלה אמר כי הוא מאמין שבחודשים הקרובים טראמפ יכיר בסיפוח. נתניהו וגנץ/אתר רשמי, עדינה ולמן

שר החוץ הנכנס, גבי אשכנזי, הצהיר מוקדם יותר היום כי תכנית השלום האמריקנית "תקודם באחריות, בתיאום, ובדיאלוג עם שכנינו, תוך שמירה על הסכמי השלום והאינטרסים האסטרטגיים של מדינת ישראל". אשכנזי אמר את הדברים במסר לירדן, אחרי אזהרותיו של עבדאללה מלך ירדן שסיפוח שטחים בגדה המערבית עלול להוביל להתנגשות בין המדינות. "אני רואה חשיבות רבה בחיזוק הקשרים האסטרטגיים עם מצרים וירדן הן בעלות ברית חשובות להתמודדות עם האתגרים באזור", הדגיש.

בנאומו בטקס כניסתו לתפקיד, אמר אשכנזי: "אנו עומדים בפני הזדמנויות אזוריות משמעותיות, בראשן, יוזמת השלום של הנשיא טראמפ. אני רואה בתכנית אבן דרך משמעותית. הנשיא טראמפ מציב בפנינו הזדמנות היסטורית לעצב את עתידה של מדינת ישראל לעשרות השנים הבאות".

"עסקת המאה", תכנית השלום של הממשל האמריקני לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני, הוצגה בחודש ינואר האחרון על ידי טראמפ לאחר שהאחרון נפגש עם נתניהו וגנץ. התכנית כוללת הקמת מדינה פלסטינית שבירתה תכלול חלקים ממזרח ירושלים, לצד הכרה אמריקנית בגושי ההתנחלויות, כולל בבקעת הירדן. עם זאת, הבית הלבן הבהיר כי הוא מתנגד לצעדים לפני הבחירות ודרש שהחלת הריבונות תתואם דרך צוות משותף.

(עדכון ראשון 23:08)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully