וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש מועצת יש"ע: נתניהו מטעה, תכנית טראמפ תסכן את קיומה של מדינת ישראל

12.6.2020 / 12:30

התבטאותו של אלחייני נגד נשיא ארה"ב עוררה סערה לקראת הסיפוח, אך הוא מסרב להתנצל. בריאיון לוואלה! NEWS יו"ר מועצת יש"ע מזהיר מפני הקמת מדינה פלסטינית, מותח ביקורת על רה"מ וגנץ ועונה למתקפה מתוך המועצה. "מאוכזב מנתניהו, זאת לא תכנית התיישבות אלא תכנית פינוי"

צילום: יותם רונן, עריכה: ניר חן

יו"ר מועצת יש"ע דוד אלחייני סוגר שבוע סוער, לאחר שהתבטאותו נגד נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נענתה בגינוי מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו. בריאיון לוואלה! NEWS הוא אינו מתנצל על האמירה, ואף מותח ביקורת על ראש הממשלה לקראת הסיפוח. "נתניהו מטעה אותנו לגמרי כי תכנית טראמפ תביא אותנו להקמת מדינת טרור פלסטינית שתסכן את קיומה של מדינת ישראל", אמר. "אני מאוד מאוכזב מנתניהו, הוא לא קשוב לרחשי ליבנו".

דוד אלחייני, ראש המועצה האזורית ערבות הירדן ויו"ר מועצת יש"ע.10 ביוני 2020. ראובן קסטרו
אם הריבונות תביא להקמת מדינת טרור פלסטינית בלב מדינת ישראל - אני נגד". לחייאני/ראובן קסטרו

אלחייני, ראש המועצה האזורית בקעת הירדן, הוא אחד המתנגדים החריפים ל"עסקת המאה" של הממשל האמריקני, כשלטענתו, החלת ריבונות ביהודה ושומרון תוביל להקמת מדינה פלסטינית. "אני לא מתנגד לריבונות, אני בעד", הסביר. "אבל אם בסופו של דבר הריבונות הזאת והסיפוח יביאו להקמת מדינת טרור פלסטינית בלב מדינת ישראל - אני מתנגד".

דוד אלחייני, ראש המועצה האזורית ערבות הירדן ויו"ר מועצת יש"ע.10 ביוני 2020. ראובן קסטרו
מאוכזב מנתניהו. אלחייני/ראובן קסטרו

לדברי אלחייני, שנחשב לקול הנצי ביותר במועצת יש"ע, יש הבדל בין התפיסה של ראש הממשלה לבין זו של האמריקנים בנוגע לתכנית השלום. "הוא אומר 'אם האמריקנים רוצים לקרוא לזה מדינה, שיקראו לזה מדינה'. אני אומר שלפי התכנית זאת מדינה פלסטינית וזה מאוד מטריד. זה ישראבלוף", אמר. "התכנית של טראמפ היא אצבע בעין מבחינה ביטחונית. לפי התכנית אנחנו מביאים את עזה למרכז הארץ".

הכרזה מיוחדת של רה"מ נתניהו בדבר החלת ריבונות על יישובים בבקעת הירדן בכפר המכביה, 9 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
"התכנית היא אצבע בעין מבחינה ביטחונית". נתניהו/ראובן קסטרו

"שר בכיר בממשלה אמר לנו כי כל המתווה נועד להקמת מדינה פלסטינית", המשיך יו"ר מועצת יש"ע. "אני מאוכזב מאוד מראש הממשלה, מאוכזב מכך שהוא לא משתף אותנו, מאוכזב מזה שהוא לא מראה לנו את המפה. אני מאוכזב מאוד מזה שהוא לא מוכן להגיד שהוא נגד הקמת מדינה פלסטינית".

מפות המדינה הפלסטינית וישראל במסגרת תוכנית המאה. ללא, אתר רשמי
מפות המדינה הפלסטינית ומדינת ישראל לפני תכנית השלום האמריקנית/אתר רשמי, ללא

אולם למרות הביקורת, אלחייני בורר בקפידה את מילותיו נגד נתניהו, שעומד בראש התנועה שבה הוא חבר. "יש לי הערכה גדולה למה שנתניהו עשה בשנים האחרונות במדינה בכל התחומים. בחרתי בנתניהו ואני תמיד אתמוך בליכוד. אצלנו לא מדיחים ראש ממשלה מכהן", הדגיש.

אריאל, 11 ביוני 2020. ראובן קסטרו
"ישובים כמו אריאל ועמנואל יהיו מבודדים". אריאל/ראובן קסטרו
"התכנית של טראמפ היא אצבע בעין מבחינה ביטחונית. לפי התכנית אנחנו מביאים את עזה למרכז הארץ"

עם זאת, הוא אמר כי "לכאורה צריך להגיד לנתניהו תודה על התכנית כי יש החלת ריבונות, אבל יש לי אחריות. זאת לא תכנית התיישבות אלא תכנית פינוי. אני מסתכל במפה של האמריקנים ורואה שישובים כמו אריאל ועמנואל יהיו מבודדים ומוקפים במדינה פלסטינית. אין פה ביטחון, התושבים שלנו יסבלו".

יו"ר מועצת יש"ע הפנה אצבע מאשימה גם לעבר ראש הממשלה החליפי ושר החוץ, בני גנץ. לדבריו, "מטרידה אותי העובדה שהוא אפילו לא מכיר את המפה. אם זה אופי השיח על אחד הדברים הדרמטיים מאז קום המדינה, זה מראה גם על נתניהו וגם על גנץ. אם אני הייתי שר הביטחון הייתי אומר לו (לנתניהו) 'מחר בבוקר המפה אצלי, ואם לא תודה רבה'".

"פרומו עצוב למה שיקרה אם תקום מדינה פלסטינית"

בשבוע שעבר צוטט אלחייני ב"הארץ" כשאמר כי תכנית השלום של נשיא ארצות הברית וחתנו ג'ארד קושנר "מוכיחה שהם אינם ידידים של ישראל". בעקבות הדברים ספג יו"ר מועצת יש"ע ביקורת קשה, אך הוא לא חוזר בו. לטענתו, תכנית טראמפ מסכנת את ישראל.

"הוא היה ידידותי לישראל בהחלטות בנושא איראן ובהתייצבות לצדנו באו"ם וברמת הגולן, אבל עד כאן", אמר. "לראש הממשלה יש מערכת יחסים טובה עם טראמפ ואני מצפה ממנו שיעלה על מטוס לארצות הברית ויגיד לו: 'אדוני, אני מעריך את כוונותיך, אבל זה מסכן את מדינת ישראל. אל תאלץ אותנו להקים מדינה פלסטינית'".

שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ בישיבת הממשלה ב-24 במאי 2020. רויטרס
"מטרידה אותי העובדה שהוא אפילו לא מכיר את המפה". גנץ/רויטרס

אל הסערה שעוררה האמירה הצטרף גם נתניהו ששיבח את טראמפ ואמר כי הוא "ידיד גדול של ישראל". אלחייני לא התרגש מדברי נתניהו. "אני מכיר את המגרש הפוליטי, התפקיד של ראש הממשלה הוא לגנות. את השיח המתלהם לאחר מכן אני לא מבין", טען. "זה פרומו עצוב ביותר למה שיקרה לשיח במדינת ישראל אם תקום מדינה פלסטינית. אני עומד על שלי, אני לא מתנצל. למי שמסכן את מדינת ישראל אני לא קורא ידיד".

כביש 505  צומת הבקעה, 10 ביוני 2020. ראובן קסטרו
"שר בכיר בממשלה אמר לנו כי כל המתווה נועד להקמת מדינה פלסטינית". כביש 505 צומת הבקעה/ראובן קסטרו
"מועצת יש"ע היום מאוחדת, יש מיעוט קטן שמחזיק בדעתו. אני לא חושב שיהיה קרע במועצת יש"ע, אולי בודדים יפרשו"

מתחת לפני השטח, מתנגדיו של אלחייני במועצת יש"ע תקפו אותו על דבריו. "אני מכבד את דעתם", הוא הבהיר. "מועצת יש"ע היום מאוחדת, יש מיעוט קטן שמחזיק בדעתו. אני לא חושב שיהיה קרע במועצת יש"ע, אולי בודדים יפרשו". עוד הדגיש כי "אין לי בעיה עם דעות מנוגדות, אבל יש התנהלות ארגונית שצריך לכבד אותה וחלקים לא כיבדו אותה. היה ניסיון ליצור פילוג שלא צלח".

לטענת אלחייני, דווקא הפלסטינים לא רוצים הקמת מדינה ומעדיפים לחיות תחת ריבונות ישראלית. "הם לא רוצים מדינה פלסטינית, הם רוצים תעודת זהות כחולה. הם רוצים כלכלה יציבה, הם רוצים חופש תנועה", אמר. "יש מודלים אחרים חוץ ממדינה - אוטונומיה, קונפדרציה, תושבות ולא אזרחות - יש הרבה פתרונות. אנחנו חולקים יחד איתם את הארץ, הם לא יזרקו אותנו לים ואנחנו לא נזרוק אותם. יש מערכת של כבוד ואיזון בינינו".

קבלאן, עיירה פלסטינית בשומרון, 10 ביוני 2020. ראובן קסטרו
קבלאן, עיירה פלסטינית בשומרון/ראובן קסטרו

ראש הממשלה נתניהו גינה את דבריו של אלחייני, וטען כי מדובר בכפיות טובה. "אני מגנה בתוקף את דבריו של יו"ר מועצת יש"ע. הנשיא טראמפ הוא ידיד גדול של מדינת ישראל. הוא הוביל מהלכים היסטוריים לטובת מדינת ישראל ובינהם: הכרה בריבונות ישראל ברמת הגולן, הכרה בירושלים כבירת ישראל, העברת השגרירות האמריקנית לירושלים והכרה בחוקיות של מפעל ההתיישבות ביו"ש".

עוד אמר נתניהו כי "חזון השלום של הנשיא טראמפ כולל הכרה בישראל כמדינה יהודית, שליטה ביטחונית של ישראל בכל השטח מערבית לירדן, ירושלים מאוחדת, פירוק החמאס מנשקו, מניעת כניסת פליטים לישראל ועוד. מצער שבמקום הכרת הטוב יש מי שמתכחש לידידות זו שלא הייתה גדולה ממנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully