וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אדלשטיין בעד חוק איכוני שב"כ: "עדיף שיהיה בידיו ולא אצל חברה פרטית"

שר הבריאות הביע תמיכה בחוק המסמיכה את שב"כ לסייע במעקב אחרי חולים, ואמר כי "אנחנו בימים קריטיים". הנושא יעלה מחר לדיון בישיבת הקורונה, אחרי שגם השר שטייניץ הביע בכך תמיכה. יו"ר ועדת החוץ והביטחון הודיע כי יפעל לחידוש החקיקה: "זה לא הזמן ללקיחת סיכונים"

עריכה: איתי עמרם

שר הבריאות יולי אדלשטיין הביע היום (ראשון) תמיכה בחידוש האיכונים הסלולריים של שב"כ אחרי חולי הקורונה. אדלשטיין אמר בהערכת מצב עם בכירי משרדו כי "חוק האיכון חשוב מאוד. עדיף שהמידע יהיה בידי שב"כ מאשר בחברה פרטית שהשד יודע מה האינטרסים שלה".

עוד הוסיף אדלשטיין כי "אנחנו בימים קריטיים, וקטיעה מהירה של שרשרת ההדבקה, בין היתר באמצעות חוק האיכון, חשובה מאוד כדי לשטח את העקומה תוך השארת המשק פתוח". מחר ידון קבינט הקורונה בחידוש האיכונים השנויים במחלוקת. במהלך דיון הקבינט, השרים יקבלו גם עדכון סטטוס מראש המל"ל (המטה לביטחון לאומי) על פיתוח אמצעי מעקב אלקטרוניים אזרחיים.

עוד לפני הדיון, הודיע יו"ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ צביקה האוזר, כי יפעל לחידוש החקיקה. האוזר אמר הערב כי הוועדה בראשותו תקיים עוד השבוע דיון חירום על איכוני השב"כ ולבחינת החלופות האזרחיות. "אם לא תוצג חלופה אזרחית זמינה עד סוף החודש, כפי שהתחייב משרד הבריאות בפני הוועדה, אפעל לחוקק חוק המסדיר את השימוש באיכוני השב"כ, חרף הבעייתיות בעניין", אמר האוזר. "זה לא זמן ללקיחת סיכונים. חובה עלינו להציל חיי אדם ולמנוע קריסה כלכלית של המשק".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אנחנו בימים קריטיים". אדלשטיין בהערכת המצב/מערכת וואלה!, צילום מסך

הממשלה נאלצה להפסיק את השימוש באיכוני השב"כ לאחר שבית המשפט קבע כי תקנות שעת חירום אינן מספיקות להפעלת האמצעי, והורה לחוקק חוק בחקיקה ראשית. החודש, הממשלה החליטה להקפיא את קידום החוק הראשי בנושא, לאור התנגדות ראש השב"כ לעיגון ההסמכה בחקיקה ראשית.

בימים האחרונים, לאור העלייה בנתוני התחלואה, בכירים בממשלה ובקואליציה לוחצים לחדש את השימוש באיכוני השב"כ. גורמים בלשכת ראש הממשלה אמרו כי במידה ותימשך העלייה בתחלואה, ראש הממשלה בנימין נתניהו ישקול את חידוש החקיקה של איכוני השב"כ, במקביל לאפשרויות טכנולוגיות אזרחיות.

בין הבכירים שקראו לחדש את השימוש באמצעי זה היו שר האנרגיה יובל שטייניץ, העומד בראש צוות השרים לבחינת פעילות השב"כ בנוגע לאיכוני טלפונים. שטייניץ אמר היום כי יש להחזיר מיד את האיכונים הדיגיטליים "כדי שניתן יהיה לחזור ולקטוע את שרשראות ההדבקה בתוך שעות ספורות, ולא לאחר ימים". הוא הדגיש כי כל עוד אין חלופה מתאימה במשרד הבריאות, בצורה של אפליקציות או יכולות מחשוב, "אסור לוותר על הכלי שהוכיח את עצמו כיעיל ביותר בקטיעת שרשראות ההדבקה".

עוד בוואלה!

שטייניץ קרא להחזיר את איכוני שב"כ: "הוכחו כיעילים בקטיעת ההדבקה"

לכתבה המלאה

חשש מגל שני במקביל להמשך ההקלות

הדיון יתקיים ברקע העלייה בתחלואה בנגיף שנרשמה בשבועות האחרונים, לצד המשך ההקלות על המגבלות שהוטלו על המשק. בסוף השבוע האחרון אושרה פתיחת אולמות תרבות, בהם בתי קולנוע ותיאטראות, בהשתתפות עד 250 איש. מחר צפויה להתחדש פעילות הרכבת, בכפוף להגבלות.

הבוקר אמר נתניהו כי המשק לא ייפתח עוד מעבר להקלות שכבר ניתנו. "נפעל עכשיו בכל דרך כדי להבטיח שאנחנו מורידים את עקומת התחלואה", אמר נתניהו בטקס חילופי מנכ"ל משרד הבריאות.

המנכ"ל החדש, פרופ' חזי לוי, הזהיר מוקדם יותר היום מהתפשטות המגיפה, אך הבהיר כי לדעתו אין להטיל כרגע סגר נוסף על האזרחים. לוי הוסיף כי במשרד שוקלים את המלצות מרכז המידע למאבק בנגיף שבאגף המודיעין, שהזהיר אתמול כי ישראל בדרך לגל שני של תחלואה. "אנחנו עוקבים אחרי התחלואה, גם בראייה המקצועית למנוע תחלואה, יחד עם ההבנה שצריך לחיות עם הקורונה בצורה הנכונה ביותר", ציין לוי.

המשטרה אוכפת את תקנות הקורונה מחוץ לאצטדיון הכדורגל בתל אביב, 20 ביוני 2020. דוברות משטרת ישראל
אכיפת ההנחיות על ידי המשטרה/דוברות משטרת ישראל

לפי נתוני משרד הבריאות, ביממה האחרונה נמצאו 145 מאובחנים חדשים בקורונה, בעוד שמספר החולים המאומתים עומד על 4,778. כמו כן, אדם נוסף מת ביממה האחרונה, מה שהעלה את המניין הכולל ל-306.

ממסמך שהגיע היום לידי וואלה! NEWS עולה כי משרד הבריאות הורה לבתי החולים להיערך לפתיחה מחודשת של מחלוקת הקורונה לאור העלייה בתחלואה. בנוסף להוראת משרד הבריאות, מרכז המידע שבאמ"ן קרא הבוקר להגביל אירועים המוניים בחללים סגורים והזהיר כי "שהות מרובת משתתפים בחללים סגורים מאפשרת ואף מקדמת אירועי הדבקה במחלה על ידי 'מפיצי על' (חולים שאחראים על הדבקתם של רבים)".

לפי התחזית שפרסם אתמול מרכז המידע, ישראל נכנסת בימים אלו לגל שני של תחלואה "השונה במאפייניו מהגל הראשון - אך לא פחות בחומרתו". בדוח נטען כי קצב גידול החולים המאומתים ממשיך לעלות, וכי אם לא יקטן משמעותית בעוד כחודש מספר הנדבקים החדשים היומי יעמוד על מעל לאלף - ומספר המתים הכולל יגיע למאות.

(עדכון ראשון: 20:18)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully