וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירדן מזהירה מפגיעה ביחסים עם ישראל: "הסיפוח לא יעבור ללא תגובה"

יפעת רוזנברג

2.6.2020 / 21:48

שר החוץ הירדני קרא לקהילה הבינלאומית למנוע את החלת הריבונות בשטחים, שלדבריו תוביל ל"פיצוץ" בסכסוך ותהרוס את הסיכוי לשלום. "יישום הסיפוח יהפוך את הברית בין שתי המדינות לבלתי אפשרית", הצהיר א-ספאדי בכינוס ועדת הקישור לסיוע לפלסטינים

צילום: זיו סוקולוב, שגרירות ארה"ב, עריכה: ניר חן

(בווידאו: גנץ דן עם פומפאו ב"עסקת המאה", בחודש שעבר)

שר החוץ הירדני איימן א-ספדי אמר הערב (שלישי) כי על הקהילה הבינלאומית למנוע יישום של כל החלטה ישראלית לסיפוח השטחים, "כדי להגן על השלום ועל החוק הבינלאומי". א-ספדי, שדיבר על רקע ההצהרות מהממשלה על החלת הריבונות בגדה המערבית, הזהיר מהשלכות "עסקת המאה" של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שאותה כינה "תכנית הסיפוח".

דבריו של א-ספדי נאמרו לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הציב את 1 ביולי כתאריך היעד לתחילת החלת הריבונות. לדבריו, יישום המתווה יקשה על המאמצים להשגת שלום אזורי - וכן על הקשרים בין ירדן לישראל. "כל מי שמאמין בשלום צריך להתנגד לסיפוח וכל מי שרוצה שהסכסוך יסתיים צריך לפעול למנוע אותו", הצהיר השר הירדני בכינוס השרים של ועדת הקישור לסיוע כלכלי לרשות הפלסטינית.

שר החוץ הירדני איימן א-ספדי, 18 ינואר 2020. AP
למנוע סיפוח כדי להגן על השלום. א-ספדי/AP

בכינוס השתתפו שרי חוץ ונציגים של 24 מדינות, וכן נציגים מהאו"ם, מקרן המטבע העולמית ומהבנק העולמי. א-ספדי הוסיף: "המסר שלנו צריך להיות ברור - הסיפוח לא יעבור ללא תגובה. יישומו יפוצץ את הסכסוך, יהפוך את הברית בין שתי המדינות לבלתי אפשרית ויהרוס כל הזדמנות להשגת שלום צודק".

השר הצהיר כי ירדן פועלת להשיג שלום צודק וכולל, שעליו ישמרו כל העמים, ותמשיך לנקוט "כל מה שצריך" כדי לשמור על האינטרסים שלה. "פתרון שתי המדינות והקמת מדינה פלסטינית עצמאית הם אינטרס לאומי ירדני. העדיפות ברגע המכריע הזה היא למנוע את הסיפוח ולמצוא אפיקים להשבת המשא ומתן להשגת משא ומתן על בסיס שתי מדינות ושמירה על החוק הבינלאומי". הוא קרא לקהילה הבינלאומית "להכריז על התנגדות לסיפוח ולפעול במהירות לעצירת האיום חסר התקדים על השלום".

עוד בוואלה!

גנץ הנחה את הרמטכ"ל להאיץ את היערכות צה"ל לקראת הסיפוח

לכתבה המלאה
ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ במהלך פגשיתו עם הרמטכ"ל רא״ל אביב כוכבי בקריה בתל אביב 17 במאי 2020. אריאל חרמוני, אתר רשמי
במערכת הביטחון נערכים צעדים כלפי יו"ש. גנץ וכוכבי/אתר רשמי, אריאל חרמוני

איומיו של השר החוץ הירדני מגיעים יממה לאחר שראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ הנחה את הרמטכ"ל אביב כוכבי להאיץ את היערכות צה"ל לקראת "הצעדים המדיניים העומדים על הפרק בזירה הפלסטינית". גנץ אף עדכן את הרמטכ"ל על ההתקדמות בזירה המדינית.

בכוונת שר הביטחון למנות בימים הקרובים נציג מטעמו שיעסוק בתיאום המהלכים הנדרשים בזירה הפלסטינית. בנוסף לכך, במשרד הביטחון יוקם צוות משולב שירכז את המלצות המהלכים שעומדים על הפרק ביהודה ושומרון וברצועת עזה.

עבדאללה מלך ירדן נושא נאום באיחוד האירופי. 15 בינואר 2020. AP
נבחן את כל האפשרויות". עבדאללה מלך ירדן/AP

זו לא הפעם הראשונה שנשמעים לאחרונה קולות אזהרה מעמאן בעניין אפשרות של סיפוח חלקים מיהודה ושומרון. בסוף החודש שעבר עבדאללה מלך ירדן הזהיר כי אם ישראל תספח חלקים מהגדה המערבית, הדבר יוביל להתנגשות גדולה בין שתי המדינות. המלך עבדאללה הוסיף כי הוא לא רוצה להשתמש באיומים, אך "אנחנו נבחן את כל האפשרויות אם הסיפוח יקרה", כשנשאל אם ישעה את הסכם השלום עם ישראל בתגובה. לדבריו, "נהיה עדים להתגברות הכאוס והקיצוניות באזור", אם הרשות הפלסטינית תקרוס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully