וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סנקציות כלכליות במיליארדים: האיחוד האירופי ידון בתגובה לסיפוח

15.5.2020 / 8:18

שרי החוץ של האיחוד צפויים להתכנס לדיון בתגובות למהלך ישראלי אפשרי של החלת ריבונות עם הקמת הממשלה החדשה, זאת ברקע לחץ פלסטיני לתגובה חריפה. צרפת, אירלנד ובלגיה דוחפות לאיים בסנקציות כלכליות על ישראל ובהקפאת תכניות של שיתוף פעולה מחקרי במיליארדי שקלים

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

(בווידאו: נתניהו אומר לפומפאו כי יש הזדמנות לממש את תכנית השלום)

שרי החוץ של האיחוד האירופי צפויים להתכנס היום (שישי) בשיחת זום לדון בתגובות למהלך ישראלי אפשרי של החלת ריבונות עם הקמת הממשלה החדשה. זאת ברקע לחץ פלסטיני על האיחוד להגיב בחריפות לתוכניות הישראליות.

חלק מהמדינות באיחוד, בהן צרפת, אירלנד ובלגיה, דוחפות לאיים בהטלת סנקציות כלכליות על ישראל במידה והממשלה תחליט להתקדם עם מהלכי סיפוח בהתאם לתכנית המאה. בין היתר, נשקלת האפשרות לאיים בהקפאת תכניות של שיתוף פעולה מחקרי וכלכלי בהיקפים של מיליארדי שקלים.

דגלי האיחוד האירופי מונפים מחוץ למטה האיחוד בבריסל, בלגיה. 15 במאי 2020. רויטרס
ידונו בהטלת סנקציות כלכליות על ישראל. מטה האיחוד האירופי בבריסל/רויטרס

שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל אמר השבוע כי מדובר ב"סעיף החשוב ביותר" על סדר יומה של מועצת שרי החוץ של האיחוד, אך הדגיש כי מדובר בדיון ראשוני בלבד. בורל אמר כי "אנחנו עדיין רחוקים כרגע מדיונים על סנקציות - אבל חשוב לנו לדעת מה עמדת המדינות החברות בנושא".

בכל מקרה, האיחוד האירופי צריך קונצנזוס של כל 27 המדינות החברות באיחוד כדי לגנות את ישראל או להוביל מהלך בתחום מדיניות החוץ ולפי ההערכה מדינות ידידותיות לישראל כמו צ'כיה והונגריה יסייעו לבלום את המהלכים. לקראת הדיון משרד החוץ פנה למדינות שנחשבות ידידותיות בניסיון לגייסן להתנגד להחלטות והצהרות נגד ישראל בעת הזו.

בסוף החודש שעבר 12 שגרירים אירופים - מצרפת, גרמניה, איטליה, אירלנד, הולנד, ספרד, שבדיה, בלגיה, דנמרק, פינלנד וכן שגריר האיחוד האירופי עצמו והשגריר הבריטי בישראל מחאה רשמית למשרד החוץ בדרישה לקבל הבהרות על סעיף החלת הריבונות בהסכם הקואליציוני.

עוד בוואלה!

לא קורונה, כן סיפוח: אחרי שפירק את כחול לבן, התיאבון של נתניהו רק גובר

לכתבה המלאה
ג'וזף בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי - פברואר 2020. רויטרס, רויטרס
"עדיין רחוקים כרגע מדיונים על סנקציות". שר החוץ של האיחוד, ג'וזף בורל/רויטרס, רויטרס

לפני כשלושה שבועות אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא מאמין שבחודשים הקרובים נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ יכיר בסיפוח ההתנחלויות ביהודה ושומרון ובבקעת הירדן. לדבריו, טראמפ התחייב להכיר בהחלת הריבונות הישראלית על היישובים היהודיים באזורים אלה, ואמר כי הוא "משוכנע שבעוד כמה חודשים ההתחייבות תכובד ושנוכל לחגוג עוד רגע היסטורי".

דבריו של נתניהו הגיעו לאחר ההסכם שחתם עם יו"ר כחול לבן בני גנץ, הכולל התייחסות לנושא הסיפוח. במסגרת ההסכם, התקבלה דרישתו של נתניהו להתחיל במהלכי חקיקה להחלת ריבונות כבר מ-1 ביולי, ללא זכות וטו של כחול לבן. נתניהו מחויב, לפי ההסכם, להתייעץ עם גנץ, אך לא מעבר לכך.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך הצגת תוכנית המאה 28 בינואר 2020. רויטרס
"ההחייבות תכובד ונחגוג רגע היסטורי". נתניהו וטראמפ בהצגת תכנית השלום/רויטרס

בחודש ינואר האחרון הציג נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ את "עסקת המאה", תכנית השלום של הממשל האמריקני לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני, לאחר שנפגש עם נתניהו וגנץ. התכנית כוללת הקמת מדינה פלסטינית שבירתה תכלול חלקים ממזרח ירושלים, לצד הכרה אמריקנית בגושי ההנתחלויות, כולל בבקעת הירדן.

עם זאת, הבית הלבן הבהיר כי הוא מתנגד לצעדים לפני הבחירות ודרש שהחלת הריבונות תתואם דרך צוות משותף. כשבוע בלבד לפני הבחירות לכנסת ה-23, התכנס לראשונה צוות המיפוי המשותף לישראל ולארצות הברית, שאמור לתאם את החלת הריבונות במסגרת התכנית. נתניהו הצהיר על כוונתו להחיל ריבונות בבקעת הירדן, צפון ים המלח, וביישובים היהודיים ביהודה ושומרון לאחר הבחירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully